Az I. világháború tavalyi centenáriuma alkalmából elindított különvonat idén is útra kel, lélegzetelállító tájakat és olyan híres-hírhedt csatahelyszíneket bejárva, mint például Doberdó. A júliusi programról a Nyugati pályaudvar páratlanul gyönyörű Királyi Várótermében tartottak sajtótájékoztatót a szervezők. 

Részlet az Isonzó expressz 2016-os bejelentéséről

Az eseményt Ksenija Škrilec asszony, a Szlovén Köztársaság budapesti nagykövete nyitotta meg, s elmondta, hogy az a – ma nagyrészt Szlovéniához tartozó – terület, amely egykoron a csaták helyszíne volt, több nemzetnek, így a magyaroknak, a szlovéneknek és az olaszoknak is fontos háborús emlékhely, s ezáltal összeköti az érintett országokat, és arra tanít bennünket, hogy közös jövőben gondolkodjunk, és közösen emlékezzünk, hogy ne fordulhasson elő olyan helyzet többé, amely egykoron tragédiát okozott.

„A magyar tisztképzésben is helye lenne a front meglátogatásának” – ezt már a Honvédelmi Minisztérium (HM) képviseletében megjelent dr. Papp Ferenc ezredes mondta. Az ő szavait ezredes kollégája, a HM Hadtörténeti Intézetet vezető Kovács Vilmos is megerősítette. Kovács hozzátette: a tavalyi program sikeressége bizonyítékul szolgált arra, hogy olyan hasznos és támogatandó esemény jött létre, amelyet ezentúl  a minisztériumon kívül ők is támogatnak. Az ezredestől megtudtuk, hogy a helyszínen történt csaták magyar vonatkozású érintetteinek kutatása napjainkban is zajlik, vélhetően 2018-ra zárul le, jelenleg körülbelül 600 ezer áldozatról, 1 millió sebesültről és 800 ezer hadifogolyról van ismeretünk. A harcvonalszakasz (100 évvel ezelőtt így nevezték ugyanis) minél alaposabb megismerése is lényeges, ehhez pedig a Hadtörténeti Intézet is hozzájárul: az isonzói helyszínekről összeállított részletes térkép és útikönyv magyar változata is készül már. 

A következőként felszólaló Schvéd Norbert, az utazást szervező MÁV Nosztalgia Kft. ügyvezetője a leendő programról elmondta, hogy idén is 5–600 közötti utaslétszámmal számolnak, ám 2015-höz képest bővül a kínálat: új útvonalon, az UNESCO világörökségi helyszínei közé fölvett Semmering-hágón át haladnak majd, éppen ezért az úti célok közé új helyszínek is bekerültek (a részletes program megtalálható a www.isonzoexpressz.hu címen). A szerelvény az első és másodosztályú kocsik mellett étkezőkocsit és ún. Orfeum-kocsit is szállít majd, ez utóbbiban Sebő Ferenc, a nemzet művésze vezetésével és részvételével korabeli, autentikus katonadalok hallgatására és éneklésére is leetősége lesz az utasoknak. 

A csatáról Pintér Tamás, a Nagy Háború Kutatásáért Közhasznú Alapítvány kuratóriumi elnöke árult el részletesebb információkat. A pestbuda.hu-nak is megszólaló, a témát több mint 15 éve kutató Pintér szerint a több százezer, az Osztrák–Magyar Monarchia alá tartozó katona közül a budapesti áldozatok száma is több ezerre rúghat.

Emlékmű a 32-esek terén (Forrás: dka.oszk.hu)

A fővárosban két helyen is láthatjuk az áldozatok emlékművét: a Fővám téren, ahol a harmincas évektől a II. világháború utáni elbontásáig állt a budapesti 1-es honvéd hadosztálynak tisztelgő szobor, amely eredeti csatahelyszínekről származó téglákat is tartalmazott. Ez a 4-5, egyenként 1000 fős zászlóaljból álló hadosztály 1915 nyarától 1916 őszéig harcolt a helyszínen, ahol szintén található emlékhelyük. A másik budapesti vonatkozás a 32-esek terének is nevet adó 32-es hadtest, amelynek tagjai javarészt az orosz fronton harcoltak, s csak 1918-ban kerültek át az olasz frontra, ahol azonban rögtön részt is vettek a tragédiába torkolló piavei átkelésben. A két érintett hadtest létszáma egyenként 4-5 ezer fő volt, ám ez folyamatosan cserélődött, így összességében több ezerre tehető azon honfitársaink száma, akik hajdanán életüket vesztették valamelyik Isonzó környéki csatában.

A nyáron induló Isonzó expressz az ő véráldozatuk előtti tisztelgés, és az érintett nemzetek közötti együtt emlékezés lehetőségét is felkínálja.