Ahogyan korábban már hírt adtunk róla, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) elkészíttette a Széchenyi Lánchíd és a várhegyi Alagút felújítási terveit. Városunk e két ékessége, amely a világörökség része, utoljára harminc évvel ezelőtt esett át nagyobb felújításon, és nem csak az elmúlt három évtized miatt van ismét szükség rá.

A munkálatok idén elkezdődhetnek, és akár két és fél évig is eltarthatnak. A BKK sajtóosztálya a pestbuda.hu-t arról tájékoztatta, hogy felülvizsgálták a Clark Ádám tér forgalomtechnikai kialakítását is, azaz nem csupán esztétikai munkálatokról van szó. A felújítás során alapvető cél volt, hogy a műszaki és eszmei örökséget a lehető legnagyobb mértékben megőrizzék, a tervek az örökségvédelem bevonásával készültek el.

(Fotó: Kozics Júlia/pestbuda.hu)

A BKK-tól azt is megtudtuk, elkerülhetetlen az egyes szerkezeti elemek cseréje is, hogy a közlekedés biztonságát a hídszerkezet még sokáig biztosítani tudja. A leromlott állapotú közúti pályalemezt és járdákat el kell bontani, helyette teljes egészében új pálya épül. A hídfők, a pillérek és a kőoroszlánok kőfelületeit szakértők bevonásával fogják restaurálni.

A Margit híd példája után Budapest legrégebbi átkelőjén is visszaépülnek majd olyan elemek, amelyeket már jó ideje nem láthatunk, mivel a II. világháborút követően sok helyen nem állították vissza őket.

Technikailag a láncokat erősített korrózióvédelmi bevonattal látják majd el, a világháború utáni helyreállításkor elmaradó járdaszinti láncdobok is visszakerülnek, valamint Széchenyi István grófnak (a hídépítés kezdeményezőjének) és Sina György bárónak (a hídépítés legfontosabb finanszírozójának) a kőoroszlán talpazatáról hiányzó címerpajzsai is újra láthatók lesznek. A hídon lévő kandeláberek eredetileg háromágúak voltak, amelyeket a világégést követően sajnos nem állítottak helyre, ezt a városképi hiányosságot is pótolják most. A közvilágítás régi izzólámpáit korszerű LED-es díszvilágításra cserélik, ami azt is jelenti, hogy a megszokott fények helyett más árnyalatokban is pompázhat majd az átkelő. Lesz még egy munkálat, ami még szebbé teheti a látványt, ugyanis a pillérek körüli kezelőjárda részleges visszabontásával eddig eltakart pillérelemek láthatók lesznek, a kezdeti időkhöz hasonlóan.

A BKK kérdésünkre hozzátette, megújulnak és kiszélesednek a pesti és a budai hídfőnél lévő gyalogos-aluljárók, Budán pedig létesítenek majd egy nyilvános illemhelyet is.

(Fotó: Kozics Júlia/pestbuda.hu)

Ami az Alagutat illeti, itt igen látványos változásokra számíthatunk, és persze jelentős műszaki beavatkozásokra is sor kerül. Lebontják a mozaikburkolatot, mögé új szigetelőrendszert építenek, az alagút kap egy vasbeton kérget is, amivel végleg megszűnnek a beázások. Ezután kerül fel az új mozaikcsempe burkolat, lecserélik a levegőztetőrendszert; és olyan ventilátorokat fognak beépíteni, amelyek a külső széliránytól függően lesznek képesek a belső levegőt áramoltatni.

A közlekedés is kényelmesebbé válik. A Clark Ádám téri körforgalom valamivel kisebb lesz ugyan, de a Lánchídon ezután lehet majd kerékpárral is közlekedni. Az alagútban a hegy felé külön kerékpársáv létesül, visszafelé pedig a szélesített közúti sáv szélére festett kerékpárnyomon haladhatnak a biciklisek. Kényelmesebb lesz a gyalogos közlekedés is: a pesti hídfőnél új átkelőt létesítenek, és a Clark Ádám téren is lesz egy újabb átjutási lehetőség, amivel a tér gyalogosan mind a négy irányból átjárhatóvá válik. Egyvalamihez, a budai oldalon lévő villamosalagúthoz nem kell nyúlni, ezt ugyanis a fonódó vonalak megépítésével már úgy alakították át, hogy valamennyi erre közlekedő villamostípus használni tudja.

Láthatóan sok változásra kell számítani, de a tervek alapján úgy tűnik, megéri kivárni.

Nyitókép: (Fotó: Kozics Júlia/pestbuda.hu)