Budapest önkormányzata nagy hangsúlyt fektet a főváros közterületeinek felújítására, a városi terek élhetőségének javítására. Ennek érdekében kiemelt céljának tekinti a frekventált, fontos városszerkezeti helyzetű, jelentős közlekedési és turisztikai szerepet játszó közterületek korszerűsítését.

A VIII. kerület kapuja az Orczy tér, amely a Kőbánya – Belváros sugárirányú és az Orczy út – Fiumei út harántirányú közúti és közösségi közlekedési tengelyek mellett a közösségi közlekedési hálózat fontos átszállási csomópontja. A tér különböző igényekből adódó szerepeit, valamint az egyes közlekedési ágak közötti kapcsolatrendszer megteremtését azonban csak korlátozottan, a kornak nem megfelelő színvonalon tudja teljesíteni, így felújítása halaszthatatlan.

Józsefvárosban az utóbbi évtized folyamatos tudatos városfejlesztési munkájának eredményeként megújult a II. János Pál pápa tér, a Teleki tér, elindult a Corvin-negyed és a Magdolna-negyed rehabilitációja. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem Ludovika Campusának megépítésével az Orczy- negyed fejlesztése kapott új lendületet. A józsefvárosi önkormányzat vezetése kiemelt célként kezeli, hogy folytassa az Orczy-negyed városrész újjáépítését.

Orczy-kert (Fotó: H.P.)

A fejlesztés I. ütemeként 2018 őszétől 2019 tavaszáig a BKV Zrt. kivitelezésében megújul a rendkívül rossz műszaki állapotú villamospálya a Népszínház utca Dobozi utcai csomópontjától a Fiumei úton az Orczy téri csomópontig, valamint akadálymentesítik a Magdolna utcai és az Orczy téri villamos megállóhelyeket. A villamospálya után a Fővárosi Önkormányzat és a VIII. kerületi önkormányzat beruházásban a Magdolna és a Dobozi utcában az utat is felújítják.

Az előkészítésére vonatkozó tervezői szerződést 2018. november 7-én aláírták, a tér felújításának kivitelezése várhatóan 2019 őszén indul.

A fejlesztés célja egy új arculatú, a mainál sokkal jobban használható tér létrehozása, amely egyben erősíti a közösségi közlekedés, a fenntartható közlekedési módok (gyalogos, kerékpáros) szerepét a térségben, illetve hozzájárul a környező fejlesztendő területek (pl. józsefvárosi pályaudvar területe) közlekedési kiszolgálásához.

A felújítás főbb céljai és műszaki tartalmi elemei: a XXI. század elvárásainak és műszaki színvonalának megfelelő városi közlekedési csomópont, korszerű közterület létesül; a tér építészeti arculata egységessé válik, a zöldfelületek aránya nő. Rendezik a parkolási felületeket és megújulnak a megállóhelyek és fejlesztik a közösségi közlekedési kapcsolatokat. Megújulnak és kényelmesebbé válnak a teret érintő gyalogos kapcsolatok is. A tér és teljes környezete biztosítja majd az akadálymentes közlekedést

A Baross utcában ma még megtalálható, jelentős területet elfoglaló, használaton kívüli vágánymaradványokat felszámolják, a kocsiszín előtti területet rendezik.

Forrás: Főpolgármesteri Hivatal Kommunikációs Igazgatóság, Budapesti Közlekedési Központ

Nyitókép: Wikimedia​