A Tarlós István főpolgármester által vezetett budapesti Közgyűlés 2019. május 29-én elfogadta a főváros 2030-ig szóló közlekedési fejlesztéseit összefoglaló Budapesti Mobilitási Tervet, amely az eddigi legátfogóbb fővárosi közlekedési fejlesztési koncepció. A tervben a H5-ös HÉV föld alá süllyesztése mellett számos, a III. kerületiek közlekedését érintő fejlesztési elképzelés is hangsúlyosan szerepel – írja az obuda.hu

A III. kerületi újság összefoglalta az Óbudát érintő közlekedési fejlesztések következő évekre vonatkozó terveit. A Budapesti Mobilitási Tervben szereplő fejlesztések előtérbe helyezik a közösségi, kerékpáros- és gyalogosközlekedést. Ha megvalósulnak, 2030-ig sokkal élhetőbb és még inkább környezetbarát város lehet Budapest.

A terv szerint a H5-ös HÉV-vonal Batthyány tér és Békásmegyer közötti szakaszát metróüzemre alakítanák át, vagyis a föld alá vezetnék, tekintettel a H5-ös HÉV fontosságára, utasforgalmának nagyságára. Ehhez a fővárosi önkormányzat kezdeményezi a fejlesztést érintő kormányhatározatok módosítását.

A H5-ös HÉV-vonal Batthyány tér és Békásmegyer közötti szakaszát metróüzemre alakítanák át​ (Forrás: bkv.hu)

Erre azért van szükség az indoklás szerint, mert a felszínen közlekedve a H5-ös HÉV négy fontosabb szintbeli kereszteződésen is áthalad, ami akadályozza a helyi közúti közlekedést Óbudán. A közgyűlés arról is döntött, hogy 2019. szeptember 1-től a H5-ös HÉV-vonalat M5-ös metróvonalnak fogják nevezni, ehhez felkérik a BKK-t a szükséges módosítások átvezetésére.

További fontosabb tervek, amelyek a III. kerületet is érintik: Az 1-es villamos meghosszabbítása a Bécsi úton, a Vörösvári út – Aranyvölgy szakaszon, ezen kívül a külső végállomásnál P+R parkoló kialakítása.

A Pacsirtamező utcai villamos kialakítása: ezen a részen 1981-ig járt villamos, akkor a vonalat felszámolták, és az Óbudai lakótelepet, valamint a belső-óbudai térséget jelenleg buszok szolgálják ki. A Pacsirtamező utcai villamosvonal létrehozásával és a budai villamoshálózatba illesztésével az itt élők közlekedési kapcsolatai jelentősen javulhatnak.

Az 1-es villamos vonalát meghosszabbítják (Forrás: MTI/Máthé Zoltán)

Az Aquincum Duna-híd megépítése: a terv a Körvasút menti körút kiépítésének része, amelynek az első, 10-es út, M3-as autópálya közötti szakasza szerepel a Budapesti Mobilitási Terv elképzelései között.

A tervezet szerint ezenkívül átépítik, felújítják és bővítik a kerékpárutakat, az úthálózatot kerékpárosbaráttá alakítják, megújítják a HÉV járműparkját, fejlesztik a menetrendszerű vízi közlekedést úgy, hogy további BKK-megállóhelyeket alakítanak ki, valamint forgalomcsillapított és korlátozott forgalmú zónákat, illetve zajvédő falakat létesítenek. A Budapesti Mobilitási Terv egyes elemeinek tervezése a következő években zajlik majd.

Tarlós István főpolgármester és a főváros a Budapesti Közlekedési Központ – a H5-ös HÉV jövőbeli fejlesztésével kapcsolatban – szerdán kiadott közleménye szerint elkötelezett az észak-déli gyorsvasutak Budapesti Mobilitási Tervben szereplő fejlesztése mellett.

A döntéssel a Fővárosi Közgyűlés kifejezi, hogy a fejlesztések során a H5-ös HÉV-re a budapesti gyorsvasúti hálózat részeként távlati metróként tekint. A döntés üzemeltetési, utasforgalmi szempontból szeptember 1-jétől nem jár változással – írja a budapest.hu.