A Média Építészeti Díját idén 15. alkalommal adták át. Az elismerés célja, hogy az építészetet megismertesse és közelebb hozza a közönséghez, valamint felhívja a figyelmet a kortárs építészet eredményeire. Az Uránia Nemzeti Filmszínházban pénteken tartották az ünnepélyes díjkiosztót.

A  Média Építészeti Díja ünnepélyes díjkiosztója az Uránia Nemzeti Filmszínházban (Fotó: Közlekedési Múzeum)

A legjobb épület díját idén a XIII. kerületben található Vizafogó Tagóvodának (Archikon Stúdió) ítélte oda a felkért magyar sajtóorgánumok újságíróiból álló médiazsűri.

A Vizafogó lakótelepen az 1980-as években épült panelóvodában a csoportszobák az udvar irányába bővültek, a termek elé kétszintes, átmeneti fedett-nyitott játszó- és pihenőtereket alakítottak ki. A meglévő épület megtartása és korszerűsítése mellett a bővítéssel egy teljesen új, megváltozott, egységes karakter jött létre. Az épület tervezői egyeztettek a pedagógusokkal, az igényeket figyelembe véve alakították ki a letisztult tereket.

A legjobb épület díját idén a Vizafogó Tagóvoda (Archikon Stúdió) nyerte (Fotó: archikon.hu)

A rendezvényen a zsűri mellett a közönség is véleményt mondott, a helyszíni szavazás alapján ítélték oda a közönségdíjakat. A legtöbb voksot az épületek közül a médiazsűri által is díjazott óvodabővítés kapta meg.

A közönségszavazás nyertese is a Vizafogó Tagóvoda épülete lett (Fotó: archikon.hu)

Az Index.hu online szavazatai alapján az Index különdíját a Párisi Udvar felújítása kapta, a hotel tervezője az Archikon Stúdió volt.

Az Építészfórum által szervezett Média Építészeti Díja felhívására 2019-ben összesen 130 pályázat érkezett. Közülük a gálaestet megelőzően nemzetközi előzsűri választott ki öt-öt finalistát épület és terv kategóriában.

A Nagyberuházások Különdíját az új Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum terve kapta, a Diller Scofidio + Renfro és az M-Teampannon munkája.

A Nagyberuházások Különdíját az új Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum terve nyerte (Forrás: Közlekedési Múzeum)

Az új Közlekedési Múzeum a kőbányai volt Északi Járműjavító területén már tíz éve bezárt, egykori műhelyek kiemelkedő hazai ipari örökségi értékeinek és a New York-i Diller Scofidio+Renfro világszínvonalú építészeti terveinek összhangjával jön létre. Az új múzeum a barnamezős rozsdazóna átfogó rehabiltációjával, a múzeum új kiállításaival, új közösségi tereivel és új parkokkal az egész városrész megújulásának katalizátora lehet.

Az új Közlekedési Múzeum látványterve (Forrás: Közlekedési Múzeum)

A város egyik legnagyobb barnamezős ipari területén, a vasúti üzem értékes épületeinek megőrzésével és bővítésével nemcsak az ország egyik legnépszerűbb múzeuma talál végleges otthonra, hanem egy egész új kulturális városnegyed születik. Az új épületegyüttes kialakítása rendkívül összetett építészeti és városfejlesztési nagyberuházás. A feladatra a múzeum 2018-ban írt ki jelentős hazai és külföldi szakmai és médiaérdeklődés mellett nemzetközi tervpályázatot.

Az új Közlekedési Múzeum Kőbányán, a MÁV egykori Északi Járműjavítójának területén jön létre, ahol a múzeum új állandó és időszaki kiállításai, Európa egyik legnagyobb műszaki-közlekedéstörténeti dokumentációs központja, konferenciaterek, valamint egy új közösségi park születik a tíz éve bezárt ipari terület helyén. 

Az elnyert terv a kőbányai Északi Járműjavító területén lévő Dízelcsarnok újrahasznosításával, városszövetbe illesztésével hoz létre új múzeumot, kiállításokat, közösségi tereket és közparkot (Forrás: Közlekedési Múzeum)

A Média Építészeti Díja Nagyberuházások Különdíját elnyert terv a kőbányai Északi Járműjavító területén 1959 és 1962 között emelt Dízelcsarnok és a hozzá kapcsolódó fejépület újrahasznosításával, de a teljes kapcsolódó terület átértelmezésével, városszövetbe illesztésével hoz létre új múzeumot, kiállításokat, közösségi tereket és közparkot. A Diller Scofidio + Renfro munkája elegáns eszközökkel reflektál a terület ipari múltjára, egyúttal világszínvonalú XXI. századi épületet álmodott meg a területre.

A tervben hangsúlyosak a fenntartható működtetést ígérő és innovatív, okos megoldások. Az amerikai építésziroda már számos múzeumi projekt mellett hasonló ipari területet is sikeresen megújított. A hajdani magasvasúti hálózat átalakításával néhány éve kialakított városi közpark, a New York-i High Line a teljes környék rehabilitációjának motorjává vált, és világszerte ismert rozsdaövezet-megújítási mintaberuházássá vált.

Nyitókép: A Vizafogó Tagóvoda (Archikon Stúdió) kapta idén a Média Építészeti Díját (Fotó: archikon.hu)