Döntöttek a pesti rakpartok megújításáról: a Kossuth tértől a Bálnáig sétány lesz, átalakul a Széchenyi tér is

A cikk angolnyelvű változata: Pest Embankments revisited: Promenade planned from Kossuth Square to Bálna – Széchenyi Square to be redesigned

2021. április 1. 19:30

Aláírták a pesti rakpartok megújításáról szóló megállapodást a kormány és a főváros képviselői. A tervek szerint új sétányt és zöldfelületeket alakítanak ki a Kossuth Lajos tértől a Bálnáig, megszűnik a Széchenyi téri körforgalom, megújul a 2-es villamos pályája és a Közraktár utca is.

Mint korábban beszámoltunk róla, a március 18-i megállapodás szerint a kormány átvállal és finanszíroz három fővárosi fejlesztést: megújulnak a pesti rakpartok, megvalósul a budai fonódó villamos déli meghosszabbítása, valamint a kelenföldi buszpályaudvar teljes felújítása és 1500 férőhelyes P+R parkoló építése.

2021. március 31-én a hivatalos értesítőben megjelent a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának 2/2021-03-18/FKT határozata, mely szerint a rakpartok fejlesztését a kormány átvállalja a Fővárosi Önkormányzattól és a rakpart fejlesztését a Budapest Fejlesztési Központ valósítja meg a kormány finanszírozásában. Ennek részleteiről Vitézy Dávid, Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója számolt be a Facebook-oldalán.

A pesti rakpart látványterve (Forrás: Facebook/Vitézy Dávid) 

A rakpartok fejlesztése a határozat szerint a következő elemekre terjed ki:

1. A pesti alsó rakparton új sétány, új közterek, új zöldfelületek létrehozása végig a Kossuth Lajos tértől a Bálnáig, a korábbi tervpályázat eredményei és a korábban elkészült tervek szerint. A munkák több ütemben zajlanak majd, első lépésben a fővárosi beruházásban most induló rakparti vízcső-beruházás után kezdődhetnek meg.

Új sétány, új zöldfelületek​ és új közterek lesznek (Forrás: Facebook/Vitézy Dávid) 

Széles sétány a víz közelében (Forrás: Facebook/Vitézy Dávid) 

2. Megújul a Lánchíd pesti hídfője, a Széchenyi István tér is, eltűnik a közúti körforgalom, az autók helyét új köztér veszi át a Magyar Tudományos Akadémia előtt, a Lánchíd és a József Attila utca közötti forgalom a tér megkerülése nélkül haladhat majd mindkét irányban a tér déli oldalán. A Széchenyi István térre a tervpályázaton született koncepció, de a részletes tervezés még csak most indulhat meg.

A Széchenyi István téren eltűnik a közúti körforgalom, az autók helyét új köztér veszi át ​(Forrás: Facebook/Vitézy Dávid) 

3.  A Belgrád rakparti szakaszon a 2-es villamos pályája is megújul, az alsó és felső rakpart forgalma egyesül, szimmetrikus, új közúti elrendezés jön létre, a villamospályával középen.

4. Megújul a Közraktár utca, a BKK korábbi (még 2013-14-ben készített) tervei szerint, irányhelyes kerékpársávokkal, így mentesítve a Bálna előtti sétányt és a Nehru partot a kerékpáros forgalomtól.

 A munkák több ütemben zajlanak majd​ (Forrás: Facebook/Vitézy Dávid) 

5.  A Közraktár utcától délre a H6-os és H7-es hévek fejlesztésével csatlakoznak az összefüggő rakparti sétányhoz: az új Boráros téri hév-állomás fejlesztésével megújul és gyalogosbarátabb, zöldebb lesz a Boráros tér, jelentősen csökken a közutak és a buszvégállomás által elfoglalt terület.

A hév tervezett föld alá helyezésével pedig a Petőfi hídtól délre folytatódhat a rakparti sétány a vágányok helyén a Művészetek Palotájáig. Onnan tovább pedig az új Atlétikai Központ környezetében a kormány és a IX. kerület polgármestere között létrejött megállapodás szerint megvalósítandó új közpark és rakparti sétány folytatódik majd. Ezek az elemek mind tervezés alatt állnak a BFK megbízásából jelenleg is.

Nyitókép: Folytatódik a pesti rakpart felújítása (Forrás: Facebook/Vitézy Dávid) 

Összesen 6 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


Jól néznek ki a látványtervek. Csak annyit szólnék hozzá, hogy azok a padok egyáltalán nem néznek ki kényelmesnek azzal a kis háttámlával és remélem figyelnek arra, hogy a rakpartot időről-időre árvíz mossa, s az mindent visz, ami nincs megfelelően rögzítve vagy nem jó nehéz.

Válaszok:
Sándor | 2021. április 2. 15:05

Most 2021-et írunk. Látványtervként elmegy az elképzelés, de mire azok a fák megnőnek és a rakpartra kihelyezett padokra meleg nyári napokon a szikrázó napsütés kivédésére leülhetnek az arra sétálók, addigra bizony a mostani huszonévesek életük delelőjén túljutnak már. Különösen, ha azokra a fácskákra is oly "sok figyelmet" fordítanak majd, mint pl. a Károly körúti évenként kiégő és ezért újra ültetett fáira...


Igen. Az alsó rakpartot elég gyakran le kell zárni az árvíz után. Sőt -erről nem tud mindenki- napokig takarítanak és fertőtlenítenek egy-egy áradás után.


Mindez jól hangzik. Egy dologért fájna a szívem, és a látványterven sem látom, hogy a hajókikötő sárga épülete megmaradna. Ez az épület lehet, hogy nem műemlék, de hozzátartozik a valamikori csodás pesti környezethez. Kár lenne elpusztítani. Egyébként is jól mutatna az új, modern, kellemes sétányon egy valamikori szép idők emléke. Ne irtsunk ki mindent!


Nagyon örülök! Egyetlen kérdés: mi lesz a jelenlegi hajókikötővel? A Duna-part jelenleg szinte az egész városban városnéző hajók kikötője, ezeket fogják nézni a vízparton sétáló emberek? Még Tarlós úr javasolta, hogy a Csepel-szigeten létesítsenek egy kikötőt a városnéző hajóknak, tehermentesítve a belvárost ettől a funkciótól, mint teszik pl. Bécsben. (Egymás között: imádom a PestBudát, de ezt a kérdést nem nekem kellene feltennem, hanem a legjuniorabb újságírónak is eszébe kellett volna jusson - a főnökének meg engedélyeznie kellett volna :-) ) Mindemellett nagyon örülök, szuper! :-)


Az igazi az lenne ha a felujitas faltol falig terjedne amit ugy ertek, hogy a viztukortol a rakparti epuletekig, beleertve azok homlokzati felujitasat, adott esetben epuletbontasokat ill. rekonstrukciokat is. Amennyiben csak a jarofelulet lesz felujitva az barmennyire szukseges is nem sokat fog valtoztatni a latkepen ahogy ez a mellekelt fotokon is jol kiveheto.
Tovabba, mi lesz a budai oldallal?



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó