A Nyugati pályaudvar felüljárója régóta vitakérdés a várostervezők, városépítészek között. Ahogyan azt a napokban megírtuk, a felüljárót negyven évvel ezelőtt alakították ki az akkor még Marx téren, hogy könnyebbé tegyék a városi közlekedést. Mára már a nyolcvanas évek szemlélete, vagyis az autóközpontú városi szemlélet elavult. 

A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa 2019-ben jóvá is hagyta a felüljáró elbontását, de azóta nem volt hír a további lépésekről. Egészen mostanáig.

A felüljáróval az autós közlekedést akarták könnyebbé tenni negyven évvel ezelőtt (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

A Budapest Fejlesztési Központ a beérkezett jelentkezések alapján múlt héten kiválasztotta azt a 12 tervezőirodát, amelyek részt vehetnek a Nyugati tér és környéke megújításának tervpályázatán. Ahogy Fürjes Balázs Facebook-posztjában jelezte, a pályázat nyertesének a jelenlegi vasútállomás helyett egy kétszintes, átmenő rendszerű központi pályaudvart kell terveznie. Ezzel együtt a pályaudvar környéke is megújul, zöldebb közösségi tér kap helyet a parkoló és a buszforduló helyén.

A Nyugati pályaudvar és környékének megújítása a felüljáró elbontását is tartalmazza (Fotó:bfk.hu)

Fürjes bejelentésében a Nyugati felüljárójának sorsára vonatkozó terveket is tisztázta. „Új közösségi tér lesz a műemléki Eiffel-csarnok és a Nyugati tér is átalakul: bezöldül és megszűnik a szocialista tájseb, a térbe belerondító autópálya, a Nyugati-felüljáró” – tudatta.

A pályaudvar megújításának terveit 2022. március 1-ig várja a BFK. Március végén hirdetnek eredményt, a terv a felüljáró területének hasznosítását is tartalmazza majd.

Nyitókép: A Nyugati tér felüljáróját 1981 novemberében adták át a forgalomnak (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)