Döbbenetes baleset történt 60 éve a Nyugati pályaudvarnál: egy vasúti kocsi áttörte a vágány végi bakot, és az üvegfalon keresztül kitört a Nagykörútra. Ráadásul nem is egymagában szabadult el, hanem 10 kocsi szakad le egy személyvonatról, a falon át az utcára e szerelvény utolsó kocsija futott ki. A balesetnek szerencsére nem voltak halottai. Az eseményeket másnap a Magyar Nemzet 1962. október 5-i száma így írta le:

„Csütörtök délután 14 óra 21 perckor a Nyugati pályaudvar csarnokának IV. vágányára üres szerelvényt tolattak be, amely háromnegyed öt előtt öt perccel indult volna Szolnokra. Tolatás közben a szerelvény tíz kocsija – fékezés hiánya miatt – elszakadt a mozdonytól és a Lenin körút irányába kifutott a vágányról. A tíz kocsi közül egy áttörte a pályaudvar épületének főbejáratát és a lépcsőkön, a járdán át az úttestre került.”

Az akkori Lenin körúton – ma Teréz körút – történt balesetben egy személy sérült meg súlyosabban, Párkányi Jenőné, akinek – ma már szokatlan módon – akkor nem csak a teljes nevét, de a pontos lakcímét is közölték. A baleset a pályaudvar forgalmát csak kissé zavarta meg, a tudósítás kitért arra, hogy a többi vágányon zavartalan volt a forgalom. A Nagykörút forgalmát is csak rövid ideig, minössze két óráig akadályozta a vasúti kocsi, azt szinte azonnal vissza is emelték a sínekre.

Forgalom a Nagykörúton, a Nyugatinál 1961-ben (Fotó: Fortepan, ETH Zürich)

A korszakra jellemzően a cikk a Magyar Nemzetben csak a 3. oldalon jelent meg, aznap a vezércikk egy közleményről szólt a szovjet–jugoszláv tárgyalásokról, és fontosabb volt a múzeumi hónap ismertetése is is a Nagykörúton történteknél. (A Népszabadságban csak a 8. oldalon közölték a hírt, igaz, a Népszavában a címlapra fért.)

De mi is történt pontosan a Nyugati pályaudvaron? A személyvonat tolatásakor a szerelvény tíz kocsija már a Ferdinánd hídnál leszakadt, és innen a lendület vitte tovább. A pályaudvar 1. számú vasúti őrtoronyán azonnal észlelték, hogy baj van, és mivel itt volt a hangosbemondó központ is, rögtön figyelmeztetni tudták a pályaudvaron lévőket a várható balesetről, mielőtt a vasúti kocsik nekicsapódtak volna a bakoknak. Az elszabadult  vasúti kocsi végül 14 métert tett meg az épületen kívül, és ha egy kicsit tovább ment volna, jóval nagyobb baj lehetett volna, ugyanis épp a baleset idején érkezett meg az állomásépülettel szembeni megállóba a tömött 6-os villamos.  

A vasúti kocsi az állomáson kívül (Fotó: Fortepan, Magyar Rendőr) 

Hogy nem történt az utcán sem tömegszerencsétlenség, az a pályaudvar kapusának, név szerint Deák Ferencnek köszönhető, aki az utcára is kiszaladt figyelmeztetni a járókelőket. Az Esti Hírlap 1962. október 18-i száma szerint a következőt tette:

„Kiugrik az utcára. Négy férfi és egy nő áll az üvegfal előtt. Még néhány másodperc és itt átszakad a fal! – Vigyázzanak, emberek, vigyázzanak! Ordít. Az emberek szétugranak. A lépcsőn leszaladó emberektől megriadnak a gyalogosok. Megürül a járda. Szemben, a megállóban éppen tömött 6-os áll. Az úttesten szerencsére nincs autó, talán tilosat jelez a lámpa a Rudas László utcánál. A kapus aztán csak ennyit lát: A kocsi áttöri a bakot, aztán felfut a peronra, nyomában por, szikra, csattanás, csikorgás, csörömpölés, üveg hull, vas törik, a kocsi már kint van a falon túl. Egy oszlop áll a kocsi útjában, rávágódik a vasúti kocsi, az oszlop eltörik, de a lendületet, a sebességet csökkenti...  A kocsi a villamos előtt három méterre megáll.”

Így szerencsére csak egy súlyos, de nem életveszélyes sérüléssel járt a baleset, valamint hozzávetőleg 100 000 forint (mai áron közel 12 millió) kár keletkezett.

A vasúti szakemberek és a tűzoltók azonnal intézkedtek, a kocsit már fél ötre, alig 20 percnyi munkával visszaemelték a pályaudvar csarnokába. Arra még volt idő, hogy a Filmhíradó, amelynek felvételeit a mozikban a nagy filmek előtt vetítették, felvegye a mentést.

Természetesen a rendőrség nyomozást indított, és két vasúti alkalmazott hanyagságát állapította meg. A tolatásvezető azt hitte, a kocsirendező tudja, hogy ellenőrizni kell a kocsik összekapcsolását. Ezért erre külön nem adott utasítást, holott a szabályok szerint erre az ellenőrzésre külön utasítani is kellett volna, ráadásul a kocsirendező kezdő volt. Ezért a mozdonyhoz kapcsolt kalauzkocsihoz nem csatolták hozzá a többi 10 szerelvényt, és azok így elszabadulhattak. Összesen három embert ítéltek el, 1-1 év, illetve 8 hónapnyi börtönre, de az 1963-as közkegyelem miatt nem kellett börtönbe vonulniuk, igaz a MÁV-tól elbocsátották őket.

A kocsik innen, a Ferdinánd híd magasságából szabadultak el. A kép 1963-ban készült (Fotó: Fortepan/Képszám: 70602)

Az eset mai szemmel megdöbbentő, de valójában nem egyedi, hisz Magyarországon is több alkalommal történt hasonló baleset, a Déli pályaudvaron elsőként 1948-ban egy mozdony futott ki a pályaudvarról. A XXI. században is történt hasonló eset, 2004-ben egy Intercity kocsija tolatás közben kitörte a bakot a Déli pályaudvarnál, és végül egy gyorsbüfében állt meg, valamint 2019-ben Érden is történt egy hasonló, de jóval kisebb baleset.

Filmhíradó – Vasúti szerencsétlenség a Nyugati pályaudvaron

Nyitókép: A baleset képe (Fotó: Fortepan, Magyar Rendőr)