A forgalmi dugók, bár bosszantóak, mégsem mindig eredménytelenek. A Lánchíd környékét érintő állandó tumultust például akár ajándéknak is felfoghatja az egyszerű városlakó, hiszen így legalább lehetősége nyílik egy kis nézelődésre. Ha figyeljük a közlekedőket, rájöhetünk: sokan valóban ezt teszik.

A Lánchíd – Budapest legtöbb részével egyetemben – akkor mutatja meg a legtöbbet magából, ha nem autóval vagy busszal, hanem az apostolok lován járjuk be. Ám hiába sok a gyalogos a hídon, a részleteket mégsem mindenki figyeli: az elképesztő budapesti panoráma és a híd harmonikus, a 1945 utáni újjáépítéskor is megtartott klasszikus arányai mellett nehéz az olyan apró elemekre koncentrálni, mint amilyen például a hídkorlát alsó része. 

Az idő vasfoga az acélt is megrágja

A legutóbbi, 1986–1988 között zajló, teljes körű felújítás óta eltelt 30 év viharainak, esőinek, teleinek hatása azonban ezeken a részeken a leglátványosabb. A híd északi korlátjának vastag acéllemeze ugyanis sok helyen nemcsak rozsdás, de át is lyukadt, a babafej nagyságú nyílásokon lekukkantva pedig a Duna alattunk hömpölygő vizét is látni lehet, ami enyhén szólva sem természetes állapot.

A járdák gyűrött, kopott, rozsdapöttyös aszfaltburkolata mellett a hídpillérek külső részeinek bádogborítása számos helyen foghíjas, a lemezek többsége viharverten, lötyögve kapaszkodik a kőpárkányba, amelyet éppen ezeknek a lemezeknek kellene védeniük az időjárástól.

A hídszerkezet állapotára szabad szemmel is következtetni lehet: a rozsda a láncokon sem ritka vendég. A merevítőtartók –  azok a hídpályával párhuzamos, harmóniát rontó, X elemekből álló részek, amelyeket a közlekedők csak úgy ismernek, mint „amiktől nem lehet rendesen kilátni a hídról” – csak a forgalomnövekedés miatt szükségessé vált 1914-es felújítással kerültek a hídra, szintén korrodálódtak. A merevítőtartók alatt elhelyezett furcsa, kissé igénytelennek ható piszkos és rozsdás lemezborítás minden nagyobb jármű áthaladásakor zörögni kezd, ezt a jövőben mindenképpen szükséges lesz valamilyen kulturáltabb megoldásra cserélni.

Bár a Lánchíd bajai szemmel is láthatóak, a hídszerkezet is kritikus műszaki állapotban van. A 2011-ben a Főmterv – MSc - Pont Terv Konzorcium által elvégzett fővizsgálat ugyanis kimutatta: a híd a gyalogos- és gépjárműforgalom számára biztonságos ugyan, de sürgős felújításra szorul.

Azóta öt év telt el, a felújítás azonban még mindig nem kezdődött meg, így megkérdeztük az illetékes Budapesti Közlekedési Központot (BKK), mikor indulhat meg a felújítás.

Halogatott rekonstrukció

A PestBuda kérdésére a BKK az közölte: „A Lánchíd felújítása a kiviteli tervek hatósági jóváhagyását követően, valamint a kivitelezés megindíthatóságáról történő városvezetői döntést követően indulhat meg”. A kiviteli terveket 2016. augusztus 23-án nyújtották be az engedélyeztető hatóságnak, s a körülbelül 3 hónapos átfutási idő miatt úgy számolják, a tervek idén decemberben készülnek el.

A bökkenő a finanszírozással van, a beruházás fedezete ugyanis még nem áll rendelkezésre. A BKK szerint az ehhez szükséges közbeszerzési eljárás 6 hónapig tart, mindent egybevetve tehát a közlekedési szervezet úgy kalkulál, hogy 2017 augusztusa–szeptembere előtt biztosan nem kezdődhet el a felújítás. A konkrét dátum azonban függ még a városvezetői döntésektől, a források alakulásától és a párhuzamosan futó egyéb útfelújításoktól is.

A Lánchíd rekonstrukciója ugyanis mindenképpen útlezárással jár majd, ami – a híd nagy átmenő forgalmát figyelembe véve – jelentős káoszt okozhat Budapest-szerte, amit növelni fog az is, hogy a Lánchíd felújítását az Alagútéval együtt fogják elvégezni.

A Vár alatt futó Alagút ugyanis legutóbb 1973-ban esett át nagyobb rekonstrukción, az azóta eltelt évtizedek nyoma pedig rajta is meglátszik. Bár az átjáró közel 160 éves téglafalazata az említett, 2011-es vizsgálat szerint általában még bírja a rá nehezedő terhelést, a rossz szigetelés miatt bejutó talajvíz azonban károsítja a szerkezetet, emellett az évek óta elromlott szellőztetést is meg kell majd újítani.

A másfél évszázada harmonikus egységes alkotó, mind a budapestiek mind pedig a turisták tudatában összetartozó Széchenyi Lánchíd és az Alagút tehát együtt újulhat meg. Erre azonban, úgy tűnik, még legalább egy évet várnunk kell.