A napokban hirdették ki az Új híd, korábbi nevén Galvani úti híd tervpályázatának eredményét. Mivel ez a híd Budapest talán legfontosabb beruházása, a közeljövőben többször is fog szerepelni a pestbuda.hu hasábjain. Most a helyválasztás kapcsán nézzük meg, miért is oda tervezik, ahová!

A mostani híd elhelyezkedését egyszerű meghatározni: a Galvani út vonalába esik. Az, hogy itt híd legyen, az 1990-es évek elején merült fel, a Lágymányosi híd alternatívájaként. 

1985-ben, miután befejezték az Árpád híd szélesítését, a szakemberek és a városvezetők feltették maguknak a kérdést, hova is épüljön a következő híd? Azt, hogy hidakra szükség van, egy pillanatig se vitatták. Mivel északon gyakorlatilag két új híd épült (ugyanis az Árpád híd három egymás mellett álló szerkezet, a középső az eredeti, amelyet 1950-ben adtak át, e mellé két új szerkezet került), így most déli helyszínekben gondolkodtak. Több lehetséges nyomvonalat is megvizsgáltak, két korábban kiválasztottat, de újakat is. 

Az Összekötő vasúti híd melletti lehetőséggel az 1960-as évek óta számoltak, sőt e hídra már korábban tervpályázatot is kiírtak. (Igaz, akkor még úgy gondolták, hogy az autópályákat a Hungária körút mint városi autópálya fogja össze, azaz egyfajta autópályahidat képzeltek ide).

A másik korábban kiszemelt helyszín Albertfalva térsége volt. Sávoly Pál, az Erzsébet híd tervezője is készített ide vázlatokat: akkor, 1968-ban ő egy, a Megyeri hídhoz hasonló hidat vázolt fel. Megvizsgáltak a kettő közötti helyszíneket is, elsősorban a Kondorosi út környékén. 

Alternatívák a Galvani hídra (1992) (Forrás: Dr. Träger Herbert: Tervpályázat a budapesti Galvani úti Duna-híd kialakításáról. Közlekedési és Mélyépítéstudományi Szemle, XLIII. évfolyam, 1993. 6. sz.)


A választás ekkor a vasúti híd melletti területre esett, leginkább azért, mert ez már elő volt készítve, és elvileg az ide vezető utak helye is ki volt jelölve, a Hungária körúté, illetve Budán a Hamzsabégi úté. Sőt, csábító volt, hogy a vasúti híd pillérein volt hely egy pluszhídnak is. Ám ez sokaknak nem tetszett, mert a terv ekkor azzal számolt, hogy a Hamzsabégi út kiépítésével az új híd közvetlenül az M1–M7 autópályákhoz kapcsolódna. 

A rendszerváltás után az újonnan megalakuló önkormányzatok, mint a XI. kerületi vagy a fővárosi azonban elégedetlen voltak ezzel a megoldással. A Hamzsabégi úton lakók tiltakozása miatt ennek az útnak a kiépítését az önkormányzatok elvetették. A XI. kerületi önkormányzat részéről merült fel hivatalosan az az elképzelés, amelyet egyes szakemberek már korábban felvetettek, hogy a Hungária körutat délebbre vezetve másutt, a Galvani út környéken kellene átvezetni a Dunán, így elkerülve a Hamzsabégi út megépítését. 

Ennek az lett volna az előnye, hogy a Hungária körút sugara nem csökken. Ha megnézzük a Hungária körutat, az olyan, mintha egy spirál eleme lenne, ahogy halad dél felé, egyre közelebb jön a Nagykörúthoz, míg a Margit és az Árpád híd budai hídfője között a távolság 2,7 kilométer, addig ugyanez a Petőfi és a Rákóczi híd esetében csak egy. Ebben az esetben a Hungária körút a Galvani úton és az Egér úton kapcsolódott volna az autópályákhoz. 

Alternatívák a Galvani hídra (1992) (Forrás: Dr. Träger Herbert: Tervpályázat a budapesti Galvani úti Duna-híd kialakításáról. Közlekedési és Mélyépítéstudományi Szemle, XLIII. évfolyam, 1993. 6. sz.)

A Főváros is támogatta az ötletet, sőt olyan határozatot fogadott el, amelyben két híd, a Lágymányosi és a Galvani híd egyidejű építését szorgalmazták. Az 591/1991-es határozatban a Közgyűlés „szükségesnek tartja a Galvani úti Duna-híd - beleértve a soroksári ágat is (és kapcsolódó úthálózata), valamint a Hamzsabégi út kiváltásának egyidejű megvalósításának, a műszaki tervek kidolgozásának azonnali megkezdését, a délbudapesti városfejlesztési program figyelembevételével”.

1992-ben pályázatot is kiírtak egy itteni hídra, azonban az akkori pénzügyi lehetőségek és az akkor még napirenden lévő Expo, a mai Infopark területére tervezett világkiállítás ténye miatt a Lágymányosi hidat építették meg egy nagyon komoly kompromisszummal. A Hamzsabégi út helyett a Szerémi út – Egér út vonalon kapcsolódik az autópályákhoz a híd, és a Hungária körút, így a XI. kerületi rozsdaövezeten keresztül vezetett út, ami hozzájárult ennek az átalakulásához. Másrészt Budán a Lágymányosi hídhoz kiépült úthálózat tökéletesen alkalmas a Galvani út tengelyében tervezett híd ellátásához. 

Azaz a Galvani úti vagy Új híd helye 25-30 éve eldőlt: sok közúti fejlesztés, legalábbis Budán úgy épült meg, hogy majdan itt lesz híd. A mostani tervek szerint a híd az első eleme lehet egy új budapesti körútnak is.