Örökségünk
2018. augusztus 28. 08:59

A Kosztolányi Dezső téren áll egy kávézó, amely egykoron távolsági autóbuszoknak adott helyet.

Írta: Domonkos Csaba

 

A XI. kerületi, Bukarest utcai állomást 1963 augusztusában adták át, és a környékbeli települések, Diósd, Érd Százhalombatta, Sóskút, Pusztazámor vagy Ercsi felé lehetett innen utazni, illetve ide érkeztek meg az onnan indított buszok. 

Az átadásakor modern épületről így írt a korabeli sajtó: (Magyar Nemzet 1963. augusztus 22.)

„Új autóbusz-állomások is épülnek. Néhány napja adták át a forgalomnak a Kosztolányi Dezső téri autóbusz-állomást, amely a központi, Engels téri állomást tehermentesíti. Hasonló állomást építenek fel Veszprémben, Sopronban, Zalaegerszegen és Kaposvárott.”

Az 1960-as évek elején ütemesen növekedett az autóbusz-közlekedés, növekedett az utasok száma, sőt a korabeli sajtó szerint éves szinten 6 ezer ember maradt le a zsúfolt buszokról. A fejlesztésekkel megpróbálták követni az igényeket. Nem csak új buszokat állítottak forgalomba, hanem új állomásokat is építettek Budapesten és vidéken egyaránt. Az egykori Engels téri (Erzsébet téri) autóbusz állomás sem bírta már a forgalmat, ezért született döntés a város nyugati részén, közel a kivezető utakhoz egy új modern autóbusz állomás építéséről. A döntés a Kosztolányi Dezső térre, illetve az innen nyíló Bukarest utcára esett, ahol a távolsági autóbusz állomás közvetlenül kapcsolódott számos városi autóbusz és villamos vonalához. 

A pályaudvar felülről (Fotó: Fortepan.hu, 1963) 


A Bukarest utcában az1960-as években modernnek számító stílusban elkészült épületet Félix Vilmos tervezte. Érdekessége, hogy a szinte csupa üveg forgalmi épület mellé, a tér másik végébe 1967-ben szociális épület került, és a kettő között feszül az előre gyártott beton elemekből kialakított, izgalmasan hullámzó farkasfogas tető. A várócsarnok alapterülete nem volt kevés, 130 négyzetméter, amelyet Rác András kompozíciója díszített. A falon postakocsit ábrázoló mozaikkép volt látható, míg a mozaikok fölé vasból készült autóbuszok kerültek, szimbolizálva a közúti közlekedés fejlődését. Az 5 és fél négyzetméteres mozaik idővel megkopott, sérült, de 1981-ben maga a művész újította fel. A mű ma is az eredeti helyén, az épület belső falán látható, de a vas plasztika új helyre, az épületen kívülre került. 

A tető farkasfogas kialakítása megszokott a buszállomásokon, hiszen farkasfogakba tudtak beállni a szóló autóbuszok, míg a csuklós buszok (amelyek ekkorra már szép számban közlekedtek Budapesten és az agglomeráció felé) a járdával párhuzamosan tudtak megállni. A beruházás teljes költsége 3 millió (akkori) forint volt. Egyszerre összesen 18 buszt tudott kiszolgálni az épület. 

Itt megfordult az adott korszak összes jellemző magyar busza, az Ikarus 31/311-es, a legendás faros Ikarus, az 55-ös, illetve ennek Ikarus 66-os változata, a 630-as Ikarus, később pedig a klasszikus 200-as Ikarusok. 

Az állomás kávézóként (Fotó: Wikipedia.hu) 


Az állomás mindössze 37 évig működött. Áthelyezését a városfejlődés indokolta, mert ami az 1960-as évek elején még a város széle volt, az 30 év alatt a belváros része lett, a buszok okozta zaj és levegőszennyezés elviselhetetlenné vált. 2000-re elkészültek azok a fejlesztések, amelyek a buszvégállomás költözését lehetővé tették, megépült az Egér út és a Szerémi út, így a végállomást az Etele térre lehetett áthelyezni, ahonnan a kivezető utak gyorsabban lettek elérhetők.

A műemlékké nyilvánított épület néhány évig üresen állt. Önkormányzati tulajdonba került, és a XI. kerületi önkormányzat 2004-ben pályázatot írt ki a hasznosításra. Ennek eredményeként a felújított épületben nem sokkal később egy kávézó nyílt, amelynek megnyitása nem volt egyszerű.A környékbeli lakók, attól félve, hogy a buszpályaudvar zaja után egy kocsma zsivaját kell elviselniük, a nyitás előtt egyesületbe tömörültek és tiltakoztak a kávézó ellen, azonban a hely megnyitása után a tiltakozó hangok elnémultak, mivel a hangoskodástól való félelmek nem igazolódtak be, és a XI. kerület egy új színfolttal gazdagodott. 


Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó