Írta: Domonkos Csaba

2018. szeptember 7. 08:10

Fél évszázada született meg az Örs vezér tere fejlesztési terve, hogy hatalmas átszállóhely és közlekedési csomópont legyen belőle.

 

Az Örs vezér tere és ezzel lényegében Budapest sorsa ötven évvel ezelőtt pecsételődött meg. Ekkor döntöttek ugyanis arról, hogy ez a kereszteződés, és a körülötte elterülő üres terület közlekedési csomópont, valamint a „kelet-nyugati közlekedési tengely” egyik végpontja lesz. 

Ilyen volt az Örs vezér tere a nagy fejlesztések előtt

 

Az Örs vezér tere átalakítását 1968 szeptemberében egy rövidke hírben közölték a napilapok: 

„Átépítik az Eörs vezér teret. A metró keleti végállomása és ezzel egyidejűleg a közelében levő Eörs vezér tér Kelet-Pest legforgalmasabb gócpontja lesz. Autóbusz-, villamos-, HÉV-végállomásokat alakítanak ki, és gyalogos aluljáró rendszer épül....” 

A téren ekkor gyakorlatilag semmi nem volt két út kereszteződésén kívül. A nevét ugyan már 1932-ben megkapta Eörs vezér tér néven, és a Kerepesi út mellett megépült az első itteni lakótelep is 1954 és 1962 között, természetesen akkor még nem vasbeton panelekből, hanem a korszakban megszokott szocreál stílusban.

Korábban, a XX. század elején a tér környezte más területen játszott fontos szerepet, a szomszédos Rákosmezőről szálltak fel az első magyar repülőgépek. Erre a tér közelében egy emlékmű is emlékezteti az erre járókat.

Amikor az 1950-es években az első metróvonal tervei elkészültek, még szó sem volt arról, hogy a metrót idáig elvezetnék. A tervezett végállomás a Népstadionnál lett volna, ahol közös végállomása lett volna a HÉV-vel, azaz az utasok kiszálltak volna a metróból és azonnal átszállhattak volna a peron másik oldalán álló HÉV-szerelvényekre. 

A tervezett lakótelep 1966-ban (Budapest folyóirat, 1966/3 szám) 


Az 1960-as években a metró építésének újraindulásával a terveket módosították. Az új közlekedési koncepció a közúti közlekedést és a tömegközlekedést a városon átvezető tengelyekként képzelte el, és a metróvonalat két megállóval meghosszabbították. Ebben közrejátszott az is, hogy a meginduló nagypaneles házgyári lakásépítések elindulásával ide hatalmas lakótelepet építettek. 

Az Örs vezér téri közlekedési csomópont kiépítése a teret egy hatalmas átszállóhellyé változtatta. A Budapest Folyóiratban 1968-ban Dr. Nagy Ervin A kelet-nyugati tengely című cikkében így ír az elképzelésekről: 

„Végül nagy ütemben készülnek az Eörs vezér tér (Fehér úti metró végállomás és környéke) rendezési tervei. Érdekessége lesz a térnek, hogy itt épül meg a földalatti vasút, valamint a gödöllői HÉV végállomása, ide kerülnek a Kerepesi úti autóbuszok (44, 45, 46, 67) és néhány más autóbuszjárat (31, 61, 62, valamint a létesítendő rákosszentmihályi autóbuszjárat) végállomása, s megmaradnak a már meglevő villamosvasúti végállomások is. A térhez kapcsolódóan épül meg a zuglói nagy lakótelep, tehát itt rendkívül nagy átszálló- és célforgalommal kell számolni. Éppen ezért tervezzük a gyalogos kapcsolatok jó kialakítását egy nagy gyalogaluljáróval. Az építkezések várhatóan 1969-ben kezdődnek.” 

A Fehér út és a Kerepesi út kereszteződése 1955-ben (Fotó: Fortepan.hu) 

 

Azóta sem változott sokat a helyzet, és ma is fennáll a tér kialakításakor elkövetett legnagyobb hiba, amit a mai napig nem sikerült kiküszöbölni, nevezetesen azt, hogy a metró és a HÉV egymástól messze áll meg és a kettőt csak az aluljárón keresztül lehet elérni. Az 1960-as évek korszerűnek szánt megoldása, a gyalogos aluljáró se a segítséggel élőknek, se a babakocsival közlekedőknek nem használható. 

Érdekes, hogy a metróvégállomásnak sokáig nem is Örs vezér tér volt a neve, hanem Fehér út. A tér ezek szerint nem is számított annyira jelentősnek, hogy metrómegálló viselje a nevét.

Az Örs vezér tér mai nevét hivatalosan 1970-ben kapta meg, ekkor döntött a fővárosi tanács (a mai Főpolgármesteri Hivatal akkori megfelelője), hogy a tér nevét Eörsről Örsre változtatja. Az indoklás szerint azért, mert az Eörs névváltozat az Akadémia szerint a régieskedő, nemesi látszatot keltő családnévformálások terméke. 


Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó