A napokban jelent meg az a hír, miszerint a Déli összekötő vasúti hidat ismét elbontják, és új híd, sőt nem is egy, hanem egyszerre három épül helyette. De miért kell három? Mert három vágányt fognak itt átvezetni a folyón, és az érvényes szabályok szerint mindegyikhez külön szerkezet kell. 

Amikor az első híd itt megépült 1876-ban, kis túlzással a városból távcsővel is alig lehetett látni, annyira messze kerülte meg a várost. A híd ráadásul előbb készült el, mint a hozzá vezető vasutak, és az is nehezítette a dolgot, hogy a Duna két partján működő magánvasutak szabályrendszerét össze kellett hangolni. A bürokrácia már akkor sem volt egyszerű. A hidat két francia cég építette, de azt, hogy ki tervezte, 100%-os biztonsággal nem tudjuk, csak sejtjük. Minden jel szerint a valaha élt legnagyobb magyar hidász, a Szabadság híd későbbi tervezője, Feketeházy János, aki ekkor még csak 30 éves volt. 

A híd nem sokkal az átadása után a pusztában (Forrás: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet HU.BFL.XV.19.d.1.05.152)

A híd közel 40 évig szolgált, de a francia vasanyag nem volt egységes minőségű, és hát a vonatok is nagyobbak, nehezebbek lettek, így a hidat 1913-ban lezárták. Addigra tőle 12 méterrel északra új híd épült Kölber Jenő tervei szerint, immár magyar anyagból. Egy ideig gondolkodtak azon, hogy valamire csak kellene használni a régit, ha már ott van, például villamost vezethetnének át rajta, de hát annyira kint volt a pusztában… Annak ellenére, hogy volt rajta gyalogosjárda, olyan kevesen használták, hogy nem volt értelme rajta hídvámot szedni.

Az új híd 1930-ban (Forrás: Fortepan) 

Az új híd mellől csak 1924-re bontották el a régit. Azután kitört a II. világháború, amelynek során 1944 utolsó napján a hidat a németek felrobbantották.

A híd bombázásáról készített légi felvétel 1944-ben (Forrás: Fortepan)

Zavaros idők jöttek, nemcsak a politikában, hanem a híd életében is. Ideiglenes híd készült, azután egy „K” híd, igen, olyan, amilyen a Sziget K-hídja. 1948-ra elkészült emellé a most látható két híd közül egyik. A „K” híd ideiglenesen (röpke 54 évre) Újpestre került, az ott elpusztított vasúti híd pótlására. Majd 1953-ra megépült a második vágány állandó hídja is. Azóta ez a két szerkezet viszi hátán a vonatokat. 

A tervek szerint a két 60 évnél is idősebb szerkezetet tehát elbontják, és új épül a helyére. Hogy milyen lesz? Nem tudni, a kiírás valami hasonlót vár el, mint a mostani, azaz rácsos szerkezetet. Nemrég, alig 10 éve Újpesten a régi „K” híd helyett épült ilyen, az végül is a maga nemében nem néz ki rosszul. Vasúti híd nem szokott könnyed, karcsú lenni. A tervezők dolgát nehezíti, hogy a város körbenőtte az egykor a pusztában vezetett vasutat és hidat, ráadásul mellette ott van a Rákóczi híd is.