Április 2-án volt 50 éve, hogy átadták a forgalomnak a kelet-nyugati metróvonal (2-es vagy piros metró) Örs vezér tere és Deák tér közötti szakaszát. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum ebből az alkalomból egy újabb virtuális kiállítást nyitott meg honlapján.
A kelet-nyugati metróvonal megszületése hosszú folyamat volt, az első tervektől az avatószalag átvágásáig hosszú évtizedek teltek el, de az építés is 20 évig tartott. A mélyen a föld alatt futó új tömegközlekedési eszköz alapjaiban változtatta meg fővárosunkat és lakóinak életét, magával hozva a felszín átalakulását is.
A jellegzetes kék színű metrókocsik évtizedekig egyet jelentettek a pesti metróval, Örs vezér tere metróvégállomás 1973-ban(Fotó: Fortepan/Képszám: 11103 )
Első mélyvezetésű metróvonalunk történetét egy képekkel, tervrajzokkal és filmhíradókkal színesített kiállítással tárják a látogató elé, amelynek törzsanyaga a Közlekedési Múzeum gyűjteményeiből származik.
Bár Budapesten 1896 óta közlekedik földalatti vasút, de a Kisföldalattit kéregvasútnak nevezzük, mert közvetlenül az útfelszín alatt húzódik. Mélyvezetésű vasútvonal kialakítására 1942-ben születtek meg a konkrét tervek, az építkezés pedig a háború és az újjáépítés után, 1950-ben indult meg.
Földmunkálatok a Szent István téri akna süllyesztéséhez 1950-ben (Fotó: MMKM TFGY 2018.450.9)
Injektálás az alagútban (Fotó: MMKM TFGY 2018.450.8)
A Közlekedési Múzeum honlapján most közzétett tárlat rendkívül részletesen mutatja be a vállalkozást, az első tervektől a megindult, majd leállított építkezés emlékein keresztül egészen az átadásig. A kiállítás felidézi azt az elszánt és sokszor hősies munkát, amely létrehozta a főváros első „igazi” metróját.
A kiállítás egyik különlegessége, hogy közzéteszi azokat a különleges rajzokat, látványterveket, amelyek a mélyállomások terveihez készültek. A feladaton dolgozó öt építész különleges, kiállításon eddig nem publikált képei ma a Közlekedési Múzeum Képzőművészeti Gyűjteményében találhatóak.
Lejtakna keszon építése a Blaha Lujza téren (Fotó: MMKM TFGY 2018.450.3)
A metróépítés területe a Batthyány téren 1951-ben. A háttérben a Szent Ferenc sebei templom és a kolostor, ami komolyabban megsérült a metróalagútban bekövetkezett omlás miatt (Fotó: Fortepan/UVATERV)
A Közlekedési Múzeum célja, hogy honlapján minél több olyan tartalmat tegyen közzé, amely közérthetően, sok képpel dolgoz fel egy-egy közlekedés- vagy technikatörténeti témát. A koronavírus okozta helyzet csak erősítette ezt a törekvést, ebben a hónapban már második ilyen, a világ bármely pontjáról elérhető tárlat nyílik meg a múzeum weboldalán. A jövőben újabb virtuális kiállítások jelennek majd meg a honlapon, megfelelve a mostani különleges helyzet okozta elvárásoknak.
A kiállítás szakmai felelőse Fodorné Nagy Veronika, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum muzeológusa, a PestBuda.hu állandó szerzője, újságírója. A kiállítás az alábbi linken érhető el: 50 éves a „piros metró”
Forrás: Közlekedési Múzeum
Nyitókép: Az 1970-ben átadott 2-es metró Keleti pályaudvari állomása (Fotó: Fortepan/UVATERV)
Hozzászólások
Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!
Bejelentkezés Regisztráció