Elszállították az 1000-es sorozatú, 1061-es pályaszámú és az UV3 típusú, 3414 pályaszámú villamos motorkocsikat az Északi Járműjavítóból, mert megkezdődik hétszáz napig tartó, teljes körű restaurálásuk – olvasható a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum lapunkhoz is eljuttatott sajtóközleményében.

A két muzeális jármű az elmúlt két évben került a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteményébe a kormány által támogatott, kiemelt gyűjteményfejlesztési programnak köszönhetően, így biztosítva az ikonikus villamosok megőrzését az utókor számára.

A zugligeti 1000-es (balról) és UV3 típusú villamos motorkocsik várnak az elszállításra a Közlekedési Múzeum Északi Járműjavítóban lévő telephelyén 2024. április 15-én (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

A két villamos motorkocsi restaurálása hasonló módon és egy időben fog zajlani. Az „ezres” esetében az acélváz, az UV típusnál a vázszerkezet bontása és renoválása után kezdődik a kocsiszekrények külső burkolatának restaurálása és a villamosok tetőszerkezetének javítása. Ezt követi az utastér, majd a vezetőállások és az elektromos rendszer helyreállítása. A restaurálást követően a múzeum mindkét műtárgyat szoborjárműként kívánja bemutatni új állandó kiállításán.

Az UV3 típusú villamos motorkocsit daru segítségével teszik fel a trélerre (Fotó: Szikora Zsombor/Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)

Az 1000-es sorozatú villamos motorkocsik a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság legnehezebb  járművei voltak. Az ikonikus, teljesen magyar gyártású villamosokból a BKVT megrendelésére összesen 80 darab készült a Kistarcsai Gép- és Vasútfelszerelési Gyár, illetve a Ganz üzemeiben 1911 és 1912 között. Az 1930-as, 1940-es évek fővárosi közösségi közlekedésének legjelentősebb járművei közé tartoztak, erős motorjaiknak köszönhetően Budapest legforgalmasabb villamosvonalain közlekedtek 73 éven keresztül.

A közleményben felidézték, hogy a megmentett jármű egykor a Budagyöngye és a Zugliget között közlekedő 58-as vonal bejáratott típusa volt.  1911 és 1912 között gyártották, acélvázasításon pedig 1958. május 16-án esett át. Eredetileg favázas villamosként tervezték és építették meg, majd acélvázasították. A villamosvonalat 1977-ben megszüntették, az 1061-es pályaszámú járművet pedig 1984-ben leselejtezték.

A kocsi belseje (Fotó: Szikora Zsombor/Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)

Az UV típusú villamos első szerelvénye 1956-ban mutatkozott be a budapesti 2-es vonalon, 1956 és 1965 között négy sorozatban összesen 375 darab készült belőle, ezzel a legnagyobb darabszámban gyártott magyar villamostípus lett. A múzeum gyűjteményébe tartozó 3414-es pályaszámú villamos motorkocsi az UV3-as szériába tartozik, 1960. május 2-án állt forgalomba Budapesten. A típust közel fél évszázad után, 2007-ben vezették ki a forgalomból. Dizájnjuk, formai kivitelezésük az 1950-es évek hangulatát idézi, kívül lekerekített robusztus formákkal, belül műbőr ülésekkel, dekoritlemezzel, paravánfalakkal, izzólámpákkal felszerelve – olvasható a közleményben.

Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

Nyitókép: Megkezdi a Zugligeti 1000-es és az UV típusú villamos restaurálását a Közlekedési Múzeum (Fotó: Szikora Zsombor/Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)