Az Alagút építéséről korábban már írtunk a pestbuda.hu oldalain, most a 45 évvel ezelőtti felújítást elevenítjük fel. Az 1970-es évekre számos probléma merült fel az Alagútban, leginkább a szellőzés volt elégtelen, illetve a vízelvezetéssel is folyamatosan akadtak gondok.

Az 1857-es átadás után a bérkocsik utasainak az Alagútban a kocsisok esernyőt adtak, mert a plafonból folyt a víz. Ezért később több vízmentesítő aknát, és gyakorlatilag új, természetesen kisebb alagutakat vágtak az Alagúttal párhuzamosan, hogy a vizet elvezessék. Az 1970-es évek elején felmerült az Alagút radikális átépítése és bővítése, illetve egy új, négysávos alagút építése is. A felújítási munkák 1973. január 8-án kezdődtek a Népszabadság 1973. január 16-i tudósítása szerint: 

Január 8-án hat vállalat mintegy 200 dolgozója vonult a helyszínre, hogy a rekonstrukcióra előkészítse az Alagutat. Az Alagút megfiatalítása a maga nemében egyedülálló feladat. A felújításba összesen 18 vállalat kapcsolódik be.”

De mi is volt a feladat? Elbontották a régi útpályát, új beton és a réginél jobb tapadású, érdesebb aszfaltszőnyeg készült. Lebontották az Alagút falát 3 méter magasságig korábban burkoló mészkő lapokat és új szellőzőnyílásokat vágtak. A Népszabadság már idézett cikke megjegyzi, a két új szellőző közül az „egyiket középen, a másikat ettől 75 méter távolságra, a Krisztina körút irányába alakítják ki. A középső szellőzőben két, a szélsőben egy automatikus vezérlésű ventillátort helyeznek el. Teljesítményük 26-szorosa lesz az eddig működött ventillátorénak; egy perc alatt 2600 köbméter friss levegőt fújnak az Alagútba”.

Az Alagút még az átalakítás előtt, 1970-ben (Fotó: Fortepan)

E ventilátorok tartalékként épültek be, ha a szén-monoxid-szint a gyalogosokra veszélyes érték fölé emelkedik. A szellőztetőberendezéseket az északi oldalon alakították ki, és az Autó-Motor egyik 1973-as száma fel is hívja az emberek figyelmét, hogy a déli oldalon közlekedjenek gyalogosan, mert az új ventilátorok akkora légmozgást kelthetnek, hogy az északi keskeny járdáról egyszerűen lefújná a gyalogosokat. Az alagút burkolatáról a betont eltávolították, a téglafalazatot is kissé levésték, és vízelvezető csőrendszert építettek be, majd egy osztrák cég 10 centiméter vastag új szigetelőréteget alakított ki. 

Valószínűleg sokan elgondolkodtak már azon, mennyi apró csempe lehet az Alagút falán, és kik tették azt fel? A 8 ezer négyzetméternyi – ennyi az Alagút belső felülete – csehszlovák csempeburkolatot, amelynek 12%-a kék, a többi fehér, az Országos Szakipari Vállalat dolgozói helyezték el. Mivel egy ilyen üvegmozaik 2×2 centiméter, azaz 4 négyzetcentiméter, kiszámítható, hogy az Alagútban összesen 20 millió apró mozaik található. A korabeli sajtó és a népnyelv ekkor nevezte el az Alagutat az ország legnagyobb fürdőszobájának. Javítottak a világításon is, mintegy a négy-ötszörösére növelték az Alagútban a megvilágítás erősségét. 

Az Alagúttal együtt – az 1949-es újraavatása óta első alkalommal – felújították a Lánchidat is. Átvizsgálták a több mint 100 ezer szegecset, közel 10 százalékukat cserélték ki, felújították az út és a járda pályáját is. A híd 73 ezer négyzetméternyi felületét rozsdamentesítették, 60 tonna nyugatnémet gyártmányú grafitszürke festékkel 6 rétegben újrafestették, és felújították a kőépítményeket is. Ennek keretében a Rákosi-címert a Kádár-címerre cserélték, ami 1996-ig csúfította a hidat. 

A felállványozott Alagút, 1973 (Fotó: Fortepan)

Az akkori felújítást végzők azonban kicsit túlbecsülték a saját munkájukat: a Tükör című magazinban büszkén jelentették ki, hogy legalább 100 évig nem kell nagyobb felújítást végezni az Alagúton. Persze lehet, hogy az újságíró jegyzeteiben volt a hiba, a kivitelezők 10 évet mondtak, és az újságíró 100-at írt le. Ugyanis a következő felújítás már 1986–88 között megtörtént. (Igaz, ehhez az is kellett, hogy 1976-ban a bécsi Reichsbrücke katasztrófája után egész Európában újragondolták és új alapokra helyezték a hídfenntartást.)

Most, 45 évvel később is egy újabb rekonstrukcióra készülnek, ami az Alagút és a Lánchíd teljes átépítésével jár majd.