A Budapesti Közlekedési Központ közleménye szerint az eddiginél fokozottabb korlátozás a dunai átkelő felújításáig tart – írja az MTI.  A kerékpárok, személygépkocsik, kisbuszok, furgonok továbbra is áthaladhatnak a hídon.

A Lánchíd állapotát az üzemeltető Budapest Közút az előírt hídvizsgálati rendben folyamatosan ellenőrzi – írták.

Mától nem hajthatnak át a Lánchídon turistabuszok és teherautók. Jobbra a súlykorlátozásra figyelmeztető tábla látható (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Elkészült a közelmúltban elrendelt hídvizsgálati állapotjelentés is, amely megállapította: az eddigieknél szigorúbban kell betartani a hídon meglévő súlykorlátozásokat – olvasható a közleményben.

A korlátozás a Lánchíd felújításáig tart, ami csúszik. A közbeszerzési eljárás még nem zárult le, ezért nem lehet egyelőre megmondani, hogy mikor kezdődhet a felújítás.

Karácsony Gergely főpolgármester péntek esti közleményében azt írta: a Lánchíd állapota nem ad okot semmiféle pánikkeltésre, de a felújítás már nem húzható sokáig. Kiemelte: már a jövő héten egyeztetést kezd a kormánnyal a híd felújításához még hiányzó, mintegy húszmilliárd forint előteremtéséről. „Át kell gondolnunk közösen a felújítás műszaki tartalmát, utána pedig a budapestiek megkérdezésével döntünk a Lánchíd esetleges funkciómódosításáról” – tette hozzá.

A Lánchíd sürgős felújításra szorul (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Budapest legelső állandó Duna-hídja, a Lánchíd 1849-ben épült, a világ legnagyobb, legerősebb és legmodernebb függőhídja volt. Az elavult fa-vas szerkezet helyébe, a pillérek és a hídfők megtartásával 1913-1915 között új, teljesen fém szerkezetű híd épült, amelyet már a modern forgalomra méreteztek. A II. világháború pusztítása a Lánchidat sem kerülte el, 1945 januárjában felrobbantották. A hidat újjáépítették, 1949-ben adták át.

A legutóbbi felújítás 1986-1988 között történt. Napjainkban a híd kritikus műszaki állapotban van. Korábbi vizsgálatok is kimutatták, hogy a híd a gyalogos- és gépjárműforgalom számára biztonságos ugyan, de sürgős felújításra szorul.

A híd északi korlátjának vastag acéllemeze sok helyen rozsdás (Fotó: Bukovszki Péter/pestbuda.hu)

A hídkorlát alsó része szemmel láthatóan rossz állapotban van (Fotó: Bukovszki Péter/pestbuda.hu)

Lyukak a lemezborításon (Fotó: Bukovszki Péter/pestbuda.hu)

A hídkorlát alsó része szemmel láthatóan rossz állapotban van. A híd északi korlátjának vastag acéllemeze sok helyen rozsdás, nagy lyukak tátonganak rajta. A láncok, a merevítőtartók és a lemezborítások is korrodálódtak.

Egyes szerkezeti elemek cseréje is elkerülhetetlen, hogy a közlekedés biztonságát a hídszerkezet még sokáig biztosítani tudja. A leromlott állapotú közúti pályalemezt és járdákat el kell bontani, helyette teljes egészében új pálya épül. A hídfők, a pillérek és a kőoroszlánok kőfelületeit szakértők bevonásával fogják restaurálni.

Forrás: MTI, PestBuda

Nyitókép: A Lánchíd a város jelképe (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)