2017. március 20. 11:53

Akár két és fél évig is eltarthat a felújítás, utána viszont korszerű és biztonságos lesz a megszépülő Lánchíd és az Alagút is. Esztétikai és műszaki beavatkozásokra is várhatók, amelyekkel Budapest legrégebbi átkelője az eredeti állapotát nyerheti vissza.

Írta: M. Orbán András, Fotók: Kozics Júlia

 

Ahogyan korábban már hírt adtunk róla, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) elkészíttette a Széchenyi Lánchíd és a várhegyi Alagút felújítási terveit. Városunk e két ékessége, amely a világörökség része, utoljára harminc évvel ezelőtt esett át nagyobb felújításon, és nem csak az elmúlt három évtized miatt van ismét szükség rá.

A munkálatok idén elkezdődhetnek, és akár két és fél évig is eltarthatnak. A BKK sajtóosztálya a pestbuda.hu-t arról tájékoztatta, hogy felülvizsgálták a Clark Ádám tér forgalomtechnikai kialakítását is, azaz nem csupán esztétikai munkálatokról van szó.

A felújítás során alapvető cél volt, hogy a műszaki és eszmei örökséget a lehető legnagyobb mértékben megőrizzék, a tervek az örökségvédelem bevonásával készültek el.

A BKK-tól azt is megtudtuk, elkerülhetetlen egyes szerkezeti elemek cseréje is, hogy a közlekedés biztonságát a hídszerkezet még sokáig biztosítani tudja. A leromlott állapotú közúti pályalemezt és járdákat el kell bontani, helyette teljes egészében új pálya épül. A hídfők, a pillérek és a kőoroszlánok kőfelületeit szakértők bevonásával fogják restaurálni.

A Margit híd példája után Budapest legrégebbi átkelőjén is visszaépülnek majd olyan elemek, amiket már jó ideje nem láthatunk, mivel a második világháborút követően sok helyen nem állították vissza őket.

Technikailag a láncokat erősített korrózióvédelmi bevonattal látják majd el, a világháború utáni helyreállításkor elmaradó járdaszinti láncdobok is visszakerülnek, valamint Széchenyi István grófnak (a hídépítés kezdeményezőjének) és Sina György bárónak (a hídépítés legfontosabb finanszírozójának) a kőoroszlán talpazatáról hiányzó címerpajzsai is újra láthatók lesznek. A hídon lévő kandeláberek eredetileg háromágúak voltak, amelyeket a világégést követően sajnos nem állítottak helyre, ezt a városképi hiányosságot is pótolják most. A közvilágítás régi izzólámpáit korszerű LED-es díszvilágításra cserélik, ami azt is jelenti, hogy a megszokott fények helyett más árnyalatokban is pompázhat majd az átkelő. Lesz még egy munkálat, ami még szebbé teheti a látványt, ugyanis a pillérek körüli kezelőjárda részleges visszabontásával eddig eltakart pillérelemek lesznek láthatók, a kezdeti időkhöz hasonlóan.

A BKK kérdésünkre hozzátette, megújulnak és kiszélesednek a pesti és a budai hídfőnél lévő gyalogos aluljárók, Budán pedig létesítenek majd egy nyilvános illemhelyet is.

Ami az Alagutat illeti, itt igen látványos változásokra számíthatunk, és persze jelentős műszaki beavatkozásokra is sor kerül. Lebontják a mozaikburkolatot, mögé új szigetelőrendszert építenek, az alagút kap egy vasbeton kérget is, amivel végleg megszűnnek a beázások. Ezután kerül fel az új mozaikcsempe burkolat, lecserélik a levegőztetőrendszert; és olyan ventilátorokat fognak beépíteni, amelyek a külső széliránytól függően lesznek képesek a belső levegőt áramoltatni.

A közlekedés is kényelmesebbé válik. A Clark Ádám téri körforgalom valamivel kisebb lesz ugyan, de a Lánchídon ezután lehet majd kerékpárral is közlekedni. Az alagútban a hegy felé külön kerékpársáv létesül, visszafelé pedig a szélesített közúti sáv szélére festett kerékpárnyomon haladhatnak a biciklisek. Kényelmesebb lesz a gyalogos közlekedés is: a pesti hídfőnél új átkelőt létesítenek, és a Clark Ádám téren is lesz egy újabb átjutási lehetőség, amivel a tér gyalogosan mind a négy irányból átjárhatóvá válik. Egyvalamihez, a budai oldalon lévő villamosalagúthoz nem kell nyúlni, ezt ugyanis a fonódó vonalak megépítésével már úgy alakították át, hogy valamennyi erre közlekedő villamostípus használni tudja.

Láthatóan sok változásra kell számítani, de a tervek alapján úgy tűnik, megéri kivárni.


Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó