Miközben zajlik az Operaház felújítása, az intézményhez tartozó Eiffel Műhelyház rekonstrukciójával is haladnak a kivitelezők. Kilenc hónap van a megnyitóig, 2019 januárjában egy Mozart-opera ősbemutatójával kezdi meg hivatalos működését a ház. Jelenleg az épület közel 21 ezer négyzetméternyi tetőfelületének szerkezete készül, és falazzák a homlokzatot az állványtenger mögött.

Az Eiffel Műhelyház látványterve (Grafika: Marosi Stúdió)

A csarnokot a kortárs trend szerint látszóbeton-anyaghasználat jellemzi majd, ami kiemeli az architektúrát és az egykori ipari jellegre is jól reflektál. A szakmai és köznyelv csak Eiffel-csarnoknak nevezte a húszezer négyzetméter alapterületű létesítményt, ami az ország legnagyobb ipari műemléke, valaha a MÁV gőzmozdony-szerelő csarnoka és fűtőháza volt. A terveket Feketeházy János hídépítő készítette 1883 és 1886 között. A kutatások szerint – a feltételezésekkel ellentétben – Eiffel nem dolgozott együtt a magyar mérnökkel, a francia mérnök neve a terveiben ikonikussá váló, az acélszerkezet szegecselt szerkesztési elvének kialakítása miatt merült fel.

Feketeházy János műépítész tervezte a MÁV gőzmozdony-szerelő csarnokát és a fűtőházat (Fotó: MTI)

Az 5 hosszanti hajóra osztható, bazilikális szerkezetű csarnoképület 214 méter hosszú, 96 méter széles, rácsos acélszerkezetes. Üvegezett a középső tengelye felett, az oldalhajók pedig félnyeregtetősek. A műhely 123 évig működött itt, és mivel a korábbi átalakításokat az évtizedek során nem bontották le, újabb és újabb rétegek rakódtak az épületre.

Rekonstruálják a homlokzatot. Az ország legnagyobb ipari műemléke az 5 hajós, bazilikális csarnok (Fotó: MTI)

Az Északi Főműhely a gőzmozdonyok karbantartását szolgálta: a név arra utalt, hogy elsősorban az ország északi területéről hozták ide javítani a járműveket. Miután a járműjavítás kapacitáskihasználtsága csökkent, az Északi Járműjavító telephelyét a MÁV-Gépészet 2009-ben bezárta, ezzel pedig egy értékes állami tulajdonú telek szabadult fel. A terület hasznosításával kapcsolatban sokféle terv napvilágot látott, pláza, lakópark, levéltár, Transmontana-gyár kialakítása is felmerült.

2014-ben végül a kormány a Magyar Közlönyben kihirdette, hogy itt, a Kőbányai út 30. szám alatt jöhet létre a Magyar Állami Operaház és az Erkel Színház új műhelyháza és próbacentruma. A döntésben az is benne foglaltatott, hogy az építkezés 2015 és 2018 között zajlik majd, ezt a lepusztult csarnokban tartott sajtótájékoztatón megerősítették. Két évig teljes csend volt ezt követően, majd 2017 nyarán bejelentették, hogy a Strabag megkezdi a 14,1 milliárd forintos állami támogatást elnyert beruházást. Így is lett: ősszel megjelentek a munkagépek a területen, felszabadították az épület első harmadának a tetejét, levédték a korróziótól a vasoszlopokat, kivették a válaszfalakat. Kétségtelenül káprázatos látvány volt, ahogyan az öt hajó először tárult fel egybefüggően.

2019 januárjában nyílik meg a logisztikai központ és látogatóház

Akkor Ókovács Szilveszter, az Operaház főigazgatója az iho.hu-nak elmondta, a műemlékvédelmi előírások miatt át kellett gondolni, hogyan illeszthető be az egykori funkcionális téralakítás a látogatóközpont koncepciójába. Amit meg kellett tartaniuk, az öthajós csarnok, a két oldalcsarnok, a komplett vasútállomás és a kémény. Egyébként sem akarták az eredeti arculatot és funkciót elfedni, a vasutashagyománytól sem távolodnak el, hiszen a főhajóba egy 327-es mozdony áll majd szerkocsival és étkezőkocsival, és a kertben egy 301-es mozdonyt is elhelyeznek, amiből mindössze két darab található az országban (a másik a vasúttörténeti parkban). Az építészeti koncepciót Marosi Miklós dolgozta ki, aki az eredeti architektúrát kívánta visszahozni a rárakódott rétegek megtisztításával.

Körmendy Zoltán makettépítő elkészíti az Eiffel Műhelyház 1:150 méretarányú modelljét (Fotó: MTI)

Az Operaháznak korábban nem volt próbaterme, a Bárkában, a Hungexpo területén, a Zeneakadémián, még a Kerepesi úti laktanyákban is próbáltak jobb híján. A festők, díszletezők évtizedek óta rossz fényviszonyok közt dolgoztak az Operaház sötét zugaiban. Az új komplexumban átjárhatók lesznek a részlegek: a raktárak közelébe kerülnek a festőműhelyek, asztalosok és a lakatosok, ez leegyszerűsíti a munkát. Abban az esetben, ha a megsérül a díszlet, már raktározás előtt a javítóműhelybe szállíthatják. Korábban az Opera színpadán állították össze a díszleteket, egy-egy produkció esetében közel fél hónap alatt. Most külön állítóterem lesz erre a célra. A tízmilliárdos díszletek élettartalmát – amit addig korábban cipeltek, húztak, vontak, mindig pakoltak, így megsérült, karcolódott – ez megnöveli. Az Eiffelben lesz új öltözősor, művésztársalgó.

Tíz funkciót lát majd el a műhelyház: játszóhely, gyártóműhely, próbacentrum, raktárközpont, képzési központ, továbbá sportpályával ellátott rekreációs központ, háromhektáros közpark. A látogatóközpontban az Opera tevékenységét kísérő műhelymunkát is megnézhetik az érdeklődők. A háromhektárnyi nyitott parkot tájépítész alakítja ki, a területen szőlőültetvény is lesz, a fajtát Kodály Zoltánnak ajánlották egykor.