2016. október 17. 15:41

A világ változik, de a művészi érték fennmarad – ebben bízhatott Rékassy Csaba, akinek a Józsefvárosi Galériában nyílt kiállítása 2016. október 13-án.

Írta és fotózta: Ludmann Mihály

 

A Józsefvárosi Galéria a közelmúltban több maradandó életművet hátrahagyó képzőművész alkotásait mutatta be. Ebbe a sorba illeszkedik Rékassy Csaba (1937- 1989) grafikusművész kiállítása is.

Rékassy 1952–1956 között a Képző- és Iparművészeti Gimnáziumban, majd a Képzőművészeti Főiskolán tanult. Ez a kor kétségtelenül történelmi időszak volt, éles váltásokkal, a szigorú kommunista diktatúra, a forradalom kéthetes küzdelme és a szabadság ígérete, majd a kádári szocializmus megengedő és tiltó világa. Ez mind belefért az 1952 és 1962 közötti tíz éves időszakba, amely Rékassy művészeti tanulmányainak kezdetétől a diplomájának megszerzéséig tartott.

Ez a sokszínűség Rékassy művészetében közvetlenül nem jelent meg. Nem rajzolt Dózsa-sorozatot, nincs készülődés a forradalomra és nincsenek sztahanovista elvtársakat ábrázoló művei. A világtól való elfordulás érhető tetten műveiben. A múltba fordulás. Kereste a szakmailag igényes alkotókat, akik több száz éve alkottak és értéket hagytak hátra, talán abban bízva, hogy a világ változik, de a művészi érték fennmarad. Ilyen művész volt a német Schongauer, a rézmetszet első rangos művészi alkalmazója és Dürer, aki Schongauer követője volt.

Mesemondó

Labirintus II.

 

Rékassynál is fontos az elbeszélő jelleg, grafikai lapjain jellemző a középkorias zsúfoltság. Ehhez egyfajta akadémikus részletező művesség társul, külön látva minden formát. A metszetein szereplő ember, tárgy és növény önálló életet él. Témáit részben a múltból meríti. Egyik kiemelkedő sorozata, amit 1977-ben metszett rézbe, Ovidius híres és a XVI. századtól a festészet alapművének is nevezhető, de a XIX. században elfelejtett Metamorphoses – Átváltozások című könyvéhez készített illusztrációk.

A tizenöt rézmetszet olyan ismert történeteket jelenít meg, mint Daphné fává változása, aki így menekült meg Apollón szerelmétől. Rékassy metszetén egy felöltözött, töprengő férfi ül, elfordulva a nőiségét már alig hordozó, fává vált Daphnétól. Másik lapján a termetes Médea egy furcsa repülőszerkezeten menekül, alatta megalitikus építészeti romok láthatók egy futó férfival, aki mintha attól félne, hogy Médea rázuhan. Rékassy mitológiai figurái csellengő kisemberek, akik helyüket keresik a világban. És nem csak ott, hanem a mindennapok világában is, akár dolgoznak, kempingeznek vagy mesélnek. Rékassy míves művészete kortünet. Hasonló, mint Bálványos Hubáé, Gross Arnoldé, Gácsi Mihályé. Képi mesék, igényes nyelvezettel megfogalmazva, csendesen kimondva. Elfogadható válasz egy olyan korban, amely tilt és tűr vagy támogat. Rékassy Csaba művészetét el- és befogadta a rendszer. Grafikai kiállítások gyakori szereplője volt, és több könyvhöz készített illusztrációkat. Művészetét többek között Munkácsy-díjjal is elismerték.

Alkotásaiból megnyílt kiállítás a Józsefvárosi Galériában, október 13-tól október 28-ig díjmentesen megtekinthető (VIII. kerület, József körút 70.).
.


Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó