Örökségünk
2018. június 10. 07:50

1868 júniusában indult el a zugligeti lóvasút. Most kiállítás emlékezik rá a lóvasút nemrég megújult egykori végállomásán.

Írta: Domonkos Csaba

 

Buda közlekedéstörténete szempontjából nagyon érdekes kiállítás nyílt meg a napokban a Lóvasút Kulturális és Rendezvényközpontban a XII. kerületben, a Zugligeti út 64. alatt.

A tárlat az egykori zugligeti villamos történetét meséli el a kezdetektől a felszámolásig. A zugligeti vasút ötlete lóvasútként idősebb a fogaskerekűnél vagy a Budavári Siklónál is. Zugliget mindig egyfajta „kísérleti terepe” volt a budai közlekedésnek, hiszen a környéken működik 1874. óta Európa harmadik fogaskerekű vasútja, 1949-től a Gyermekvasút (korábban Úttörővasút), valamint a volt villamosvégállomástól a János-hegyre tartó Libegő.

A zugligeti nyaralóhelyekre 1856-tól társaskocsi, azaz omnibusz járt. Berger Lajos kocsijai – ahogy a kiállításban is olvasható – kétóránként indultak a Lánchíd pesti hídfőjétől, és egy órás utazás után érték el a budai hegyeket. Mindez az utasoknak 16 krajcárjába került. Azonban korábban vasutat szerettek volna építeni ide, így 1865-ben ki is adtak egy engedélyt egy vasútra. Egy Maygraber Ágoston nevű úriember, egykori '48-as katonatiszt, építési vállalkozó ugyanis 1862-ben engedélyt kért egy vasútvonal építésére, amely összeköti a pesti és a budai pályaudvarokat, a mai Margit körút – Szent István körút környékén haladó nyomvonallal. Természetesen hidat is épített volna a Dunán, valamint egy vasúti szárnyvonalat Zugliget felé.

Az 1865-ben megadott engedély kimondja: „Az engedményes vállalja, hogy egy vasúti szárnyvonalat épít és üzemeltet a Duna jobb partján, a budai hegyek irányába, a Zugligetig”.

E vasút gőzvontatású lett volna, azaz gyakorlatilag rendes vasútvonal. Maygrabernek a szükséges tőke nem gyűlt össze, így a koncesszióját 1868-ban elvesztette. Ám már azelőtt, hogy a minisztérium visszavonta volna az engedélyt, másnak is engedélyezték egy Zugligetbe vezető vasútvonal építését. A Magyar Mérnök és Építész Egylet Közlönyének 1867. 2. számában olvasható engedély egy, „a budai lánczhídfötől Ó-Budára, és a katonai élelmezési raktárnál kiágazólag a zugligetbe tervezett lovonatu vasút építésére és üzletére” szól, kedvezményezettjei pedig gr. Festetics Béla, Balásy Antal, Herzberg A. és Tottis Z. vállalkozók.

A Mikó Imre miniszter által aláírt engedély IX. pontja kijelenti: „Különösen fentartatik Maygraber Ágostonnak Budát a Zugligettel összekötő gőzmozdonyú vasút építésére 1865. február 2-án kelt engedélylyel nyert előjoga azon világos kikötéssel, hogyha emez utóbbi gőzmozdonyú vasút létesítésénél a kérdésben forgó lóvonatú vaspálya egész vagy csak részbeni vonala igénybevételének szüksége előállna, engedélyesek, valamint jogutódai kötelesek az illető síneket, minden kárpótlásrai igény nélkül, saját költségükön eltávolítani”.

1868 és 1896-között lóvasút járt Zugligetbe (Fotó: MMKM)


Mivel Maygraber koncesszióját visszavonták – ami miatt 1910-ig zajlott egy per Maygraber, illetve örököse és az állam között –, így a lóvasút elől minden akadály elhárult, ami 1868. június 30-tól közlekedett is. 

A kiállítás részletesen feldolgozza e vasút történetét: megtudhatjuk, hogy 1896. szeptember 15-től már villamos közlekedett a Szent István körúttól Zugligetig, bemutatja azt az 1900. június 4-i szerencsétlen balesetet, ami miatt a pályát átépítették és meghosszabbítottak, és elmeséli a felszámolás történetét is.

A II. világháború után a vonal állapota fokozatosan romlott, és folyamatosan felmerült a villamosközlekedés megszüntetése. E drasztikus lépésre 1977 januárjában került sor, akkortól busz jár a villamos helyett. A helyi lakosokat egy ideig még azzal hitegették, hogy a buszok helyett az akkori Moszkva térről trolivonal épül. Még egy szovjet ZiU trolit is felvontattak ide, hogy annak használatát kipróbálják – persze felsővezeték nélkül ez sokat nem ért. A troliból nem lett semmi. Szerencsére az elmúlt években legalább a zugligeti állomásépület megújult, és most nemcsak a zugligeti villamos, hanem a XII. kerület, szorosabban Zugliget egész közlekedéstörténete elevenedik meg térképeken, archív fényképeken, járműmodelleken és eredeti tárgyakon keresztül. 

A kiállítás a Lóvasút Kulturális és Rendezvényközpontban


„Az omnibuszok világától a 291-es buszig – Zugliget közlekedéstörténete” című kiállítás a Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szervezésében szeptember 30-ig látogatható a Lóvasút Kulturális és Rendezvényközpontban (1121 Budapest, Zugligeti út 64).


Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó