A budapesti vasúti pályaudvari rendszer fejlesztésének irányairól és a fővárosi HÉV-vonalak egységes fejlesztéséről is határozatot hozott a kormány – írja a Magyar Építők.

A kormány bővíteni akarja Budapest kelet–nyugati vasúti átjárhatóságát. Ennek során a Déli pályaudvar térségén keresztül a  Nyugati pályaudvarhoz vezető vasúti összekötő alagút épül ki, és az így megnövekedett szerepű Nyugati pályaudvart központi pályaudvarrá alakítják.

Megvalósíthatósági tanulmány születik a Déli összekötő vasúti hídhoz kapcsolódó Déli Körvasútnak új megállóhelyekkel az új budapesti vasúti hálózati koncepcióba illesztéséről; a Keleti pályaudvar új szerepéről, a vasúti rozsdaövezetek funkcióváltásáról és városfejlesztési célú hasznosításáról. Kiemelt téma van a fejlesztési célok megvalósítása nyomán fokozatosan felszabaduló Déli pályaudvar teljes területe. Hasonlóan kiemelték a Nyugati pályaudvar és a Keleti pályaudvar menti, valamint az azokhoz vezető belterületi vasúti vonalszakaszok mentén felszabadítható területeket. A fenti célokhoz igazodó új menetrendi koncepció is készül.

A meglévő fővárosi HÉV-vonalakon az infrastruktúra és a járműpark teljes felújítása, bővítése egyaránt megtörténik. A cél a H6 Budapest–Ráckeve és a H7 Boráros tér – Csepel vonalak átfogó fejlesztése és teljes körű felújítása a vonalak Budapest, Kálvin térig mélyvezetésben történő meghosszabbításával úgy ,hogy az a nagyvasúti elővárosi motorvonatok menetrendszerű közlekedését is lehetővé tegye a 150-es számú Budapest–Kunszentmiklós– Tass elővárosi vonal felől. Cél továbbá a H5 Batthyány tér – Szentendre vonal Békásmegyer–Szentendre közötti felújítása, egyben a H5 teljes vonalán az állomási, megállóhelyi, utastájékoztatási infrastruktúra megújítása, a H5 és H6–H7 vonalak teljes értékű távlati összekapcsolásához szükséges megvalósíthatósági tanulmány elkészítése. Ennek érdekében a  Budapest, Kálvin tér – Nyugati pályaudvar térsége – Buda (H5 vonal) közötti szakasz megvalósíthatósági tanulmány készül.

A H8 Budapest–Gödöllő és a H9 Budapest–Csömör vonalak szintén elővárosi gyorsvasúti célú fejlesztést kapnak. A vonalcsoport az Örs vezér terén bekötik az M2 metróvonal meglévő nyomvonalába, emellett új átszállókapcsolat létesül Törökőrnél a 100a vasútvonallal és Rákosfalvánál a körvasúttal, előkészítik a Budapest XVII. kerületi, rákoskeresztúri szárnyvonalat, megkezdődik a H8 Cinkota–Gödöllő, valamint a H9 Cinkota–Csömör vonalszakaszok felújításának tervezése is.

A határozat előirányozza a budapesti HÉV-vonalakon a teljes körű járműcsere megkezdését.