A Tabánból a Gellért-hegyre vezető sikló megépítéséről és a Gellért-hegyi közpark megújításáról döntött a kormány, az erről szóló határozat pénteken jelent meg a Magyar Közlönyben.

A kormányhatározat szerint a Gellért-hegyi siklóra azért van szükség, mert környezetbarát és akadálymentes közlekedést biztosít, kiváltva a turistabuszok forgalmát is. Emellett a kormány egyetért azzal, hogy szükség van Gellért-hegyi városi park átfogó közterületi megújítására, így azt szabadidős pihenőparkká fejlesztik.

​A Gellért-hegyi sikló felső végállomása a Citadella közelében lesz (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

A beruházási, üzemeltetési szakmai koncepciót és a megvalósíthatósági tanulmányt 2021. június 30-ig – vagyis egy év alatt – kell elkészítenie a Budapest Fejlesztési Központnak, Budapest Főváros Önkormányzatával együttműködve.

A kormányhatározat azt is előírja, hogy a szakmai koncepció kidolgozása során meg kell vizsgálni a Gellért-hegy és a Várhegy kötélpályás közlekedési összeköttetésének lehetőségét. Emellett arra is számításokat kell végezni, hogy a Gellért-hegyi sikló működtetéséből származó nyereség fedezni tudja-e a későbbiekben a Gellért-hegyi közpark fenntartását. A tervek szerint a sikló nem magánberuházásban készül, hanem közberuházásként valósul meg, ám azt megvizsgálják, milyen hiteleket lehet bevonni a finanszírozásba.

​A turisták 2-3 perc alatt juthatnak fel majd a Döbrentei térről a Gellért-hegy tetejére (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

A tervezett fejlesztésekről az idén januárban létrehozott Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója, Vitézy Dávid osztott meg részleteket közösségi oldalán. Ebből kiderül, hogy a sikló a Döbrentei térről, a Rác fürdő elől indulna, a felszínen, de a Hegyalja út előtt alagútba vezetnék be, és innen tovább a hegy alsó részén alagútban haladna, és csak később emelkedne a felszínre.

Az alagutas szakasz a közölt rajz alapján a sikló útjának mintegy a harmadát tenné ki. A felső végállomás a Citadella közelében lenne. A tervek szerint a sikló menetideje 2-3 perc lesz, vagyis a Tabánból ennyi idő alatt lehet majd feljutni a Citadellához, a Szabadság-szoborhoz, valamint a Citadellában tervezett Magyar Szabadságharcosok Múzeumához. Elkészülte után teljesen megszüntetnék a Gellért-hegyre közlekedő turistabuszokat.

A Gellért-hegyi sikló kiépítése (Forrás: Vitézy Dávidnak, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójának közösségi oldala)

Vitézy Dávid szerint a járvány előtt, turisztikai csúcsszezonban naponta akár 200 busz is megfordult a Gellért-hegyen. „Ez jelentősen megterheli a Citadellára vezető utcák forgalmát, állandó zaj- és légszennyezettséget okoz. A Gellért-hegyre való feljutás pedig nemcsak a turisták, de a közparkot és a kilátást kereső budapestiek számára is nehézkes” – fogalmazott.

Bejegyzésében emlékeztetett arra is: a Gellért-hegyre vezető sikló több mint egy évszázada szerepel a városfejlesztési tervek között, ám eddig minden, a megépítésére irányuló próbálkozás elakadt. „Most a Főváros és a Kormány is egyetért abban, hogy itt az ideje a Sikló megépítésének és a közpark rekonstrukciójának” – közölte Vitézy Dávid.

Nyitókép: A Citadella a Gellért-hegyen ​(Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)