Az Északi Járműjavítóba szállították május 16-án azt a két darab ezres sorozatú villamos motorkocsit, amelyek a Zugligeti Libegő völgyállomása közelében álltak erősen leromlott állapotban – közölte a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum az MTI-vel.

A közlemény szerint az 1043-as és az 1061-es pályaszámú, ezres sorozatú villamos motorkocsikat a múzeum gyűjteményfejlesztési programja keretében szállították a Kőbányai úti járműjavítóba. A kormány által támogatott programban a közlekedéstörténet különleges tárgyait és járműveit menti meg az utókor számára a múzeum.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum két régi, 1000-es típusú villamoskocsijának elszállítása az Északi Járműjavító Dízelcsarnokába a Libegő völgyállomásának közelében lévő volt Niche kemping bejáratától 2023. május 16-án (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Az intézmény célja a jövőben a két erősen leromlott állapotú jármű teljes restaurálása. A járműmatuzsálemek újjászületésüket követően a tervek szerint az Új Közlekedési Múzeumban is megtekinthetőek lesznek majd.

Az ezres sorozatú villamos motorkocsik a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság legnehezebb járművei voltak, melyeket 1911-ben szereztek be. A teljesen magyar gyártású villamosokból összesen 80 darab készült a Kistarcsai Gép- és Vasútfelszerelési Gyár, illetve a Ganz üzemeiben. Az 1930-as, 1940-es évek fővárosi közlekedésének meghatározó járművei voltak, erős motorjaiknak köszönhetően Budapest legforgalmasabb villamosvonalain közlekedtek 73 éven keresztül.

Az 58-as villamosjárat járművei egykor Budagyöngye és a Zugliget között közlekedtek (Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)

A most megmentett járművek egykor a Budagyöngye és a Zugliget között közlekedő 58-as villamosjárat bejáratott típusai voltak. A két villamos eredetileg favázzal épült, majd 1958–59-ben acélvázasították őket. 1977-ben befejeződött a villamosvonal működése.

A villamosokat a forgalomból történő kivonásukat követően 1983-tól a zugligeti kemping recepciójaként és büféjeként használták. Ám  2021-ben az üzemeltetőnek el kellett hagynia a helyszínt, mert  a Normafa Park Program keretében tervben volt az egykori végállomás teljes felújítása, amelyre 1,7 milliárd forintot biztosított egy kormányhatározat – írta korábbi cikkeiben a Pestbuda.

Az elszállítás napján Schneller Domonkos, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója és Pokorni Zoltán XII. kerületi polgármester tartott közös sajtótájékoztatót a zugligeti helyszínen. Pokorni Zoltán emlékeztetett rá: készen voltak a tervek az egykori 58-as villamos favázas műemlék épületének helyreállítására, amely étteremként funkcionált volna ezt követően is, telente pedig jégpálya is működött volna a zugligeti katlannak nevezett területen. Sok más beruházással együtt, a háború miatti nehéz gazdasági helyzetre tekintettel most ennek a támogatását is felfüggesztette a kormány, de bíznak a jövőbeli megvalósításában – idézte a hegyvidek.hu a polgármestert. A városvezető szavaiból az is kiderült:  az önkormányzat az egykori villamos-végállomás alatti területet rendezni fogja, hogy megfelelő parkolási lehetőséget alakítson ki a Libegőhöz érkezők számára. Ez a murvás terület a normafai parkolóhoz hasonlóan fizetőparkolóként fog működni hétvégenként.

Pokorni Zoltán azt is elmondta: sokan szeretnék, ha újraépülhetne az 1977-ben megszűnt 58-as villamos vonala, ennek érdekében az önkormányzat csak annyit tud tenni, hogy meghagyja a jövőbeli visszaalakítás lehetőségét, vigyáz rá, hogy senki ne építhesse el az ehhez szükséges területet – számolt be a hegyvidek.hu.

A sajtótájékoztatón Schneller Domonkos, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója azt mondta: „Mindannyiunk közös érdeke, hogy az ipari, közlekedési örökségünk megmaradjon, és be tudjunk mutatni” – idézte a hegyvidek.hu a múzeumvezetőt, aki hozzátette: a tervek szerint hamarosan eredeti szépségükben, egy új, állandó kiállítás keretében lesznek láthatóak a villamosok, amelyeket az Északi Járműjavítóban fognak felújítani. 

Az MTI-hez eljuttatott közleményben a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum emlékeztetett arra is: a gyűjteményfejlesztés során a múzeum az elmúlt években olyan járművekkel gazdagodott, mint egy eredeti, 1926-ban készült Ford T modell, egy Skoda Octavia Super, egy Citroen DS vagy egy GAZ-12 ZIM.  A most elszállított járművek az Északi Járműjavítóban a Dízelcsarnokba, az UV villamosok mellé kerülnek, míg megkezdődik a restaurálásuk.

Forrás: MTI, hegyvidek.hu, Pestbuda.hu

Nyitókép: A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumba szállítottak két régi villamoskocsit Zugligetből (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)