Az elkövetkező évek legfontosabb fejlesztése lesz, a 4-6-os villamosvonal forgalmához és léptékéhez hasonlítható, Újbudát Újpesttel összekötő fonódó kötöttpályás közlekedési tengely – mondta Karácsony Gergely főpolgármester sajtótájékoztatón március 19-én.

Az európai nagyvárosok között Budapesten különösen magas a villamosközlekedés jelentősége a közösségi közlekedésben, de „mi ezzel sem vagyunk elégedettek”– fogalmazott a főpolgármester, aki hozzátette, szeretnének újabb fejlesztéseket megvalósítani. Karácsony Gergely szerint a régi fényképeken sokkal több villamos van, mint amennyit most látunk. Budapestet a villamosok városának nevezte, és úgy fogalmazott, a most bejelentett projekt arról szól, hogy visszaépítenek egy hajdan volt villamosvonalat. Ez, mint mondta, a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Váci út déli részén valósulhat meg.

A pesti fonódó villamos tervezett útvonala (Fotó: bkk.hu)

A Pesti fonódó II. olyan városrészeket köt össze, amelyek egy részén már van metróközlekedés – hívta fel a figyelmet a városvezető, de megjegyezte, ez a szakasz olyan nagy szállítási kapacitást igényel, hogy a felszíni közlekedés is szükséges.

Ahol pedig a felszíni közlekedés elérhető, kisebb léptékek vannak, rugalmasabb, átszállásmentesebbek a kapcsolatok, „kivirágzik az élet” – mondta Karácsony Gergely. Kitért arra is, hogy a projekt kapcsán nagyon fontos a Nyugati tér átépítése, amelyre „bőven ráfér”, hogy egy másfajta arculata legyen. Most, a projekt tervezésének elindulásakor még sok nyitott kérdés van, de az biztos, hogy a Nyugati téri felüljárót elbontják, ezáltal létrehozva egy kellemesebb, szellősebb városi területet.

Akár Budafoktól Káposztásmegyerig is utazhatunk majd átszállás nélkül. A villamos látványterve (Fotó: bkk.hu)

Ugyanakkor a tér áteresztőkapacitása nem csökkenne, a jelenlegi felüljárón áthaladó forgalom szintben keresztezné a Nagykörutat, a nagy befogadóképességű villamosoknak köszönhetően jóval többen érhetnek majd célba gyorsabban és kényelmesebben, mint napjainkban – hangzott el.
A terület új kialakítása emellett túlmutatna jelenlegi szerepén, és a Nyugati tér nemcsak mint kereszteződés, hanem egy „létező és funkcionáló városi köztérként” is szerepelhetne a budapestiek életében.

A beruházás előkészítése az Európai Unió társfinanszírozásával, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz) programnak köszönhetően valósulhat meg – közölte a Budapesti Közlekedési Központ.

Forrás: MTI

Nyitókép: Fonódó villamos jár majd Újpest és Újbuda között (Fotó: bkk.hu)