A 3-as metróvonal felújításának megkezdésére vonatkozó kérdésekre válaszolva Tarlós István azt mondta, hogy a kivitelezési munkák reálisan júniusban kezdődhetnek meg. Ha a felújításra érkezett ajánlatok nem lesznek reálisabbak, akkor további csúszás lehet – jegyezte meg a főpolgármester.

A 3-as metróvonal felújítása az eredeti tervek szerint novemberben kezdődött volna el. Tarlós István kijelentette, belátható, hogy nem a főváros csapkod össze-vissza az időpontokkal, hanem teljesen nyilvánvaló, hogy a csúszások miért következnek be. Csak a buszpótláson, abszolút önhibánkon kívül, fél évet veszítettünk – mutatott rá Tarlós István, aki szólt arról is, néha úgy érzi, hogy egyedül küszködik. Szerinte ha a metrót úgy kell leállítani, hogy el sem kezdődött a kivitelezés, akkor annak a politikai következményei 2018-ra beláthatatlanok.

Azon újságírói felvetésre, hogy a júniusi munkakezdés egybeesne a vizes világbajnoksággal, azt mondta Tarlós István, hogy sajnálja az esetet. „Érdekelt vagyok abban, hogy a vizes világbajnokság sikeres legyen (...), de (...) a 3-as metró felújítását részemről egy nappal nem tolhatja el (...) ez a rendezvény, bármilyen fontos is” – fogalmazott. Hangsúlyozta: minél előbb el kell indítani a szakaszos kivitelezést.

Tarlós István elmondta azt is, hogy az alagút felújítási, vágányépítési munkákra, valamint a biztosítóberendezés, az automata vonatvezérlő rendszer, a vasúti távközlési és a központi diszpécser rendszerek korszerűsítésére vonatkozó európai uniós eljárási rend szerinti nyílt közbeszerzési eljárását a közbeszerzési kft. megsemmisíteni javasolja, mivel a beérkező ajánlatok ajánlati ára a jelek szerint jelentősen meghaladja a rendelkezésre álló összeget. A kft. javasolta azt is, hogy a közbeszerzés újbóli megindítása a végleges ajánlattévő rendelkezésre álló kiviteli tervek birtokában történjen meg. A BKV metrófelújítási projektigazgatósága ezt tudomásul vette, és új eljárást indít – közölte megjegyezve, hogy ezzel időt is megtakarítanak.

Tarlós elmondta megszületett a javaslat arra, hogy az új eljárások során milyen menetrendet kövessenek. A déli szakaszon a végleges kiviteli tervek november 30-án rendelkezésre fognak állni, az északi szakasz esetében december 10-én, a középső szakaszra vonatkozóan pedig december 12-én. Közölte, a déli szakasz esetében január 10-én a kiviteli tervekre az új felhívás meg tud jelenni, és a tenderek bontási időpontja március 15. Az északi esetében ugyanazok a határidők a kiviteli tervekre és a felhívásra vonatkozóan, a tenderek reális bontási időpontja április 6. A középső szakasz esetében a  határidők: január 30., február 15., és a tender bontási időpontja április 27. Kitért arra is, hogy a hozzá érkezett jelentések szerint az ajánlattevők „konzekvencia nélkül” – árazták be az egyes a mérnökárhoz képest. Ezek az árak „követhetetlen rendszerességgel hol magasabbak, hol alacsonyabbak a mérnökárnál, de a szaldójuk nagyon kedvezőtlen” – mondta.

Tarlós István a sajtótájékoztatóján a római parti védmű kapcsán elmondta, a végleges nyomvonalváltozat 2017. január 15-ig, a vízjogi engedélyezi tervek 2017. március 31-ig rendelkezésre állnak majd. A kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás 2017 áprilisában indulhat el, a kivitelezési szerződés 2017 augusztusában írható majd alá. Közölte, a parti védmű átadása 2019. március 31-ig várható, a kapcsolódó beruházások átadása pedig május 31-ig megtörténhet. Tarlós István elmondta azt is, hogy minden eddiginél részletesebb szakvélemény készül a Nánási út-Királyok útja mint alternatív nyomvonal lehetőségeiről, problémáiról.

A Budapesti Fesztiválzenekarral készülő megállapodásról szólva elmondta, hogy a zenekar egy 11 pontból álló ajánlatot tett a fővárosnak, és abban maradtak, hogy folyamatos egyeztetés folytatnak a pénzügyi és tartalmi kérdésekről. A várható végeleges megegyezés 2017 január végén vagy február elején születhet meg, mert a főváros költségvetés ekkora készül el.

A fővárosi nyilvános illemhelyekkel kapcsolatban Tarlós István elmondta, a Fővárosi Csatornázási Művek üzemelteti Budapesten a legtöbb köztéri illemhelyet, 51-et. További 16-ot kerületek működtetnek. Az illemhelyek száma a mai 51-gyel szemben 2010 előtt 36 volt - jegyezte meg.

Tarlós István közölte, a fővárosi önkormányzat határozott célja, hogy javítson a jelenlegi helyzeten. Az önként vállalt feladatok közé felveszik 2017-ben az illemhelyek működtetését. Jelenleg a főváros feladatai között nem szerepel ez a feladat – jegyezte meg.

(MTI)