2016. december 21. 20:07

Ha annyit mondanánk a kép láttán, na, ezek a legsötétebb napok voltak: nem járunk messze az igazságtól. Sztálin ugyanis, legalábbis egyes források szerint, december 21-én, az év leghosszabb éjszakájú napján született. Budapesten pedig a világháború után, 1949-ben éppen ezt a napot nézték ki, hogy átadják az első újfajta trolit.

Írta: Viczián Zsófia, fotó: fortepan.hu

 

„Értesítjük a t. Utazóközönséget, hogy december 21-én (szerdán), előreláthatólag 12 órától kezdve, a megszüntetett 10-es villamosjárat helyett 70-es jelzéssel trolibuszjáratot helyezünk üzembe” – adta hírül a Fővárosi Villamosvasút Közlekedési Vállalat hirdetményében. Az új troli az Erzsébet királyné úti aluljárótól a Kossuth Lajos térig közlekedett. A viszonylag enyhe időjárású decemberi napon, 1949-ben még a homlokzatán Sztálin képével indult el első útjára, de másnap leszedték e képet. 

A szám azonban maradt, a 70-es, a nagy vezér tiszteletére. Egy kis baki ugyan a történetben, hogy ő ekkor már 71 éves volt, hiszen 1878-ban született (és egyes források szerint nem is 21-én, hanem 18-án). De ezt senki nem tette szóvá (merte is volna!), inkább dagályos beszédekben éltették a szovjet ipart, aki e remek járműveket adta nekünk, és a szovjet rendszert, amely felvirágoztatja Magyarországot.

Az emberek persze örültek neki, mármint a járműnek. Nem is sejtették talán, hogy a trolik két évtized alatt milyen mértékben szorítják majd ki Budapest megszokott villamosjáratait. A negyven ülő- és huszonöt állóhellyel rendelkező, akkor még egyes újságokban „trolley”-ként írt járművek valóban gyors közlekedést tettek lehetővé – akkor még Budapesten ismeretlen volt a dugó. Csomagként csak kézipoggyászt lehetett számítani, élő állatot pedig, baromfi és énekesmadár kivételével, egyáltalán nem.

A vörös szín 1949 után a trolibuszok sajátja lett. A 70-es számozást is folytatták, de már nem Sztálin születésnapjához kötve. A járat ma is jár, ugyanezen a vonalon.

Összesen 1 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


Két apróság: a FVV alapításkori neve Fővárosi Villamosvasút Községi Vállalat (az FVKV rövidítésben a K nem a közlekedésre, hanem a vállalat tulajdoni formájára utalt)
Másodszor: a 70-es troli nem teljesen az eredeti útvonalon jár, a Bajza u. - Dózsa Gy. út szakaszon eredetileg a fasoron ment a troli, a Damjanich utcai útvonalra 1951-ben helyezték át.



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó