Írta: Domonkos Csaba

2020. április 5. 15:00

Az első budapesti autóbuszokról szóló cikkünkhöz kapcsolódva merült fel nemrég, hogy milyen színűek is voltak a járművek az induláskor. Azonban nem csak a fővárosi buszok színe változott az idők folyamán, hanem a budapesti Duna-hidaké is.

Honnan tudjuk egyáltalán, milyen színűek voltak a dolgok korábban? Erre több módszer is van. A legjobb, ha megmaradt valamilyen hivatalos feljegyzés vagy dokumentum, ami pontosan megmondja, milyen színűre festették a hidakat.

Sokszor fennmaradt színes fénykép, akár a múlt század harmincas, negyvenes éveiből, ami látszólag egyértelmű válaszokat ad. Ugyanígy a képi ábrázolások, festmények, rajzok is sokat segítenek. Azonban e képek sokszor becsapósak lehetnek.

Ezen a képen az Erzsébet híd szinte fehér. Optikai csalódás, a régi Erzsébet híd soha nem volt fehér, hanem okkersárga (Forrás: Fortepan/Képszám: 42621) 

Nagyon sokszor a beszámolók, újságcikkek adnak támpontot arra, hogy egy-egy szerkezet milyen színű is volt, már, ha megbízható a cikk, és nem valamely téves információn alapul.

Az is sokat segít, ha az adott szerkezet fennmaradt, és azt lehet vizsgálni eredeti festéknyomok után, azonban a hidakat sokszor festették át úgy, hogy vasig lekaparták a festéket. A belső, általában a híd megépítése után hozzá nem férhető helyekről vett mintáknál előfordulhat, hogy azok nem a végleges fedőréteg festékét őrizték meg, ugyanis a hidakat több, egymástól eltérő színű festékréteggel festik le.

Sokszor látható kép, de itt jól látható az Erzsébet híd színe (Forrás: Fortepan/Képszám: 40875) 

E kicsit hosszúra nyúlt bevezető után nézzük meg a legnagyobb budapesti acélszerkezeteket, a hidakat, milyen színűek is voltak?

Az Erzsébet híd napjainkban (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Első állandó hidunk a Lánchíd. Ennek színéről elég sokat tudunk, sok információ maradt fenn. A híd mindig is szürke volt, annak valamilyen árnyalata. A Fővárosi Lapok 1880. szeptember 2-án írta a következőket:

 „A lánchidat tegnapelőtt újjá kezdték festeni; eddig világos sárgaszürke volt, most középsötét ólomszürke szint nyer.”

A hidat hosszú élete alatt számos esteben festették át, és minden esetben a szürke valamely árnyalatára.

A Lánchíd napjainkban (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

A Margit híd eredeti színe valószínűleg szürkéskék volt. Azért csak valószínűleg, mert itt teljesen ellentmondó adataink vannak. A híd legutóbbi rekonstrukciója előtt komoly laboratóriumi vizsgálatok folytak annak megállapítására, milyen volt a híd eredeti színe. E vizsgálathoz olyan alkatrészeket vizsgáltak, amely bizonyíthatóan az 1872-1876 között építették be a szerkezetbe, és mindemellett hozzáférhetetlen helyen voltak, tehát nem voltak átfestve. E vizsgálatok azt mutatták, hogy a híd eredeti színe kék volt.

Az 1975-ös fotón látszik a Margit  híd szürke színe (Forrás: Fortepan/Képszám: 77806) 

A Margit híd 1978-ban. Félig már átfestve sárgára, a korlátok még szürkék (Fotó: Fortepan/Képszám: 99437)

E hidunkat is sok esetben átfestették, a Pesti Napló 1894. június 10-i száma a következőt írta:

„A Margit-hid renoválása. A Margit-hid renoválásával ebben a hónapban elkészülnek, úgy hogy a jövő hónapban megkezdik a híd festését. A festés nyolcezer forintba kerül. A hidat szürkére festik.”

Sajnos az nem derül ki, hogy előtte milyen színű is volt. Pár évvel később a híd szürke voltát megerősíti egy másik cikk, a Pesti Napló 1900. július 8-i számában:

 „A Margitsziget hídja. A Margitszigetre vezető uj hidszakasz felavató ünnepére a régi hidat is kicsinosítják. A korlátot s a vastartókat ezüstszürkére festik, hogy egyforma legyen a színe az uj hidszárnyával. A faburkolatot is kijavítják, úgy hogy augusztus 19-ikére, az ünnep napjára, a Margit-hid is egészen újnak fog látszani.”

A Margit híd napjainkban (Fotó: pestbuda.hu)

A Margit hidat 1937-ben átépítették, kiszélesítették, és ekkor (újra?) kékre festették. Addigra már állt a Ferenc József híd és az Erzsébet híd is.

 A Ferenc József híd 1937-ig vélhetően zöldesszürke volt. Itt is a híd olyan helyeiről vettek színmintát, amelyet 1896-óta nem bontottak meg, és ez alapján választották 1980-ban ki a híd új zöld színét.

Az Árpád híd építésekor, 1942-ben még sárgás színű (Fotó: Fortepan/Képszám: 61672)

 

Az Eucharisztikus Világkongresszusra készülve 1938. április 1-jén három hidunk színéről is egyszerre írt a Friss Újság, amely  tudósítása szerint:

„A (Ferencz József -DCS) hidat éppen úgy, mint a Margit- és Horthy Miklós-hidat, kékszinüre festik át. A munkát gyorsított ütemben folytatják, hogy az eucharisztikus nagygyűlésig elkészüljenek vele és az újjászületett, gyönyörű vonalú Ferenc József-hid teljes művészi pompájában bontakozzék ki a világ minden tájáról a magyar fővárosba sereglő idegenek előtt.”
Az Erzsébet híd esetében vagyunk a legjobb helyzetben, a fennmaradt fényképek alapján tudjuk, hogy a híd okkersárga volt.

A II. világháború után a helyreállított hidak mindegyike szürke volt. Az első változást ebben az új Erzsébet híd jelentette a maga fehér (valójában nagyon világos szürke) színével. A Margit hidat az 1979-es felújításkor festették át világos sárgára, amelyben vélhetően szerepet játszott az, hogy abban az időben a sárga volt a legolcsóbb festék. A Szabadság hidat két részletben festették zöldre, 1980-ban a híd alsó része lett zöld, majd 1986-ra kapta meg a híd a mostani erős zöld színét.

A Szabadság híd 1955-ben. Sötétszürke a színe (Forrás: Fortepan/Képszám: 129231)

A Szabadság híd napjainkban (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

A Margit híd legutóbbi átépítésekor felmerült az a lehetőség, hogy a híd lehetne újra kék, de a döntés végül az lett, hogy maradjon sárga, mert az emberek már ezt szokták meg.

Nyitókép: A Szabadság híd napjainkban (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Összesen 4 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


Nagyon megdobbentem amikor evekkel ezelott meglattam az elso szines fotot a regi Erzsebet hidrol. Szinte minden szint (kakaobarnat leginkabb) jobban el tudtam volna kepzelni neki mint az okkersargat. Ha egyszer ujjaepitik remelem nem sarga lesz. Mar csak azert sem mert ket sarga hid nem kell Budapestre. A Margit hid eseteben szerencses ez a szin es orvendetes, hogy megsem a kek mellett dontottek a legutobbi felujitaskor. A nefelejcs szinet velemenyem szerint meg kellene hagyni a muemleki felujitas utani Petofi hid szamara ami eddig is ezt a szint viselte, igaz meglehetosen fako arnyalatban.

Válaszok:

Az első képen látható a Szabadság híd esti kivilágításban. A zöld szín nagyon jó, a kivilágítás fehér színe szintén. Egy hiányosság, hogy a híd felső ívéhez hasonlóan nincs a középső és az alsó ív megvilágítva. Igy a híd alja elvész az esti fényben.

Válaszok:

Nem tudom kinek az otlete volt, de kifejezetten idetlenul nez ki. Remelem elobb-utobb potoljak ezt a hianyossagot.


Eiffel mérnök idejében rendkívül tartós kék festést kapott a Margit híd épp úgy, mint a Nyugati pályaudvar. Ez volt az eredeti színe. A Horthy Miklós híd (ma Petőfi híd) csukaszürke volt, mind a német páncélosok.



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó