Honnan tudjuk egyáltalán, milyen színűek voltak a dolgok korábban? Erre több módszer is van. A legjobb, ha megmaradt valamilyen hivatalos feljegyzés vagy dokumentum, amely pontosan megmondja, milyen színűre festették a hidakat.

Sokszor fennmaradt színes fénykép, akár a múlt század harmincas, negyvenes éveiből, ami látszólag egyértelmű válaszokat ad. Ugyanígy a képi ábrázolások, festmények, rajzok is sokat segítenek. Azonban e képek sokszor becsapósak lehetnek.

Ezen a képen az Erzsébet híd szinte fehér. Optikai csalódás, a régi Erzsébet híd soha nem volt fehér, hanem okkersárga (Forrás: Fortepan/Képszám: 42621) 

Nagyon sokszor a beszámolók, újságcikkek adnak támpontot arra, hogy egy-egy szerkezet milyen színű is volt, már ha megbízható a cikk, és nem valamely téves információn alapul.

Az is sokat segít, ha az adott szerkezet fennmaradt, és azt lehet vizsgálni eredeti festéknyomok után, azonban a hidakat sokszor festették át úgy, hogy vasig lekaparták a festéket. A belső, általában a híd megépítése után hozzá nem férhető helyekről vett mintáknál előfordulhat, hogy azok nem a végleges fedőréteg festékét őrizték meg, ugyanis a hidakat több, egymástól eltérő színű festékréteggel festik le.

Sokszor látható kép, ezen itt jól látható az Erzsébet híd színe (Forrás: Fortepan/Képszám: 40875) 

E kicsit hosszúra nyúlt bevezető után nézzük meg, hogy a legnagyobb budapesti acélszerkezetek, a hidak, milyen színűek is voltak!

Az Erzsébet híd napjainkban (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Első állandó hidunk a Lánchíd. Ennek színéről elég sokat tudunk, sok információ maradt fenn. A híd mindig is szürke volt, annak valamilyen árnyalata. A Fővárosi Lapok 1880. szeptember 2-án írta a következőket:

 „A lánchidat tegnapelőtt újjá kezdték festeni; eddig világos sárgaszürke volt, most középsötét ólomszürke szint nyer.”

A hidat hosszú élete alatt számos esteben festették át, és minden esetben a szürke valamely árnyalatára.

A Lánchíd napjainkban (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

A Margit híd eredeti színe valószínűleg szürkéskék volt. Azért csak valószínűleg, mert itt teljesen ellentmondó adataink vannak. A híd legutóbbi rekonstrukciója előtt komoly laboratóriumi vizsgálatok folytak annak megállapítására, milyen volt a híd eredeti színe. E vizsgálathoz olyan alkatrészeket vizsgáltak, amelyek bizonyíthatóan az 18721876 között építettek be a szerkezetbe, és mindemellett hozzáférhetetlen helyen voltak, tehát nem voltak átfestve. E vizsgálatok azt mutatták, hogy a híd eredeti színe kék volt.

Az 1975-ös fotón látszik a Margit híd szürke színe (Forrás: Fortepan/Képszám: 77806) 

A Margit híd 1978-ban. Félig már átfestve sárgára, a korlátok még szürkék (Fotó: Fortepan/Képszám: 99437)

E hidunkat is sok esetben átfestették, a Pesti Napló 1894. június 10-i száma a következőt írta:

„A Margit-hid renoválása. A Margit-hid renoválásával ebben a hónapban elkészülnek, úgy hogy a jövő hónapban megkezdik a híd festését. A festés nyolcezer forintba kerül. A hidat szürkére festik.”

Sajnos az nem derül ki, hogy előtte milyen színű is volt. Pár évvel később a híd szürke voltát megerősíti egy másik cikk a Pesti Napló 1900. július 8-i számában:

 „A Margitsziget hídja. A Margitszigetre vezető uj hidszakasz felavató ünnepére a régi hidat is kicsinosítják. A korlátot s a vastartókat ezüstszürkére festik, hogy egyforma legyen a színe az uj hidszárnyával. A faburkolatot is kijavítják, úgy hogy augusztus 19-ikére, az ünnep napjára, a Margit-hid is egészen újnak fog látszani.”

A Margit híd napjainkban (Fotó: pestbuda.hu)

A Margit hidat 1937-ben átépítették, kiszélesítették, és ekkor (újra?) kékre festették. Addigra már állt a Ferenc József híd és az Erzsébet híd is.

 A Ferenc József híd 1937-ig vélhetően zöldesszürke volt. Itt is a híd olyan helyeiről vettek színmintát, amelyet 1896-óta nem bontottak meg, és ez alapján választották 1980-ban ki a híd új zöld színét.

Az Árpád híd építésekor, 1942-ben még sárgás színű (Fotó: Fortepan/Képszám: 61672)

Az Eucharisztikus Világkongresszusra készülve 1938. április 1-jén három hidunk színéről is egyszerre írt a Friss Újság, amelynek tudósítása szerint:

„A (Ferencz József -DCS) hidat éppen úgy, mint a Margit- és Horthy Miklós-hidat, kékszinüre festik át. A munkát gyorsított ütemben folytatják, hogy az eucharisztikus nagygyűlésig elkészüljenek vele és az újjászületett, gyönyörű vonalú Ferenc József-hid teljes művészi pompájában bontakozzék ki a világ minden tájáról a magyar fővárosba sereglő idegenek előtt.”

Az Erzsébet híd esetében vagyunk a legjobb helyzetben, a fennmaradt fényképek alapján tudjuk, hogy a híd okkersárga volt.

A II. világháború után a helyreállított hidak mindegyike szürke volt. Az első változást ebben az új Erzsébet híd jelentette a maga fehér (valójában nagyon világosszürke) színével. A Margit hidat az 1979-es felújításkor festették át világossárgára, amelyben vélhetően szerepet játszott az, hogy abban az időben a sárga volt a legolcsóbb festék. A Szabadság hidat két részletben festették zöldre, 1980-ban a híd alsó része lett zöld, majd 1986-ra kapta meg a mostani erőszöld színét.

A Szabadság híd 1955-ben. Sötétszürke a színe (Forrás: Fortepan/Képszám: 129231).

A Szabadság híd napjainkban (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

A Margit híd legutóbbi átépítésekor felmerült az a lehetőség, hogy a híd lehetne újra kék, de a döntés végül az lett, hogy maradjon sárga, mert az emberek már ezt szokták meg.

Nyitókép: A Szabadság híd napjainkban (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)