A Nyugati pályaudvaron folytatódik a rekonstrukció. Immár a második daru is üzembe állt a mintegy 8200 négyzetméteren megújuló tetőszerkezeten a folyamatos munka segítése érdekében – írja a MÁV. A vágánycsarnok tetőzetén a már folyamatban lévő első fázisban tervezett bontási műveleteket az ütemterv szerint előreláthatóan ősszel fejezik be.

A Nyugati pályaudvar tetőszerkezetet több mint 8200 négyzetméteren rekonstruálják (Fotó: MÁV)

Társat kapott a korábban felállított toronydaru. A második, 46,2 méter horogmagasságú és 2,7 tonna teherbírású, WOLFF 262 SL típusú eszköz 70 méter hosszú gémmel rendelkezik. A csarnok főtetejének deszkaborítása 25, a fémlemezek bontása 80, a felállványozott tető üveges részének a bontása pedig 50 százalékos készültségű jelenleg. Folyamatban van az acél tartószerkezetek tisztítása és a statikus felülvizsgálat, valamint elkezdődött a felső oldalbevilágítók üvegezésének bontása az Eiffel tér felől.

A pestbuda.hu fotósa éppen a helyszínen járt a toronydaru összeszerelésekor (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Bámulatos produkció volt a toronydaru összeszerelése, többeket megállásra késztetett az attrakció (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Az először munkába állt, TEREX-COMEDIL típusú toronydaru horogmagassága 36 méter; a gém 75 méter hatósugarú; teherbírása pedig 2,7 tonna. Az elmúlt hónapokban a csarnokba futó vágányok felsővezeték-hálózatát szerelték, és a csarnok előtt új, ideiglenes ütközőbakokat építettek be a 10-13. vágányok lezárására, hogy a külső sínpárok a felújítás alatt is használhatók legyenek a vonatforgalom számára.

Megépült a csarnokban egy 70 ezer légköbméteres térállvány a csak állványról végezhető szakértői felmérések elvégzésére, továbbá egy 7000 négyzetméteres védőhálót is kialakítottak az utasok és a munkások védelme érdekében.

A Nyugati pályaudvar utascsarnokának több ütemű lezárása idején a december 7-ig tartó időszakra vonatkozó menetrendek és a részletes utastájékoztatás elérhető a www.mav.hu/nyugati oldalon.

Látványos állványozás készült a Nyugati Pályaudvaron (Fotó: MÁV)

A 143 éves Nyugati pályaudvar Budapest legrégebbi pályaudvara, terveit az osztrák August de Serres építész és a később az Eiffel-toronyról világhírűvé vált párizsi Gustave Eiffel iroda tervezte és készített.

Az éves szinten közel 18 millió ember által használt pályaudvar műszaki állapota és műemléki értékének megóvása, valamint a vasúti forgalomban való kiemelt szerepe miatt, halaszthatatlanná vált az épületegyüttes tetőszerkezetének rekonstrukciója. A vágánycsarnok tetejének és a csatlakozó üvegszerkezeteknek, valamint a pénztárcsarnok, a gyorsétterem és a homlokzati hat kisebb torony tetőszerkezeteinek műemléki rekonstrukciója folyamatban van.

A Nyugati pályaudvar​ (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Az üveg függönyfal is teljesen megújul az épület mindkét végén, 2200 négyzetméteren. Mindezek mellett megtörténik az állomásépület többi, mindezidáig fel nem újított tetőszakaszának javítása, a csapadékvíz-elvezető rendszer részleges átépítése, a csarnokban a felsővezeték-hálózat megújítása.

A fejlesztés célja, hogy egy megújult, modern pályaudvar jöjjön létre, mely hatékonyan és utasbarát módon szolgálhatja ki az utazóközönséget. A pályaudvar felújításának kivitelezése várhatóan 2022 tavaszán fejeződik be.

Forrás: MÁV Zrt., pestbuda.hu

Nyitókép: (Fotó: MÁV)