A kisföldalattit, azaz a Millenniumi Földalatti Vasutat, illetve eredeti nevén a Ferenc József Földalatti Villamos Vasutat alig 20 hónapnyi építkezést követően, 1896. május 2-án adták át. Ferenc József pár nappal később, május 8-án maga is utazott a vasúton, ekkor kegyesen engedélyezte, hogy a vasút a nevét viselje.

A kisföldalatti építése 1895-ben. Az egész vonalat felülről ásták ki, de még így is elkészült rekordidő alatt (Fotó: Fortepan/Képszám: 28418)

A földalattit  1955-ben és 1973-ban is átépítették, 1973-ban pedig meghosszabbították. Az 1990-es évekre az állapota azonban leromlott, ismételten megérett a felújításra. Valójában már 1987-ben elkezdett a BKV egy hároméves felújítási programot, ami azonban pénz hiányában egy év után abbamaradt. Ekkor csak a tartóoszlopokat sűrítették meg, illetve a Hősök tere, Kodály körönd között cserélték ki a szigeteléseket. 

A Deák téri állomást 1955-ben építették át (Fotó: Fortepan/Uvaterv)

Az 1990-es évekre már sebességcsökkentést kellett elrendelni, a felújítás nem várhatott tovább, ráadásul a kisföldalatti sokat szenvedett a rongálóktól is. A Kurír című újság 1995. augusztus 14-i számában arról lehet olvasni, hogy a felújított vonalon sűrűbben járnak majd a szerelvények, mert az 1-es busz meg fog szűnni, ennek kapcsán írták:

„A nagyobb forgalom talán jót is tesz, korábban ugyanis ezen a vonalon tették tönkre leggyakrabban a szerelvényeket és az állomásokat, a rongálok miatt a százéves közlekedési eszköz sokkal több kárt szenvedett, mint modern társai. A rejtély pontos okát a közlekedési szakemberek sem találják. Csak tippelni lehet arra, hogy késő este a Városliget környéken csellengő ifjak vezetik le így felgyülemlett energiáikat, s a szinte üres szerelvényekben gyakorlatilag akadály nélkül teltetik. A Magyar Közlekedési Egyesület éppen ezért tervez külön kampányt a millenniumi kisföldalatti megvédéséért.”

Valóban, a rongálók nem kíméltek a vasutat, csak 1992 szilveszterén 2 millió forint kár keletkezett a kocsikban. Az állomásokon graffitik éktelenkedtek. 

A munkákat 1995 februárjában kezdték meg, ennek részeként kicserélték a teljes sínhálózatot, lemosták a falakat, és az Oktogonnál új váltót építettek ki. 

Mivel a kisföldalatti valójában nem hagyományos alagútban fut, hanem egy kiásott gödörben, amelynek teteje (szinte végig) az Andrássy út, így a födém szigetelése egyet jelentett az Andrássy út felújításával is, ezért azt 1995. március 5-től lezárták. Az Oktogonnál lévő váltó beépítése miatt a teljes födémet 60 méter hosszan ki is kellett cserélni. 

Az állomások az 1990-es évekre teljesen lepusztultak (Fotó: Republika, 1995. 02. 17. szám) 

Az 1973-ban készült szerelvényeket is felújították, korszerűsítették. A vonal 11 állomásából 8 eredeti, 1896-ból származik, ezeket korhű módon állították helyre, ahol kellett, kicserélték a Zsolnay csempéket, valamint a három újabb állomást is felújították. Emellett a Mexikói útnál, az Oktogonnál és a Deák térnél lépcsőlifteket szereltek fel annak érdekében, hogy a mozgáskorlátozottak is tudják használni a vonalat.

A felújtást a főváros EBRD-hitelből fedezte, kivéve a járművek megújítását, azt a BKV saját zsebből fizette ki. A teljes költség 4 milliárd forint volt, a kocsik felújítására 70 milliót fordítottak.

Vörösmarty tér, a Millenniumi Földalatti Vasút végállomása 1979-ben (Fotó: Fortepan/Képszám: 99208)

A felújítás végén, 1995. szeptember 15-én este 9 órától nagyszabású nyitóbulit tartottak. A programban a közönség a felújított állomásokon foglalt helyet, és a szerelvények szállították oda a produkciókat, azaz a fellépő művészek minden megállóban 5-6 perces előadásokat adtak elő. Ahogy az Esti Hírlap 1995. szeptember 13-án írta: 

„A két óra alatt láthatunk divatbemutatót, performanceokat, színházi és képzőművészeti előadásokat, és hallhatjuk az Amadindát vagy a Leggiero vonósnégyest, hogy csak néhányat említsünk a kínálatból. Jegyek már csak korlátozott számban kaphatók a Multimix irodájában. A bevételt egyébként egy gyermekekkel foglalkozó alapítványnak szánják a rendezők.”

Akik lemaradtak erről a műsorról, azokat a Vörösmarty téren ugyanaznap este 10-től koncert, divatbemutató és tűzijáték várta. Hétfőtől, azaz szeptember 18-tól pedig a megújított kisföldalatti utasai élvezhették, hogy a szerelvények már 50 kilométeres óránkénti sebességgel haladhattak a pályán, és száz másodpercenként követhették egymást. 

Ezzel együtt viszont eldőlt, hogy nem indul újra az Andrássy út lezárása miatt felfüggesztett patinás buszjárat, az 1-es, amely az Andrássy úton haladt keresztül. 

A kisföldalatti újabb felújítására, esetleges meghosszabbítására számos terv készült, amelyekben az az elképzelés is felmerült, hogy a vonalat Budára is át kellene vezetni. A Budapesti Közlekedési Központ 2014-es elképzelési szerint például a vonal a Vigadó tértől egészen Zuglóig, a Csáktornya parkig, illetve a Marcheggi hídig vezetne. 

Nyitókép: A kisföldalatti napjainkban (Fotó: bkk.hu)