Megnyílt a Madách 200 – Jelenetek a Tragédiából című kamarakiállítás a Magyar Nemzeti Múzeumban. A tárlat a Madách Imre-emlékév keretében valósult meg, mely a Madách Imre Az ember tragédiája című mű ihlette, Szabó Tamás ötvös és Szabó Imrefia Béla szobrászművész által készített éremsorozatot mutatja be – olvasható a Magyar Nemzeti Múzeum lapunkhoz is eljuttatott sajtóközleményében.

Érmék a Szabó Tamás ötvös és Szabó Imrefia Béla szobrászművész éremsorozatából rendezett Madách 200 – Jelenetek a Tragédiából című kamarakiállításon a Magyar Nemzeti Múzeumban (Fotó: MTI/Hegedüs Róbert)

A kamaratárlat megnyitóján L. Simon László, a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója köszöntőjében elmondta, hogy minden egyes alkalom, amikor újabb szellemi, művészeti vagy történeti értéket lehet a közönség elé tárni, az a Múzeum számára mindig egy ünnep. A főigazgató felhívta a figyelmet arra, hogy a Madách-kiállítás egy finom jelzés, amivel a Múzeum azt fejezi ki, hogy milyen fontos a számára Madách Imre.

Megjegyezte azt is, hogy a Petőfi-emlékév árnyékában valamelyest meghúzódott a Madách-emlékév, ezért nem véletlen, hogy Az ember tragédiáját már hétszer megrendező Vidnyánszky Attilát, a Nemzeti Színház igazgatóját hívta meg a kiállítás megnyitására, ezzel is hangsúlyozva Madách Imre jelentőségét – áll a sajtóközleményben.

Vidnyánszky Attila Kossuth-díjas rendező, a Nemzeti Színház igazgatója megnyitóbeszédében kitért arra, hogy már korábban egy egyetemi előadás alkalmával is hangsúlyozta, hogy szerinte színházi embernek a magyar művészetben nem lehet nem viszonyulnia Madách Imre Az ember tragédiája című művéhez. Az igazgató véleménye szerint már az is egy csoda, hogy ezt a művet egy magyar ember írta, és tapasztalata szerint, ahogy az évek telnek, és az ember egyre több és több szöveget, irodalmi műalkotást olvas, konstatálja, hogy alig van ehhez fogható mű.

Az érmeken Az ember tragédiája egy-egy színének jelenetei, a másik oldalon pedig Madách Imre portréja szerepel (Fotó: Magyar Nemzeti Múzeum)

Igari Antal, a Magyar Éremgyűjtők Egyesülete Fejér Megyei Alba Regia Szervezetének elnöke mutatta be az érmeket és mondott köszönetet az alkotóknak. Beszédében kiemelte, hogy ez az éremsorozat az eddigiekkel gyökeresen szembe megy, mégpedig azért, mert az éremsorozatot nem több éven keresztül és nem megrendelésre kezdte el elkészítette Szabó Imrefia Béla, hanem abból kifolyólag, hogy a Madách-év megihlette.

Szabó Imrefia Béla szobrászművész (b1), Bán Teodóra, a Margitszigeti Színház ügyvezető igazgatója és művészeti vezetője (b2), Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház vezérigazgatója (b3), Szabó Tamás ötvös (b4) és L. Simon László, a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója (j) a Madách 200 – Jelenetek a Tragédiából című kamarakiállítás megnyitóján a Magyar Nemzeti Múzeumban 2023. október 4-én (Fotó: MTI/Hegedüs Róbert)

A Magyar Nemzeti Múzeum Madách 200 – Jelenetek a Tragédiából című kamarakiállítása Madách Imre legjelentősebb művének kortárs művészeti reflexiójára épül. A kiállításon bemutatott érmeken Az ember tragédiája egy-egy színének jelenetei, a másik oldalon pedig Madách Imre portréja szerepel. Az érméken látható ábrázolások alapját Szabó Imrefia Béla szobrászművész alkotásai jelentik, aki előbb a rajzait gipszszobrokként alkotta meg, majd Szabó Tamás ötvösművész ezekből érmeket készített. 

A december 31-ig látható kamaratárlaton Jankovich Marcell azonos című rajzfilmjének részletei is megtekinthetők.

Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum 

Nyitókép: Érmék a Madách 200 Jelenetek a Tragédiából című kamarakiállításon a Magyar Nemzeti Múzeumban (Fotó: MTI/Hegedüs Róbert)