Ötven évvel ezelőtt az újságok hírül adták, hogy elkezdődött a Margit híd felújítása. Akkor a szerkezet számos részét megvizsgálták, és nagyon sok kisebb-nagyobb hiba kijavítására készültek. A Népszabadság című lap 1974. április 8-i száma ezt írta:

„Az elmúlt napokban megkezdődött a Margit-híd felújítása. […] A híd szerkezetének vizsgálata, a rozsdátlanítás már megkezdődött. Ezt a munkát a pályatest alatt végzik, tehát nem zavarja a forgalmat. A Közúti Gépellátó Vállalat az acélszerkezetet vizsgálja, a szegecseket cseréli, az Országos Szakipari Vállalat rozsdátlanítja, festi a hidat. Mintegy 340 ezer szegecs van a vasszerkezetben, ennek körülbelül 8 százalékát, 27-28 ezret ki kell cserélni. A 75 ezer négyzetméter hídszerkezet mázolásához 75 ezer kiló festéket használnak fel. A felújítás második szakaszában kicserélik a híd útburkolatát, érdesített öntött aszfaltburkolat kerül a járművek alá.”

A második világháborúban a híd ívei teljesen elpusztultak, a szerkezet helyreállítása  két részletben zajlott. Először fél szélességben 1947-ben adták át a hidat, majd a teljes újjáépítés 1948-ban fejeződött be. Az ezt követő évtizedekben jelentősebb felújítás nem történt, tehát az 1970-es évek elején igencsak ráfért a szerkezetre az átvizsgálás és a kisebb-nagyobb hibák javítása. A szegecsek a rázkódástól meglazultak, az 1960-as években bevezetett téli útsózás is rombolta a hidat, és mint minden szerkezet, ez is öregedett. 

A téli sózás sokat rontott a hidak állapotán (Fotó: Fortepan/Képszám: 270011)

Ekkor egy hároméves munkára készültek, de az volt a terv, hogy 1976-ra, a híd átadásának centenáriumára (hiszen az eredeti híd 1876-ban készült el) megfiatalodva, sőt díszvilágítással ellátva adják át. A díszkivilágításra a Magyar Elektrotechnikai Egyesület, Budapest Főváros Végrehajtó Bizottságának Közmű- és Mélyépítési Főigazgatósága és Városrendezési és Építészeti Főosztálya közös, nyilvános országos pályázatot hirdetett 1974. április 1-jén.

Nem sokkal később, április 20-án terhelési próbát végeztek a hídon, azaz aznap éjjel megrakott teherautókkal hajtottak fel a lezárt hídra, és a szakemberek a híd terhelés alatti alakváltozását vizsgálták. Egy ilyen próbánál természetesen nem azt nézik, hogy leszakad-e a híd, hanem azt, hogy milyen állapotban van a szerkezet, az előzetesen számított és a mért adatok összevetéséből nagyon jól lehet arra következtetni, hogy mennyire kell beavatkozni a hídon.

Egyes visszaemlékezések szerint a díszkivilágítás kiépítése meg is kezdődött, de végül nem fejeződött be, vagy nem tudták befejezni, vagy a kész rendszer nem kapott hatósági engedélyt.

A hidat kiskockakő borította (Fotó: Fortepan/Képszám: 50849)

Azonban a híd felújítása 1974 nyarán megbicsaklott. Ennek az oka egyrészt vélhetően pénzügyi volt, igaz az akkori sajtóban más okokat hoztak fel. A Hétfői Hírek című lap 1974. június 17-én ezt írta:

„Ezek mellett, hogy a főváros mégse legyen »csatatér«, számos útátépítési tervet és járdabontást utasítottak el. A Mártírok útja teljes rekonstrukciója például az idén kezdődött volna; bármilyen fontos is lenne az építkezés, az említett ok miatt 1976-ra halasztották el a kezdést. Hasonló meggondolásból kezdik csak később a Margit-híd átépítését és az Erzsébet-híd felújítását.”

A híd még szürke színben, 1967-ben (Fotó: Fortepan/Képszám: 270016)

Azaz a munkát elcsúsztatták. A főváros hídjaira azonban nagyon is ráfért a felújítás. Érdekes módon a leginkább a legfiatalabbra, az Erzsébet hídra. Itt ugyanis az átadás után nem sokkal, már 1965-ben jelentkezett egy súlyos hiba, az aszfaltréteg hullámosodni kezdett. Ez 1975-re már olyan mértékű volt, hogy az aszfalt cseréjét 1975 májusában meg kellett kezdeni. (Ennek kicserélése egy más történet). Azonban az, hogy a hidak felújítása nem halasztható a végtelenségig, egy szomorú esetből derült ki, ugyanis 1976. augusztus 1-jén, vasárnap hajnalban a bécsi Reichsbrücke váratlanul összeomlott. Ez a szerencsétlenség a hazai szakembereket is elgondolkodtatta, és a következő években a budapesti hidakra egy átfogó, ütemezett felújítási programot fogadtak el. Ennek nyomán a Margit híd felújítása 1976-től folytatódott olyan munkákkal, amelyek a hídon a forgalmat nem zavarták, majd 1978-ban már a forgalom lezárásával történt meg a híd további átépítése, például a burkolat cseréje, azaz a kiskockakő helyett ekkor kapott aszfaltburkolatot a híd.

A díszvilágítás azonban ekkor már nem készült el, azt csak a legutóbbi felújításkor kapott a Margit híd.

Nyitókép: A Margit híd 1975-ben (Fotó: Fortepan/Főfotó)