Világhírű építészek tervezik újra a Nyugati pályaudvart és környékét – 12 iroda adhatja be munkáját jövő tavaszig

2021. november 25. 13:00

Új városrész születik a Nyugati pályaudvar környékén, és ez hatalmas érdeklődést váltott ki az egész világban, hiszen négy földrészről jelentkeztek építészek Budapest egyik legfontosabb helyszínének újratervezésére. A ma közzétett döntés szerint japán, brit, francia, holland, magyar, spanyol, svéd, olasz és osztrák irodák kaptak lehetőséget az új mélyállomás és az Eiffel-csarnok új funkciójának megtervezésére, a Nyugati tértől a Városligetig terjedő hatalmas terület újragondolására.

Minden verseny rangját a mezőny adja, de a legjobbak csak a legkomolyabb versenyeken indulnak el.  A Nyugati-tervpályázat ilyen verseny lett: Budapesten most igazi világsztárok terveznek – közölte mai Facebook posztjában Fürjes Balázs, a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, aki a pályázatokat elbíráló zsűri elnöke is. Mint mondta, Budapesten most igazi világsztárok terveznek.

Fürjes ismertette: a következő években a Nyugati pályaudvar és környezete teljesen megújul. A föld alatt vasúti mélyállomás épül, amely a felszínen megmaradó vágányokkal együtt sokkal több utast és vonatot tud majd fogadni, gyorsabban és kényelmesebben. Új közösségi tér lesz a műemléki Eiffel-csarnok és a Nyugati tér is átalakul: bezöldül és megszűnik a „szocialista tájseb, a térbe belerondító autópálya”, a Nyugati-felüljáró – tudatta.

A Nyugati pályaudvart és a környezetét egyaránt meg kell újítania tervében a nyertes irodának (Fotó: bfk.hu)

A belváros szívében – a vágányok és az állomás föld alá helyezésével – 23,5 hektár, vagyis közel két városmajornyi terület szabadul fel használatra. A helyén új városrész születik középületekkel, minőségi közterületekkel, vadonatúj közparkkal, zöldfolyosóval a Nagykörúttól egészen a Városligetig – ismertette Fürjes Balázs.

Októberben indult a kétfordulós, nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázat, és a hatalmas érdeklődés minden várakozásukat felülmúlta – emelte ki. Négy kontinensről 36, köztük több világhírű, komoly nemzetközi tapasztalattal rendelkező építésziroda és mérnöki konzorcium jelentkezett. Az irodák többsége az elmúlt 15-20 évben részt vett Európa nagy történelmi vasútállomásainak megújításában: Bécsben, Amszterdamban, Zürichben, Rotterdamban és Londonban – jegyezte meg.

Azt is közölte, a Budapest Fejlesztési Központ objektív és átlátható szakmai rangsorolás alapján tizenkét építészcsapatot választott ki a harminchatból. A tervpályázat második fordulójában ők készíthetik el a Nyugati pályaudvar és a környezetének megújítására vonatkozó terveket.

A belváros szívében 23,5 hektár, vagyis közel két városmajornyi terület szabadul fel használatra (Fotó: bfk.hu)

Fürjes úgy fogalmazott: „a második fordulóba jutott 12 építészcsapat között a világ legjobbjait is köszönthetjük. Ez is azt bizonyítja, hogy a Nyugati-tervpályázat vonzó, izgalmas, hiteles.” A második fordulóba japán, brit, francia, holland, magyar, spanyol, svéd, olasz és osztrák tervezőirodák jutottak be, és a külföldi irodákkal összeállva öt magyar iroda is bejutott a második fordulóba, többségük a helyismeret mellett műemléki épületek megújításában is komoly tapasztalattal rendelkezik.

Tervpályázatot készíthetnek a következő irodák:

Benthem Crouwel Architects (Hollandia), Grimshaw Architects (Nagy-Britannia), Zaha Hadid Architects (Nagy-Britannia) + Finta és Társai Építészstúdió (Magyarország) + Buro Happold (Nagy-Britannia) + Abud Mérnökiroda (Magyarország) + Land Italia (Olaszország), a Sweco Architects (Svédország) + Gateways (Hollandia), az AREP Group Architectes (Franciaország), az Ove Arup & Partners International (Nagy-Britannia), a Plant - Atelier Peterkis (Magyarország) + Hawkins Brown Architects (Nagy-Britannia), az Albert Wimmer (Ausztria), a KKAA Kengo Kuma & Associates (Japán) + M-Teampannon (Magyarország), a John McAslan + Partners (Nagy-Britannia), a Foster+Partners (Nagy-Britannia), és a Cruz y Ortiz Arquitectos (Spanyolország) + Szántó és Mikó (Magyarország).

A tervpályázat tervezési programjának része:

  • Új mélyállomás és felszíni, fedett peroncsarnokok tervezése
  • A műemléki Eiffel-csarnok újragondolása. Mivel kikerülnek innen a vasúti vágányok, új funkciót kap a tér
  • Az aluljáróterek megújítása, a főbb szempontok a tágas, világos, felhasználóbarát tér
  • A Nyugati tér színvonalas városi térré való átformálása, sok zöld területtel. A Westend előtti buszpályaudvar és parkolók megszűnnek, ide is zöld terület kerül
  • A felszabaduló vasúti területeken ökológiai és rekreációs célú zöld közterületek
  • Új közúti, gyalogos és kerékpáros kapcsolatok a XIII. és VI. kerület között, valamint a vasút mentén
  • Új beépítési terv a Podmaniczky út mentén, új közparkkal, új kulturális funkciókkal

A pályázatok beadási határideje: 2022. március 1., eredményhirdetés 2022 tavaszán várható – írta Fürjes Balázs. A politikus közölte azt is, hogy minden városépítő feladatnál a budapestiek érdekében szorosan együttműködnek az érintettekkel, és e szempontok szerint kérte fel a testület tagjait.

Forrás: MTI

Nyitókép: Rendkívüli érdeklődés övezte a kiírást, most 12 iroda szállhat versenybe a Nyugati pályaudvar és környezete megújításáért a világ minden tájáról (Fotó: Both Balázs)

Összesen 1 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


"kikerülnek innen a vasúti vágányok"
Miért? Ha megépítik az átmenő mélyállomást, attól még maradhatnának a csarnokban is a vasúti vágányok. Külföldön sok rossz példa van arra, hogy a régi csarnok vasútállomásokat felszámolták. A bécsi Hauptbahnhof egyrészt, kinn van a város szélén, másrészt pár perc van arra, hogy az ember felnyomakodjon a rövid időre megálló vonatra. Teljesen értelmetlen, és felesleges átalakítás.



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó