Százharminc évvel ezelőtt Európában elsőként indult villamosjárat Budapesten. A Nyugati pályaudvar és a Király utca közötti egy kilométer hosszú villamosvonal 1887 novemberében készült el. 

Képünkön a legelső körúti villamos és a remízként szolgáló kis faépület látható a Nyugati pályaudvar előtt, 1887-ben (forrás: Fortepan).

A fővárosban a tömegközlekedést az 1880-as évekig még jobbára az omnibusz és a lóvasút jelentette, az utóbbit pedig egy monopolhelyzetben lévő cég, a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) működtette, ezért nem állt érdekében a fejlesztés.

A Nagykörútra viszont egy az 1883-as bécsi világkiállításon bemutatott új járművet képzeltek el: ez volt a Siemens & Halske cég villamosa. 1887-ben meg is indult az első, a Siemens cég által üzemeltetett próbajárat a Nyugati pályaudvar-Király utca vonalon, egyméteres nyomtávú kísérleti járművekkel.

A maximális haladási sebesség 10 km/h volt, ezzel védték a lovakat és az embereket az új, szokatlan, csörömpölő-csattogó járműtől. 

A körúti villamosok történetéről szóló cikkünket itt olvashatják el.