Megadták az építési engedélyt, megmenekül a pusztulástól a kelenföldi indóház

A cikk angolnyelvű változata: The station building in Kelenföld escaped destruction

2021. július 9. 14:00

A műemléki védettség alatt álló, 137 éves épületben vasúttörténeti kiállítóhelyet hoz létre a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum. A tervek szerint az egykori állomásépület mellett múzeumkertet alakítanak ki és egy kortárs bővítést is kap majd a ház: egy kilátópontként, vonatnéző helyként működő teraszt. Az építési engedélyt most kapta meg a beruházás.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum itt rendezi be legújabb tagintézményét, amely a hely történelmi örökségét felhasználva egy vasúttörténeti kiállítóhely lesz. A műemléki védettség alatt álló, 137 éves épület ezzel megmenekül az enyészettől – olvasható az intézmény közleményében.

Budapest Fővárosi Kormányhivatala július 8-i határozatában megadta az építési engedélyt a Közlekedési Múzeumnak a kelenföldi vasútállomás egykori indóházának felújítására. Az engedélyes tervek birtokában folytatódhat a munka, amelynek következő lépése a kivitelezési közbeszerzés kiírása – idézi a múzeum közleménye Vitézy Dávid főigazgató szavait.

Az épület mellett, szabadtéren egy gőzmozdony fog állni (Forrás: Közlekedési Múzeum / Építész Stúdió)

Mint írják, a Közlekedési Múzeum az Építész Stúdió Kft.-t bízta meg az engedélyezési tervek elkészítésével. Az indóház eredeti karakterét visszaállító műemléki helyreállítás mellett az épület új közösségi-kulturális funkcióját gazdagító kortárs bővítménnyel egészül ki. A kelenföldi állomásépület megmentését kormány 2021 februárjában kiemelt beruházássá nyilvánította.

A kelenföldi indóház fő attrakciója a közlemény szerint egy több száz négyzetméter alapterületű terepasztal lesz, amely a vasúttörténeti kiállításhoz szervesen kapcsolódva mutatja be a városon belüli vasúthálózat jelentőségét, funkcióját. A kulturális kínálatot időszaki kiállítások, múzeumpedagógiai foglalkozások és közösségi programok színesítik majd.

A kelenföldi indóházban vasúttörténeti kiállítást hoz létre a Közlekedési Múzeum (Forrás: Közlekedési Múzeum / Építész Stúdió)

Ezeken felül az épület kiegészül egy vasúti tematikájú múzeumkerttel és egy kilátópontként, trainspotter-helyként is szolgáló új, kortárs terasszal a vasút felé. A tervek szerint egy bisztró is helyet kap az épületben, előtte, szabadtéren pedig az indóházzal közel egyidős gőzmozdony fog állni.

Egy vasúti tematikájú múzeumkertet, teraszt és kilátópontot is kialakítanak (Forrás: Közlekedési Múzeum / Építész Stúdió)

Mint felidézték, 2019 őszén jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Hoffmann Tamás, Újbuda akkori polgármestere, hogy a Közlekedési Múzeum mentheti meg az állomásépületet. Az akkor létrejött megállapodás nyomán 2020-ban a Miniszterelnökség 100 millió forinttal, Újbuda önkormányzata 20 millió forinttal támogatta a tervezést és a beruházás előkészítését.

Az elkészült tervek elnyerték az újbudai önkormányzat támogatását, miután a Múzeum bemutatta a koncepciót Dr. László Imre polgármesternek és a kerület vezetésének. A Kelenföld indóház megmentését és az elkészült terveket Simicskó István, a kerület országgyűlési képviselője is támogatásáról biztosította – írja a múzeum közleménye.

A Kelenföld indóház látványterve a peronok felől (Forrás: Közlekedési Múzeum / Építész Stúdió)

Forrás: Közlekedési Múzeum

Nyitókép: A Kelenföld indóház látványterve (Forrás: Közlekedési Múzeum / Építész Stúdió)

Összesen 2 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


Nagyon helyes, hogy felújítják. Csak azt nem értem, miért festenek mostanában minden műemlék épületet fehérre? Templomok, Esterházy kastély, vasútállomások, amelyek korábban a jellegzetes "monarchia sárga" színűek voltak, mind kifehéredtek. Bécsben a Schönbrunni kastély még sárga. Szerencsére!


Évek óta nézem az állomás romlását, és fájt érte a szívem. Ezért örülök, hogy végre megtalálták a megoldást, és megmarad egy monarchiabeli épület. Igaza van az előttem írónak, hogy nem kell kifehéríteni, legyen eredeti állapotában az eredeti színével. Ekkor igazi műemlék. Ellenben hanyatt vágott a sínpálya felőli látvány! Ezt másképpen kell megoldani, hogy onnan is az eredeti arcát lássa az arra utazó.



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó