A vasútnál, mint minden más közlekedési ágazatnál, előfordulnak balesetek, szerencsére nem túl gyakran. Az azonban ritka, hogy a vonat áttörje az ütközőt, és így érje baleset.
Ez történt 1948. szeptember 18-án, szombaton délután a Déli pályaudvaron. Aki ekkor járt a Vérmezőn, megpillanthatta a töltés tetejéről félig lelógó mozdonyt. Akkoriban a Déli pályaudvar még más képet mutatott, mint manapság. A pályaudvar Krisztinaváros felé eső végében, ahol ma a várócsarnok, a pénztárak és az aluljáró nyitott területe található, még nem az állomás épülete, hanem egy fordítókorong volt. Ez a fordítókorong arra szolgált, hogy a beérkező mozdonyokat visszafordítsa, ráadásul a vágányok és a így fordítókorong is jóval magasabban voltak az utcaszintnél, egy kőfal választotta el egymástól a két területet.
A Déli pályaudvar a Krisztina körút felől. A kép 1952-ben, azaz négy évvel a baleset után készült (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
Erre a fordítókorongra kellett volna egy mozdonynak rátolatnia úgy, hogy közben cukorrépával teli kocsikat vontatott. A szóban forgó mozdony egy 411-es típusú gőzmozdony volt, és tolatott, azaz a szerkocsi volt elől. A terv az volt, hogy a fordítókorongon majd a helyes menetirányba fordítják a mozdonyt, ám az nem állt meg, hanem továbbment a Vérmező felé. Mivel ott az utca jóval mélyebben volt, a szerkocsi leesett, a mozdony pedig rábillent úgy, hogy a mozdony a levegőben lógott.
A baleset képe 1948-ból (Forrás: locoklub.hu)
Szerencsére senki sem sérült meg, és a vasutasok gyors beavatkozásának köszönhetően a kazánrobbanást is sikerült elkerülni. Délutánra már annyi bámészkodó gyűlt össze, hogy a rendőrségnek kellett távol tartani a tömeget a helyszíntől.
Tizennégy évvel később, a Nyugatinál csak néhány vasutas gyors reagálása akadályozta meg, hogy tömegszerencsétlenség történjen. A Szolnokra induló személyvonatot 1962. október 4-én délután a IV. vágányra tolták be. Csakhogy a szerelvényt nem sikerült időben lefékezni, az utolsó kocsi áttörte a bakot, kifutott a peronra, áttörte az üvegfalat, és csak a Nagykörúton állt meg. Mindeközben a pályaudvar tele volt emberekkel, az úton is sokan jártak, és éppen akkor érkezett a pályaudvarral szemközti megállóba a 6-os villamos is.
Nyugati pályaudvar, a Teréz körútra (akkori nevén Lenin körútra) kifutott vonat 1962. október 4-én (Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr)
A tömegszerencsétlenség elkerülése annak volt köszönhető, hogy az egyik vasutas – a tolatásokat irányító egyik toronyfelvigyázó – időben érzékelte, hogy a vonat nem fog megállni, és a hangosbemondóba bekiabálta: „A csarnok IV. vágánya mellett vigyázz! A IV. vágány bakjánál vigyázz!”. Ugyancsak időben cselekedett a pályaudvar kapusa, Deák Ferenc is. Azt, hogy ő mit tett, az Esti Hírlap 1962. október 18-i száma írta le érzékletesen:
„Kiugrik az utcára. Négy férfi és egy nő áll az üvegfal előtt. Még néhány másodperc és itt átszakad a fal! – Vigyázzanak, emberek, vigyázzanak! Ordít. Az emberek szétugranak. A lépcsőn leszaladó emberektől megriadnak a gyalogosok. Megürül a járda. Szemben, a megállóban éppen tömött 6-os áll. Az úttesten szerencsére nincs autó, talán tilosat jelez a lámpa a Rudas László utcánál. A kapus aztán csak ennyit lát: A kocsi áttöri a bakot, aztán felfut a peronra, nyomában por, szikra, csattanás, csikorgás, csörömpölés, üveg hull, vas törik, a kocsi már kint van a falon túl. Egy oszlop áll a kocsi útjában, rávágódik a vasúti kocsi, az oszlop eltörik, de a lendületet, a sebességet csökkenti. [...] A kocsi a villamos előtt három méterre megáll.”
A Déli pályaudvarnál 1948-ban szerencsétlenül járt 411.292-es mozdony egy későbbi balesetnek is részese volt 1960-ban (Fotó: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.c.10)
A balesetnek csak egy sérültje volt, haláleset szerencsére nem történt. Érdekesség, hogy itt is egy 411-es Truman mozdony volt érintett.
Ugyancsak hasonló baleset történt 15 éve a Déli pályaudvarnál, annak ellenére, hogy már jóval fejlettebb technika, rádiós irányítás állt rendelkezésre.
A Misina intercity kocsijait tolták be a vágányokra 2004. július 29-én délelőtt, amikor is a Nyugati pályaudvarnál történt balesethez nagyon hasonló módon a kocsik elszabadultak, áttörték az ütközőbakot, kifutottak a peronra, és végül beleszaladtak egy gyorsbüfébe. A büfé személyzete szerencsére megúszta a balesetet, időben ki tudtak ugrani a bódéból, és mást sem temetett maga alá az elszabadult vonat, csak a peron álmennyezetét bontotta meg, illetve a peron aszfaltjába vágtak a kerekek mély barázdát.
A mostani balesetnél a mozdonyt a napokban visszaemelték a pályára. Remélhetőleg a jövőben nem történnek hasonló balesetek, főleg nem egy zsúfolt pályaudvaron.
Nyitókép: A Nyugati pályaudvaron 1962-ben történt baleset (Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr)
Hozzászólások
Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!
Bejelentkezés Regisztráció