Újpalotára is megérkezett a CAF-villamos – Egyelőre csak hétvégén közlekedik

A cikk angolnyelvű változata: CAF tram arrives in Újpalota for weekends

2021. június 19. 14:00

Csak hétvégenként és óránkét mindössze kétszer, de már a zuglói Mexikói utat és az újpalotai lakótelepet összekötő 69-es villamos vonalán is utazhatunk a modern CAF-villamosokkal. A vonalon közlekedő többi jármű egyelőre még az úgynevezett hannorveri villamos, amely magas lépcsője miatt sokaknak megnehezíti az utazást.

Mostantól a 69-es villamoson utazók is élvezhetik a modern CAF-villamosokat. Igaz, az alacsonypadlós, tágas és légkondicionált szerelvények egyelőre csak hétvégén és ünnepnapok közlekednek a vonalon, akkor is óránként csupán kétszer.  

A CAF-villamost már az első napon megkedvelte az utazóközönség Újpalotán (Fotó: pestbuda.hu) 

A XV. kerületi utazóközönség legalább annyira várta már a modern villamosokat, mint elődeik azt, hogy a villamos vonalát az Öv utcai végállomástól meghosszabbítsák Pestújhely, illetve Rákospalota irányába. Az itt lakóknak ugyanis az 1910-es években csak egyetlen tömegközlekedési lehetőség biztosította az eljutást a fővárosba: az 1-es számmal jelölt villamos, amely csak a zuglói körvasútig közlekedett. Korabeli feljegyzések szerint mindennapos esemény volt, hogy az utazni vágyók futottak a villamoshoz, hogy mielőbb helyet foglaljanak, hiszen a járatra gyorsan kikerült a „megtelt” tábla.   

Az úgynevezett hannoveri villamos magas lépcsője kényelmetlen az utasok számára (Fotó: pestbuda.hu)

A vonal meghosszabbítására egészen 1947. márciusáig kellett várni, ekkor indult az első, 67-es jelzéssel közlekedő villamos Pestújhelyre, a mai MÁV-telepre. A járat másik végállomása a Keleti-pályaudvarnál volt. Később, az 1960-as években már a budai Szarvas térig közlekedett ez a villamos, majd folyamatosan csökkent az útvonala, míg 1972-től ismét csak a Keleti-pályaudvarig közlekedett. Az 1990-es évek végén szűnt meg.

A 67-es villamos még csak Pestújhelyet kötötte össze a belvárossal. A képen a Mexikói út - Thököly út kereszteződése 1968-ban (Forrás: Fortepan/Képszám: 97405) 

Az újpalotai városrészbe annak építésekor, 1973 decemberében érkezett meg a 69-es villamos, amely a millennium kisföldalatti új, Mexikói úti végállomását kötötte össze az épülő lakóteleppel.

A 69-es villamos 1973-ban indult, a mai napig is ugyanazon az útvonalon jár az újpalotai lakótelep és a Mexikói út között (Forrás: Fortepan/Képszám: 131069) 

A 67-es és a 69-es járatok a MÁV-telep és a Mexikói út között ugyanazon az útvonalon közlekedtek. Itt a 67-es balra, a Thököly út irányába kanyarodott, míg a 69-es jobbra, a földalatti végállomásához. A 69-es a MÁV-teleptől Újpalota irányába közlekedik.  

A 69-es villamos végállomása a Zuglóban, a Mexikói úton 1987-ben (Forrás: Fortepan/Képszám: 212000) 

Nyitókép: Az alacsonypadlós CAF-villamos az újpalotai vásárcsarnoknál lévő megállóban (Fotó: pestbuda.hu)

Összesen 3 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


A CAF villamos a legjobb konstrukció az utóbbi években beszerzett külföldi villamosok közül. Sajnos a hazai villamos gyártás megszűnt. A hannoveri villamos egy elhibázott beszerzés volt, még a Demszky éra idején. A lépcsők idősek számára életveszélyesek. Az új budapesti vezetés ismét ezekből a kiselejtezett járművekből akar vásárolni. Elképesztő!


Vajon a metro megerkezik-e valaha Ujpalotara...


A hannoveri villamos magasított megállókhoz van tervezve. (A fogaskerekű megállóihoz hasonló megállókhoz.) Akkor kellene leengednie a lépcsőt, ha valamiért nem tud beállni az emelt szintű megállóba.



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó