A XIX. században a növekvő népességszám igényt teremtett a modern tömegközlekedésre. Ennek kiszolgálására Károlyi Sándor 1865-ben létrehozta a Pesti Közúti Vaspálya Társaságot, ami engedélyt kért és kapott egy lóvasút megépítésére Pest és Újpest között.

Az egykori újpesti lóvasút (Forrás: ujpest.hu)

A közforgalmú lóvasúti szolgáltatás a Széna tér (mai Kálvin tér) és Újpest-Városkapu között 1866. július 30-án indult első útjára, a járat végig a Váci út mentén haladt. A vonalat 1872-ben meghosszabbították az Árpád út mentén az István út, Görgey Artúr utca útvonalon Rákospalotára.

2019. május 10-től tábla őrzi az Újpestre közlekedő lóvasút emlékét a IX. kerület, Ráday utca 2. számú ház falán, amelyet Ferencváros Önkormányzata állított (Fotó: pestbuda.hu)

Emléktábla a Kálvin téren, a Ráday utca 2. számú ház falán (Fotó: pestbuda.hu)

A legendás lóvasút a működését 1900-ig folytatta, akkor a villamos váltotta fel. Az utolsó hazai városi lóvasút 1928-ig üzemelt a Margit-szigeten. Az egykori útvonalból csak az egyik végállomása, a Városkapunál megmaradt indóház (Bagolyvár), azaz a régi állomásépület emlékeztet rá. Ezen a helyen 2017-ben állítottak emléktáblát.

A Bagolyvár, azaz a régi állomásépület ma

A Széna piactól a Bagolyvárig: 150 éves a lóvasút című cikkünket is ajánljuk figyelmükbe

Nyitókép: A lóvasút korabeli metszeten