Elkészült a Nyugati pályaudvar első toronysisakja

A cikk angolnyelvű változata: First renovated spire of Western Railway Station completed

2020. október 24. 17:00

A Nyugati pályaudvar 8200 négyzetméteres tetőszerkezetének felújítása látványos szakaszába ért: helyére emelték az épület hátsó homlokzata fölött található egyik tornyot. Mindeközben javában zajlik a tető új üvegtábláinak beépítése és megkezdődött a pályaudvar Teréz körút és Nyugati tér sarkán található két tornyán a tetőszerkezet bontása is.

Javában zajlik Budapest legrégebbi, 143 éves pályaudvarának felújítása. Az osztrák August de Serres építész és a később az Eiffel-toronyról világhírűvé vált párizsi Gustave Eiffel iroda által tervezett pályaudvar végletesen leromlott állapotú, mintegy 8200 négyzetméteres tetőszerkezetetének felújítása most látványos szakaszába ért: helyére emelték az épület első, frissen felújított tornyát. A pályaudvar Nagykörútól távolabb eső, hátsó homlokzatának bal oldali (a Westend bevásárlóközponthoz közelebb eső) toronysisakját egy hatalmas mozgódaru emelte föl régi-új helyére, a 19 méter magasan lévő párkányra – közölte a MÁV.

A felújított toronysisak teherautón érkezett a helyszínre, ahonnan daruval emelték föl a 19 méter magas párkányra (Fotó: Facebook/MÁV)

A vasúttársaság közleményéből kiderül, hogy a tető új üvegtábláinak beépítése is folyamatosan halad és megkezdődött a pályaudvar Teréz körút és Nyugati tér sarkán található két tornyán a tetőszerkezet bontása is. Innen darabokban, szakaszosan távolítanak el kisebb elemeket, hogy később megújulva visszaépítsék azokat.

A pályaudvar hátsó homlokzatának bal oldali tornyát emelték most a helyére (Fotó: Facebook/MÁV)

Az ősz elején elbontották és felújítják a peronvégi táblákat és az óraszerkezetet is. A lámpatestek, a hangszórók és a kábelezés bontása is folyamatos, épül a pallózás mellett az új csapadékvíz elvezető-rendszer is – tették hozzá. Az asztalos díszítőmunkák és a főpárkány restaurálási munkálatai folyamatban vannak, új gipszdíszek és húzott főpárkányvakolat készül.

Precíz művelet volt a torony pontos illesztése (Fotó: Facebook/MÁV)

Korábban a csarnokba futó vágányok felsővezeték-hálózatát szerelték és a csarnok előtt új, ideiglenes ütközőbakokat építettek be a 10-13. vágányok lezárására, hogy a külső sínpárok a felújítás alatt is használhatók legyenek a vonatforgalom számára. Megépült a csarnokban egy 70 ezer légköbméteres térállvány, jelenleg további állványok építése zajlik. Egy 7000 négyzetméteres védőhálót is kialakítottak az utasok és a munkások védelme érdekében, valamint két toronydaru is felépült.

A felújítás alatt álló pályaudvar idén augusztusban (Fotó: MÁV)

Mint korábban írtuk, az éves szinten közel 18 millió ember által használt pályaudvar műszaki állapota és műemléki értékeinek megóvása, valamint a vasúti forgalomban való kiemelt szerepe miatt halaszthatatlanná vált az épületegyüttes tetőszerkezetének rekonstrukciója. A fönt említett munkálatokon túl az üveg függönyfal is teljesen megújul az épület mindkét végén, 2200 négyzetméteren.

Forrás: MÁV Zrt./pestbuda

Nyitókép: Facebook/MÁV

Összesen 1 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


A budapesti pályaudvarokra nagyon ráfér a felújítás. A nyugati most úgy néz ki elkészül. A keleti sajnos felemás állapotot mutat. A középső homlokzatot és a Lotz várót évekkel ezelőtt felújították, de az épület többi része még elhanyagolt. Be kéne rendesen fejezni!



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó