Felújítják az egykori zugligeti villamos végállomásának épületét

A cikk angolnyelvű változata: Former tram terminus in Zugliget to be renovated

Írta: F. Nagy Veronika

2021. január 6. 15:00

A Normafa Park program keretében, a kormány által biztosított többletforrásból felújítják az egykori zugligeti villamos-végállomás műemlék épületét és környezetét, s mellette korcsolyapálya is épül.

A kormány 2059/2020. (XII. 30.) Korm.határozata 1 milliárd 730 ezer forint többletforrást biztosít az egykori zugligeti villamos-végállomás műemlék épületének és környezetének funkcióbővítő rehabilitációjához.

A tervezett felújítás során a jelenleg étteremként működő faszerkezetes épület a funkcióját megtartaná, mellette pedig, a terület rendezésével párhuzamosan egy jégpálya is létesülne, a szükséges gépészettel és a kapcsolódó kiszolgálóhelyiségekkel.

A fejlesztés a Normafa  megújítási programjának része, amelyről 2013-ban alkotott törvényt a Magyar Országgyűlés. Az akkor indult rehabilitáció keretében az elmúlt években számos fejlesztés valósult meg. A Normafán és környékén új játszóterek, parkok, futópálya, kardioösvény létesült. A zugligeti lóvasút indóházát, a Kauser József tervezte, 1886-ban átadott gyönyörű épületet 2017-ben felújították, itt működik a Lóvasút Kulturális és Rendezvényközpont, de a Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény kiállításainak is helyet ad. Felújították a zugligeti Fácán vendéglőt is, amelyben a Zugligeti Általános Iskola kapott helyet.

A zugligeti villamos végállomása 1940-ben. A villamos 1915 és 1955 között a 81-es számot viselte (Fotó: Fortepan/Képszám: 18177)

A budai hegyek – köztük a Svábhegy, a János-hegy, Zugliget – a XIX. század közepétől egyre népszerűbb kirándulóhelyek lettek a város zajától és porától menekülő pesti lakosság körében. Az erdők ölelésében megbúvó svábhegyi és zugligeti árnyas vendéglőket az arisztokrácia és a nagypolgárság mellett a politika és a művészvilág prominens képviselői is gyakorta felkeresték. A megközelítést segítették az 1832-től rendszeresített omnibuszjáratok, az 1871-ben átadott fogaskerekű és az 1868 nyarán indult lóvasúti járat, amely a Lánchíd és a Laszlovszky-major között közlekedett, 1896-ban villamosították, 1903-ban pedig meghosszabbították a Tündér-szikla alatti szurdokig.

A végállomás épülete mellett, a megszűnt villamos sínjein 1986-ban már működött ideiglenes jégpálya (Fotó: Fortepan/Képszám: 197999)

Az eleinte 43-as jelzésű villamos az egyik legromantikusabb útvonalon haladt a meredek, sziklás hegyoldalon, felső végállomását egy nagyjából sík területen alakították ki. Az 1955-től 58-as jelzést viselő villamos 1977. január 16-án közlekedett utoljára a Zugligetbe, szerepét akkor az 58V jelzésű autóbusz vette át. A faszerkezetes végállomási épület az átalakítást követően vendéglőként működött és működik ma is.

A feljítási tervekből kiderül, hogy az épület továbbra is ezt a funkciót tölti majd be.

Nyitókép: A zugligeti villamos végállomása 1909-ben (Fotó: Fortepan, képszám: 149470)

Összesen 1 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


A villamosvonal visszaallitasan is el lehetne gondolkodni, hogy ne buszok pofogjenek az egyre forgalmasabb libegohoz. A Zugligeti ut meglehetosen szeles, boven van hely a vaganyoknak es a vegallomas utan a hegyoldalba bevajva meg egy kisebb remizt is ki lehetne alakitani.



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó