Kezdődik a villamosvonal tervezése az új budapesti Duna-hídra

2021. márc. 10. 16:00

Már tervezik a villamosvonalat a majdani Galvani hídra. Az új, kétvágányú, négy kilométeres villamospálya a budai Fehérvári úttól az Új Duna-hídon és Észak-Csepelen át, továbbá a Ráckevei-Duna-ági új hídon keresztül a pesti Gubacsi útig tart majd. Öt, akadálymentes megálló lesz rajta.

Indul a villamosvonal tervezése a majdani Galvani hídon: az új, kétvágányú, négykilométeres villamospálya a budai Fehérvári úttól az új Duna-hídon és Észak-Csepelen át, továbbá a Ráckevei-Duna-ági új hídon keresztül a pesti Gubacsi útig tart majd és öt, akadálymentes megálló lesz rajta – tudatta a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) szerdán az MTI-vel.

A tervezésre 2020 szeptember 3-án kiírt közbeszerzés nyertese a Közlekedés Kft. – TEN-T Zrt. – Arcus Mérnöki Iroda Kft. alkotta konzorcium – olvasható az MTI-hez eljuttatott közleményben. Mint írták, az új hídon, illetve a kapcsolódó úthálózaton futó villamosvonal tervezőjének kiválasztására szolgáló közbeszerzés nyertesének minden szakterületre vonatkozóan el kell készítenie idén júliusra a bírálati engedélyezési tervet, szeptemberre a végleges engedélyezési tervet, végül november végére meg kell szereznie az összes szükséges jogerős engedélyt, hozzájárulást és jóváhagyást.

A Galvani hidat villamospályával együtt építik, látványterv (Forrás: Budapesti Fejlesztési Központ)

„A kormány célja, hogy könnyebb legyen Budapesten közlekedni és ennek sarokköve a kötöttpályás közösségi közlekedés fejlesztése. Ezért magától értetődő, hogy a déli új Duna-hídon villamosvonalnak is épülnie kell. Az Új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány. Az önkormányzati választások után a híd pozíciójáról kialakult vitát követően pedig a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa – a fővárosi önkormányzat és a kormány közös városfejlesztési szerve – 2020 februárjában megerősítette, hogy Budapest következő hídja a budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épüljön meg” – idézték a közleményben Fürjes Balázst, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkárát.

Hozzátették: a NIF Zrt. és a kormányzati BFK irányításával készülő új Duna-híd a számítógépes forgalmi modellezés szerint önmagában is jelentősen tehermentesíti majd a belsőbb hidakat, és lehetőséget teremt a belváros forgalomcsillapítására.

A híd javítja a kapcsolatokat Budapest déli részei között, segíti az itt lévő barnamezős területek revitalizációját. Csepel most először kap közvetlen kapcsolatot a XI. kerület felé, valamint villamos is először lesz a szigeten.

A híd javítja a kapcsolatokat a főváros déli részei között,​ látványterv (Forrás: Budapesti Fejlesztési Központ)

A közleménybem idézték Vitézy Dávidot, a BFK vezérigazgatóját, aki elmondta: a Rákóczi hídra két évtizeddel megépülése után kerültek fel a villamossínek, a híd átadása után közel húsz évvel a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) indította el a beruházást, amely 2015-re készült el. Addig üresen tátongott a helyük a híd közepén, és a város láthatóan hamarabb körülvette és körülnőtte az új hidat, mint ahogy a villamos megépült.

Ezt a hibát a Galvani híddal nem szabad elkövetni, eleve villamospályával együtt kell megépíteni. Az új villamosvonal a budai fonódó villamoshálózat vonalait tudja majd összekapcsolni Újbuda felől a dél-pesti vonalhálózattal és a Határ úti metróállomással – hangsúlyozta Vitézy Dávid.

A BFK közleménye szerint a tervezőknek a két hídon közösségi közlekedési sávokat kell kialakítaniuk, amelyeket a villamosok és buszok is használhatnak majd. A kapcsolódó úthálózat városias jellegű lesz, a villamosok szintbeni csomópontokon, sok helyen fasorok, zöld felületek között haladnak majd. Az új vonalról mindkét déli hévre, azaz a H6-os ráckevei és a H7-es csepeli vonalra is át lehet majd szállni.

Az új vonalról a H6-os ráckevei és a H7-es csepeli hévre is át lehet majd szállni, látványterv (Forrás: Budapesti Fejlesztési Központ)

A tervezendő szakaszon öt akadálymentes megálló lesz: a Fehérvári út, a Szerémi út, a Budafoki út, a Weiss Manfréd út H7 és a Soroksári út H6.
Az csak később dől majd el, hogy a BKK milyen viszonylatot járat majd itt. Ez attól is függ, hogy az új hídhoz kapcsolódó úthálózat hogyan épül meg Pesten a Gubacsi úttól az Üllői útig.

A BFK szerint a legvalószínűbb egy olyan villamosjárat, amely a Határ út metróállomástól indul, és a Határ úton, illetve a Gubacsi úton éri el az új szakaszt. A Fehérvári útnál kapcsolat jönne létre a meglévő villamoshálózattal, és Újbuda központ, a Móricz Zsigmond körtér, a Villányi út, a BAH-csomópont, az Alkotás utca, a Széll Kálmán tér és Hűvösvölgy felé – olvasható a közleményben.

Forrás: MTI

Nyitókép: Indul a villamosvonal tervezése az új budapesti Duna-hídon (Forrás: Budapesti Fejlesztési Központ)

Összesen 1 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


Szerintem az Illatos uton a Hatar ut fele es a Ken utcan az Ecseri ut fele is ki kellene epiteni a vonalat igy nem csak Del-Pest kapna osszekottetest Del-Budaval, de egy ujabb villamoskorgyuru is letre jonne ami osszekotne a kulvarosokat Angyalfoldtol Kelenfoldig es reszben tehermentesitene a gyakran tulzsufolt 1-es villamost.
A cikk szerint csak a Hatar utig fognak jarni a villamosok. Szerintem ez hiba. Az atszallasok es a Hatar uti kaosz csokkentese erdekeben az uj vonalat ossze kellene kotni a 42-es es/vagy 50-es vonallal.



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó