Lezárják egy hónapra a Nyugati pályaudvart

2021. június 8. 18:00

A Nyugati pályaudvar tavaly megkezdődött felújításában az utas- és vágánycsarnok rekonstrukciója már 95 százalékban elkészült, most karbantartási munkák miatt június 19-én az egész épület bezárja kapuit és csak július 18-án nyit újra. A főváros egyik legforgalmasabb, évente 18 millió utast fogadó pályaudvarát legutóbb 1978-1988 között újították fel.

Új szakaszába lép a Nyugati pályaudvar rekonstrukciója: Budapest és az ország egyik legfontosabb vasúti pályaudvara június 19. és július 18. között bezár. A felújításáról tartott keddi sajtótájékoztatón az MTI tudósítása szerint Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő elmondta, hogy a pályaudvaron évente 18 millió ember fordul meg, akik színvonalasabb szolgáltatást vehetnek igénybe a korszerűsítésnek köszönhetően.

Szentkirályi Alexandra emlékeztetett, hogy 2021 eleje óta a vonatjegyeken feltüntetik a szén-dioxid-kibocsátás megtakarítást. „Aki autó helyett a vonatot választja, az 1 kilométeren 131 gramm szén-dioxid-kibocsátást tud megtakarítani” – fogalmazott a kormányszóvivő.

Megújul a csarnok tetőszerkezete (Fotó: MÁV)

Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti és stratégiai államtitkára (ITM) is a vasút környezetbarát jellegére hívta fel a figyelmet – teszi hozzá az MTI. Az államtitkár elmondta, hogy a vonattal utazók átlagosan 71 százalékkal kevesebb káros anyaggal terhelik a környezetet, mint az autóval közlekedők. Az államtitkár szólt arról, hogy a Nyugati pályaudvar lezárása átmenetileg okozhat kényelmetlenséget az utasoknak, de szerinte mindez megéri, látva a terveket, a munkálatok előrehaladtát, valamint a közép- és hosszú távú eredményt.

A Nyugati pályaudvar felújítási munkálatai egy éve kezdődtek. Ezek során egyebek között 2200 négyzetméteren kicserélik 2200 az épület üveg függönyfalát, a világítást, a teljes csapadékvíz-elvezető rendszert. A beruházás során 13 váltó- és 1 vágányátszelés cseréjét végzik el. Mintegy 3300 méteren építenek földmunkagépekkel vágányokat, több mint 16 ezer négyzetméteren új aszfaltot tesznek le. Korszerűsítik a vágányok végén az utastájékoztató táblákat. Mindezeken túl az épület külseje is megújul, a felújított tornyok visszahelyezéséről mi is beszámoltunk

Juhász Roland, a Miniszterelnöki Kormányiroda állami vagyongazdálkodásért felelős államtitkára a tudósítás szerint elmondta, a kormány deklarált célja, hogy a vasúti közlekedés legyen a közösségi közlekedés gerince. A kormány 2021-ben 20 milliárd forinttal támogatja a MÁV versenyképes vasút programját. Az állami tulajdonos alapvető elvárása a vállalatokkal szemben a hatékony működés, ebben nagy lépés, hogy a közösségi közlekedés egységes irányítása érdekében létrejött MÁV-Volán csoport. Az integrációval az ország legnagyobb közösségi közlekedési szolgáltatója, munkáltatója alakult meg.

A pályaudvaron kicserélik 2200 négyzetméteren az üveg függönyfalat, a világítást, a teljes csapadékvíz-elvezető rendszert (Fotó: MÁV)

Homolya Róbert, a MÁV-Volán csoport elnök-vezérigazgatója az MTI szerint elmondta, a Nyugati pályaudvar tavaly megkezdődött felújításában az utas- és vágánycsarnok már 95 százalékban elkészült. A beruházás kritikus szakaszhoz érkezett azzal, hogy június 19-étől július 18-áig teljes egészében kizárják a vonatközlekedést a felújítás a karbantartás miatt.

A vonatközlekedés változásáról az utasok tájékoztatására kiemelt figyelmet fordítanak, például a Nyugatiban 40 nagyméretű információs táblát és 200 lábon álló táblát helyeztek ki, diákok is segítik a tájékoztatást – mondta Homolya Róbert az MTI szerint. Példaként említette, hogy a Nyugati pályaudvar lezárása miatt az esztergomi vonalakról Rákosrendezőre, a veresegyházi vonalon az újpesti állomásra, a debreceni IC-k Zuglóba, a szegedi IC-k Kelenföldre, a lajosmizsei szakaszról Kőbánya-Kispestre érkeznek és indulnak a vonatok. Hozzátette, a Budapesti Közlekedési Központtal együttműködve alakították ki az átadó pontokat, és arra törekedtek, hogy ezek kötött pálya mentén legyenek, mert autóbuszos vonatpótlást nem bírna el a főváros buszsávja.

Az osztrák August de Serres építész és a később az Eiffel-toronyról világhírűvé vált párizsi Gustave Eiffel irodája által tervezett, 1877-ben átadott Nyugati pályaudvart legutóbb 1978-1988 között restaurálták, azóta nem esett át jelentős felújításon. 

Forrás: MTI

Nyitókép: Lezárják egy hónapra a Nyugati pályaudvart (Fotó: MÁV)


Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó