A frankfurti használt villamosok klimatizálását a honosításuk során kívánja megoldani a BKV Zrt. – írja az MTI.

A társaság az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében azt írta: az utóbbi napokban a „tények részleges ismeretén és hibás értelmezésén alapuló” téves információk jelentek meg a használt frankfurti villamosok beszerzésével, klimatizálhatóságával kapcsolatban.

Hozzátették, hogy az elmúlt időszak új járműbeszerzései (CAF) ellenére is a BKV Zrt. villamos-járműállománya zömmel, mintegy 80 százalékban magaspadlós, korszerűtlen járművekből áll. A korszerűsített, csaknem 50 éves Ganz csuklós villamosok is elérik 10-12 év múlva azt az életkort, amely után már nem üzemeltethetők tovább.

A német közlekedési vállalat, a VGF által használt villamos (Fotó: vgf-ffm.de)

Ezért az elsődleges beszerzési cél a korszerűtlen Ganz csuklós villamosok kiváltása. Végül Frankfurtban sikerült olyan használt járműveket találni, amelyek műszaki kialakítás szempontjából megfelelőek (jól karbantartott, keskeny kocsiszekrényük van, alacsonypadlósak). A villamosok ugyanakkor nem klimatizáltak, mivel a 10-15 évvel ezelőtti felújításoknál a frankfurti üzemeltetőnek nem sikerült erre gazdaságos megoldást találnia. Azóta azonban a klímatechnológia jelentősen fejlődött, a berendezések kompaktabbak lettek – jelezték.

„Ezt felismerve, az első pillanattól kezdve azzal számoltunk, hogy a beszerzendő villamosok honosítása során a klimatizálást meg kívánjuk oldani. A klimatizálhatóság előzetes felmérését, tervezését megkezdtük, jelenleg műszaki akadályát nem látjuk a megvalósíthatóságnak, amelyet az elsőként beszerzendő prototípus jármű átalakítása egyértelműen igazolhat majd” – emelték ki, hozzátéve, hogy jelenleg tart a beszerzés pénzügyi kérdéseinek és a járművek műszaki megfelelőségének vizsgálata.

A beszerzendő villamosok honosítása során szeretnék megoldani a klimatizálást (Fotó: vgf-ffm.de)

Hozzátették, hogy a műszaki környezet és a lehetőségek folyamatos változását jól mutatja az a tény is, hogy az R2-s széria vezetőfülkéit a német cég utólagosan már klimatizálta.

A Magyar Nemzet hétfőn azt írta: a tulajdonos német közlekedési vállalat, a VGF szerint utólag sem klimatizálhatók azok a frankfurti használt villamosok, amelyeket megvenne a Karácsony Gergely vezette budapesti Városháza. A VGF szerint ennek az az oka, hogy a villamosok nem erre lettek terveztek és az utólag beszerelt klíma súlyát nem bírná el a tetejük, emiatt alapvető konstrukciós módosításokra lett volna szükség, amit a németek nem vállaltak. 

Forrás: MTI

Nyitókép: A BKV szerint szerkezeti átalakításokkal megoldható a használt frankfurti villamosok klimatizálása (Fotó: vgf-ffm.de)