Kiírták a tervpályázatot a Nyugati pályaudvar és környezetének megújítására

2021. október 22. 9:00

Nemzetközi tervpályázatot írt ki a Nyugati pályaudvar környékének megújítására a Budapest Fejlesztési Központ. A feladat összetett: parképítés, minőségi városi terek, középületek és vasúti mélyállomás tervezése. Megújul az Eiffel-csarnok műemléki épülete, a Nyugati pályaudvar teljes környezete és ezzel együtt a fővárosi vasúti infrastruktúra is.

„Új funkciókkal töltjük meg az Eiffel-csarnok műemléki épületét, rendbe tesszük a Nyugati pályaudvar teljes környezetét. Kétfordulós, nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázatot hirdetünk a Nyugati pályaudvar és környezetének teljes megújítására. A feladat rendkívül összetett: parképítés, minőségi városi terek, középületek és vasúti mélyállomás tervezése. A 44 hektár megújítására 12 építészirodától várunk terveket” – jelentette be Fürjes Balázs, Budapestért és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár a Facebook-oldalán.

A Nyugati pályaudvar és környezetének megújítási terve (Forrás: bfk.hu)

„A Nyugati pályaudvar a belváros egyik legértékesebb része, kiterjedt vasúti üzemi területekkel. Megújításával 23,5 hektár, vagyis közel két Városmajornyi terület szabadulhat fel és nyerhet teljesen új funkciót Budapest szívében. Új közpark, minőségi zöldterületek, kultúra, sport, középületek kaphatnak helyet” – tette hozzá a bejegyzésben.

A Nyugati az ország legforgalmasabb közlekedési csomópontja, a vasút szempontjából mégis szűk keresztmetszet, mivel a pályák állapota leromlott, a biztosítóberendezések a mai napig kézi erővel működnek. Leromlott állapota miatt nem tud elég vonatot fogadni, mert fejpályaudvarként zsákutcát jelent, és nem átmenő állomásként működik. 

Mint írja, a Nyugati tér a felszínen gyalog szinte átjárhatatlan. A pályaudvar és az üzemi területek elvágják egymástól a VI. és XIII. kerületet. A környék sűrűn beépített, kevés a kikapcsolódásra alkalmas park, zöldterület.

 A kiterjedt vasúti üzemi területek helyén új közpark, minőségi zöldterületeket lesznek (Forrás: bfk.hu)

Fürjes Balázs ismertette, milyen összetett feladat vár majd a tervezőkre: „Olyan tervezőcsapatot keresünk, akiknek megvan a kellő tudása, tapasztalata és kreativitása egy ennyire összetett városépítő feladathoz, emellett képesek mérnöki precizitással tervezni, és a vasúthoz is értenek.” 

1. Új mélyállomás és felszíni, fedett peronok tervezése: A mélyállomás először fejállomásként működik majd, de úgy építjük meg, hogy később a Duna alatti vasúti alagúttal is összeköthető legyen. Ha mindez megvalósul, a Nyugati forgalmi kapacitása a duplájára nő.

2. A műemléki Eiffel-csarnok teljes újragondolása: A vasúti vágányok kikerülnek innen, így új funkciót kaphat az impozáns csarnoképület, izgalmas közösségi tér és találkozóhely jöhet létre.

3. Az aluljárók megújítása
A jövőben a Duna alatti vasúti alagút és az északi és déli HÉV-ek összekötésével megvalósuló M5-ös metró is alagútban érkezik majd a Nyugatihoz, így több tízezer négyzetméter felszín alatti, felhasználóbarát, tágas, világos közlekedő kialakítása a feladat. Felszámoljuk a sötét és lehangoló aluljárórendszert.

Magyarország első számú pályaudvara lesz a Nyugati (Forrás: bfk.hu)

4. A Nyugati térből színvonalas városi tér lesz: A Westend előtti buszpályaudvarra és parkolóra nincs szükség ebben a formában. A bevásárlóközpontot a parkoló autóktól csak nehezen lehet megközelíteni, a pályaudvarnak pedig nincs rendes kapcsolata a térrel. Kinyitjuk a csarnoképületet a Nyugati térre, amit be is zöldítünk!

5. Új közpark, középületek és kulturális funkciók is lesznek a Podmanczky utcához közeli és a Ferdinánd híd mögötti vasúti üzemi területeken.
Új gyalogos és kerékpáros kapcsolatok jönnek létre a Városliget irányába és keresztbe a VI. és a XIII. kerület között. Így megszűnik az elvágóhatás, javul a szomszédos kerületek közötti kapcsolat. A sűrűn beépített városrészek szomszédságába pedig beköltözik a zöld.

6. Westend-parkolóház és a peronok összekötése: A cél, hogy a parkolóház P+R-funkcióként támogassa a vasutat, és a peronok közvetlenül elérhetőek legyenek.
Ha mindez megvalósul, Budapesten egy teljesen új városrész születik – új közparkkal, minőségi zöldterületekkel és egy 21. századi, modern pályaudvarral. Amely egyszerre vasúti megálló, izgalmas közösségi tér és találkozóhely. A Duna alatti alagút megépítésével pedig a Nyugati Magyarország első átmenő rendszerű pályaudvara és a vasúti közlekedés első számú központja lesz – közölte az államtitkár a Facebook-oldalán.

A pályázatokat jövő 2022. március 1-ig várják, március végén fognak eredményt hirdetni.

Forrás: Fürjes Balázs, Budapestért és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár a Facebook-oldala

Nyitókép: Kiírták a tervpályázatot a Nyugati pályaudvar és környezetének megújítására  (Forrás: bfk.hu)

Összesen 1 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


Nyugaton is nagy divat a régi pályaudvarok forgalmának a föld alá vitele. Az Eiffel csarnok ettől még fogadhatna vonatokat, kár lenne kivinni innen a vonatokat.



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó