Budapest legújabb hídja – Íves gyalogoshíd köti majd össze Csepelt Pesttel

A cikk angol nyelvű változata: The newest bridge in Budapest - An arched footbridge will connect Csepel with Pest

Írta: Domonkos Csaba

2022. március 6. 9:00

Már épül az a különleges gyalogoshíd Budapesten, amely a IX. kerületi atlétikai stadion mellől indulva végre bekapcsolja a város vérkeringésébe a csepeli szigetcsúcsot is. A szerkezet íves útpályával köti majd össze a szigetet a pesti oldallal, nemrég helyére emelt pilonja pedig 65 méter magasra nyúlik fel.

Csepelt egykor gyakorlatilag ugyanolyan széles Duna-ágak övezték. Azonban a soroksári ágat a Duna szabályozásának keretében lezárták, északon ma a Kvassay-zsilip zárja le, amely a neves magyar vízmérnökről, a zsilip tervezőjéről kapta a nevét. E zsilip előtt található a legfurcsább nevű dunai sziget, az Osztósziget. A neve utal a funkciójára, ez osztja el a Duna medrét, ugyanis a sziget déli oldalán vezet a  hajózó zsiliphez a vizi út. A stadion még a pesti parton, Ferencvárosban épül, és innen vezet az új híd az Osztószigeten keresztül Csepelre.

A IX. kerületi atlétikai stadion tervezése mellett zajlott a híd tervezése is. Az korán kiderült, hogy a híd nem lehet egyenes, ívesen célszerű vezetni, és több terv közül választották ki a végleges elképzelést, ami egy Budapesten egyedülálló megoldású hidat jelent majd. A híd maga nem lesz kicsi, hiszen a teljes hossza majd 170 méter lesz, és a pilon 65 méter magasra nyúlik, tehát messziről is látható lesz. Igaz, ez a 65 méteres pilon egy magasba törő vékony tűnek fog tűnni.

A híd pilonja 65 méter magas lesz (fotó: Speciálterv Zrt.) 

A híd sok érdekes megoldást foglal magában. Egyrészt, ahogy írtuk, a hídpálya nem egyenesen vezet át az egyik partról a másikra, hanem egy kényelmes, szép ívvel, ennek eredményeképp a gyalogosoknak különleges látványban lesz részük, ha átkelnek a hídon.

A másik érdekesség, hogy a hidat egy hatalmas égbe nyúló tű tartja. A híd műszaki nyelven ferdekábeles, ortotróp acél pályaszerkezetes híd lesz. A ferdekábeles hídra jó példa a Megyeri híd. (A ferdekábeles függőhidaknál általában a toronyból sugárirányban, vagy párhuzamosan kiágazó kábelek tartják a hídpályát.)

E hídnál a kábelek sugarasan ágaznak ki a pilon felső részéből, de van ebben is egy különlegesség. A pilon ugyanis a hídszerkezet mellett fog állni, nem felette, azaz a pálya nem a pilon alatt megy át. Hogy még egy csavar legyen a történetben, az új híd pilonja nem is függőleges, hanem 9 fokban hátrafele dől.

A híd méretei nem megvetendők, a teljes hossza 168 méter, és két nyílással hidalja át a folyót, egy 90 és egy 78 méteressel. Maga a pilon az Osztószigeten áll egymagában, ezért a híd munkaneve „Robinson híd”.

Éjszakai látványterv a hídról (fotó: Speciálterv Zrt.) 

De a pilon más miatt is érdekes, nem csak azért, mert nem függőleges: tulajdonképp olyan, mint egy égbe nyúló tű. A szerkezet teljes hossza 69 méter, amely a felállítása után immár 65 méterrel magasodik a talajszint fölé.

A szerelvényekkel együtt 200 tonna tömegű pilont uszályon szállították a Kvassay-zsilip elé, ahol két hónapot kellett várni arra, hogy fel tudják állítani. Ugyanis azt csak megfelelő vízállásnál lehetett beemelni, amire január 7-én nyílt mód, és a Clark Ádám úszódaru ekkor néhány óra alatt felállította a pilont. A tűhasonlat tényleg nem túlzás, hiszen a közel 70 méter hosszú szerkezet legvastagabb pontján is csak 2 méter átmérőjű, de mind lefelé mind felfelé elkeskenyedik, összeszűkül.

A 65 méterrel a talaj fölé emelkedő vékony hófehér oszlopról kiinduló 53 kábel tartja majd az útpályát, míg magát az oszlopot 3 vastag kábel stabilizálja. Az 53 kábel nem egyforma vastag lesz, azok átmérője 35–65 mm között változik majd.

Budapesten még nem épült hasonló gyalogoshíd (fotó: Speciálterv Zrt.) 

A híd pályája ugyan elsősorban gyalogosoknak és kerékpárosoknak készül, de az elvárás az volt, hogy az atlétikai világbajnokság alatt a sportolókat szállító golfkocsik is áthajthassanak rajta. Az úttest 7 méter széles (ami szélesebb, mint a Lánchíd úttestje), míg a teljes szerkezet 12 méter széles.

Hogy az esetleges rezgéseket kiszűrjék, a hídba különleges csillapító berendezéseket építettek. Ezekre azért van szükség, mert a gyalogosok által keltett rezgések sok gyalogoshídnál okoztak már kellemetlen meglepetéseket azok átadása után. Itt, ezek miatt a berendezések miatt erre nem kell számítani, hiszen a készülékeket a valós igénybevételhez lehet majd hangolni.

Nyitókép: A híd látványterve (fotó: Speciálterv Zrt.) 

Összesen 3 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


Számomra rendkívül érdekesek és egyben tanúságosak azok a lelki szegények, akik egy ilyen hír hallatán veszik a fáradságot és nyomnak egy nem tetszik gombot!
Egy felemelő, jó hírt olvashatunk! Történetesen Budapest egy eddig teljesen lepusztult, elhanyagolt, elhagyatott rozsdaövezete megszépül, hasznosul és még ilyen érdekes és különleges dolog is épül mint a fenti cikkben leírt gyalogos híd.
Persze értem én, hogy a cikkben megemlített szó "STADION" a moslékkoalíció pavlovi kondicionálásának köszönhetően megindítja a nyálelválasztási és fröcsögési reflexet. Ilyenkor megfogalmazódik bennem a kérdés, valójában ki is a sötétben tartott gomba.
Ha Budapest elmúlt 30 évéből kivonjuk a Tarlós éra fejlesztéseit és az Orbán kormányok beruházásait, gyakorlatilag nem marad semmi előremutató. Maradnak a hajléktalanok, a grafittik, a kutyaszar, az elkótyavetyélt épületek, a romok és az úttestre felfestett bicikliutak, de a moslék koalíció politikusai és szavazóik egy része ebben érzik jól magukat, ebben tenyésznek!
Similis simili gaudet!

Válaszok:
szabad | 2022. március 14. 15:10

"Le style c`est l`homme meme."


Mi a fenének ide ív, ha ezen a pár méteren egy egyszerű vashíd is átvezeti a gyalogosokat? Ne már, hogy tízszeres áron csináljunk meg valamit oda nem illő látványelemekkel.



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó