Nyolcvanöt éves a magyar óceánrepülés

2016. július 18. 8:08

Most 85 éve ünnepelték a Hősök terén a magyar óceánrepülés első hőseit, Endresz Györgyöt és Magyar Sándort, akik 26 óra alatt átrepültek az Atlanti-óceánon és fél Európán 1931 júliusában a „Justice for Hungary” (Igazságot Magyarországnak!) nevű gépükkel.

Írta: Rajcsányi Gellért

Nyolcvanöt éve, 1931 júliusában repülte át Endresz György pilóta és Magyar (Wilczek) Sándor navigátor az Atlanti-óceánt Új-Fundlandról felszállva. 

A kaland kezdeményezője Magyar Sándor volt. Endresz György tábori pilótaként vett részt az I. világháborúban, amiért több kitüntetést is kapott. A háború után a Magyar Aero Express, majd a német Junkers művek pilótája, illetve a Magyar Aero Szövetség oktatótisztje lett. 

A szervezést az amerikai magyarság vállalta magára. Harold Rothermere brit médiaguru, a magyar ügy barátja  10 ezer dollárt ajánlott fel annak a magyar pilótának, aki először át tud repülni New Yorkból Budapestre. Rothermere volt az is, aki a „Justice for Hungary” nevet adta a gépnek. A nagy kalandot nagyrészt Szalay Emil, az amerikai magyar húsipari gyáros finanszírozta hazaszeretetből: 25 ezer dollárt ajánlott fel a célra.

Egy átalakított, egyfedelű, kétüléses Lockheed Sirius repülőgépet választottak ki az útra.

Endresz György és Magyar Sándor

A Justice for Hungary a Bicske melletti kényszerleszállás után

Endresz és Magyar rekordgyorsasággal 25 óra 20 perc alatt tette meg az 5770 kilométeres távot 1931. július 15–16-án. Nem volt egyszerű az útjuk: a korszerű iránytűjük hamar elromlott, az óceán fölött köd terpeszkedett, és a viharzónákat is kerülniük kellett. 

A repülőt nagy tömeg várta az eredeti célhelyszínen, Mátyásföldön – de hiába. Kalandjuk ugyanis kis híján tragédiába torkollott, mert röviddel a cél előtt, Bicske közelében kényszerleszállást kellett végrehajtaniuk egy kukoricatáblába, de természetesen hősként fogadták az akkori technikai körülmények között különleges eredményt elérő magyar pilótákat. A földet érés utáni napon a budapesti Hősök terén ünnepelték Endreszt és Magyart.

A két bátor kalandor életútja innentől kettéágazott. Magyar Sándor még 1931-ben visszautazott Amerikába, ahol hírnevének köszönhetően el tudott helyezkedni a repülőiparban. 1981-ben hunyt el 83 évesen.

Endresz György a nagy kaland után továbbra is pilótaként dolgozott. 1932-ben Bitai Gyula navigátorral Rómába hívták a világ óceánrepülőinek találkozójára. A római leszállás során azonban a gép megbillent, lezuhant, a pilóták a balesetben meghaltak. Endresz nevét ma utca viseli a XIX. kerületben, illetve vidéki településeken.


Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó