Mégsem épül sikló a Gellért-hegyen – A főváros eláll a szerződéstől

A cikk angol nyelvű változata: There is no cable car on Gellért Hill - The capital withdraws from the contract

2022. február 23. 16:30

Eláll a Gellért-hegyi sikló és az alsó állomásnál tervezett autóbusz-parkoló megépítésére vonatkozó 2009-es szerződéstől a Fővárosi Önkormányzat. A Fővárosi Közgyűlés mai döntését azzal indokolta, hogy a szerződés hatályba lépésétől számítva több mint tizenhárom év telt el anélkül, hogy a szerződés szerinti beruházás megvalósítását szolgáló érdemi kivitelezési munkák egyáltalán megkezdődtek volna.

A Fővárosi Közgyűlés ma úgy döntött, a Gellért-hegyi sikló és az alsó állomásnál tervezett autóbusz-parkoló megépítésére vonatkozó 2009-es szerződéstől eláll. A javaslatot a testület 17 igennel, 6 nem szavazat ellenében és 1 tartózkodás mellett fogadta el. 

A Fővárosi Közgyűlés még 2008. november 27-i ülésén döntött a Rác Sikló Kft.-vel  (a névváltozást követően Gellérthegyi Sikló Kft.-vel) és az I. kerülettel a két létesítmény megépítéséről.

A sikló látványterve (fotó: Gellérthegyi Sikló Kft.)

A megállapodástól való elállást a közgyűlés ma úgy indokolta: a szerződés hatályba lépésétől számítva több mint tizenhárom év telt el anélkül, hogy a szerződés szerinti beruházás megvalósítását szolgáló érdemi kivitelezési munkák egyáltalán megkezdődtek volna, és a beruházás eredeti műszaki tartalmától történő eltérés miatt a szerződésben foglaltak teljesítése a beruházó érdekkörében felmerülő okból a továbbiakban már nem is lehetséges.

„Mindezekre, valamint a jogszabályi környezet lényeges megváltozására és a szerződés gazdasági egyensúlyának felbomlására tekintettel a Fővárosi Önkormányzatnak a továbbiakban nem áll érdekében a szerződés fenntartása” – olvasható a határozatban.

A tervezett útvonal (forrás: Gelérthegyi Sikló Kft.)

Mint azt mi is megírtuk, a Tabánból a Gellért-hegyre vezető sikló megépítését a kormány is támogatta. A 2020 júliusában a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint a siklóra azért van szükség, mert környezetbarát és akadálymentes közlekedést biztosít, kiváltva a turistabuszok forgalmát is. Emellett a kormány egyetértett azzal, hogy szükség van Gellért-hegyi városi park átfogó, közterületi megújítására, így azt szabadidős pihenőparkká fejlesztik.

Bagdy Gábor (FideszKDNP) a mai közgyűlésen arról beszélt, a döntés meghozatala előtt az összes feltételt meg kellene vizsgálni, mert hatalmas pénzügyi kockázatokat rejt a szerdai ülésre benyújtott előterjesztés elfogadása. Azt javasolta, hogy vizsgálják meg a döntés jogi és gazdasági következményeit, és egyeztessenek a beruházóval. A döntésből adódó legnagyobb veszteség, hogy nem épül meg a sikló – mondta.

Karácsony Gergely főpolgármester arról beszélt, hogy a beruházásban a fővárost rengeteg környezeti kockázat érinti, és az időközben hozott módosításokkal a látványberuházás csak tovább terhelné a Gellért-hegyet, mert nem váltaná ki a turistabuszokat.

Forrás: MTI

Nyitókép: A Tabánból a Gellért-hegyre vezetett volna a sikló (fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Összesen 8 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


Ez a döntés szerves folytatása annak a rombolásnak amit a főváros 2019 óta folytat. Ne épüljön semmi, torpedózzuk meg azt is amit a kormány építene. A fővárosban semmi sem épül, ill, ami mégis, drágábban és később. (Lánchíd, Blaha, stb.) Gratulálok Kari Geri!


Mit is várunk addig amíg egy mindenhez tökéletesen alkalmatlan, semmihez nem értő főpolgármester bitorolja azt a széket amelyre neki nem lenne szabad leülnie.


3,2,1 és a a fideszes bér károgók is itt vannak. Tessék már elárulni, hogy tarlós pityu bácsi miért is nem rendezte már ezt le, ha annyira nagy szükség van rá? Volt elég ideje. Ez az alkalmatlanozás már a kampányban is sz.r duma, volt, ha tarlós bácsi annyira alkalmas volt miért is veszített olyan sokkal??? Szerintem csak azért, hogy épüljön valami újabb haszontalan közpénznyelő, azért nem kell építeni. Meg azért, hogy mészaros, garancsi, szíjj, tiborcz stb gazdagodjanak. Hányszor tetszettek jegyet váltani már a hungária körút menti stadionerdőkbe amikre olyan nagy szüksége volt a városnak??


T. nyf13552! Ön nem a témához szól hozzá, hanem politikailag minősít. Arra válaszoljon, legyen szíves, hogy nem igaz az, hogy pl. a Lánchíd felújítása 5 milliárddal többért, és később valósul meg?


Most, hogy ugy tunik nem lesz siklo, remelem a kormany felkarolja az otletem, hogy a teljesen jellegtelen, es az osztrak elyomast szimbolizalo (bar tudom, ennek ertelemszeruen mar nincs jelentosege) citadella helyen felepuljon a kozepkori budai var elkepzelt masa: https://www.youtube.com/watch?.. Az alapterulet ugy velem hasonlo lehet. A citadellaba tervezett magyar szabadsagharcosok muzeuma nem tunik szamomra egy tulzottan eros koncepcionak.

Válaszok:
Sándor | 2022. március 20. 15:05

T. Kristoffff!
Megnéztem a középkori Budai Vár digitális rekonstrukcióját. Nagyon érdekes. Sajnos a törökök majd a visszafoglalás teljesen elpusztította. A jelenlegi állapot, az erődfalak, a buzogánytorony, a rondella, a középkori kertek rekonstrukciója a lehetőségekhez képest, valamit visszaidéz a középkori palotából. Mária Terézia egy barokk palotát építtetett a romokra, amit Hauszmann Alajos a századfordulón kibővített és létrejött Európa egyik legszebb királyi palotája. Ezt kéne teljes pompájában rekonstruálni a szocializmusban lecsupaszított épület helyett. A Citadellára visszatérve, már megvannak a tervek a renoválásra. A megépülő sikló és a megszépített Citadella éke lesz a városnak.

Válaszok:
Sándor | 2022. március 20. 15:06

Ez nagyon eröltetett dolog lenne a mostani Vár, illetve a Palota szomszédságában. A Citadellának megvan a maga története, ha nem is kellemes, de valóságos dolog volt az osztrák önkényuralom.
"Büszkén a Gellért hordja bársonyát,
S fején mint gondot az új koronát"
írta Arany János kinézve az Akadémia ablakán.


Inkább a Schedel krónikát vedd elő, az hiteles.



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó