A Fővárosi Közgyűlés ma úgy döntött, a Gellért-hegyi sikló és az alsó állomásnál tervezett autóbusz-parkoló megépítésére vonatkozó 2009-es szerződéstől eláll. A javaslatot a testület 17 igennel, 6 nem szavazat ellenében és 1 tartózkodás mellett fogadta el. 

A Fővárosi Közgyűlés még 2008. november 27-i ülésén döntött a Rác Sikló Kft.-vel  (a névváltozást követően Gellérthegyi Sikló Kft.-vel) és az I. kerülettel a két létesítmény megépítéséről.

A sikló látványterve (fotó: Gellérthegyi Sikló Kft.)

A megállapodástól való elállást a közgyűlés ma úgy indokolta: a szerződés hatályba lépésétől számítva több mint tizenhárom év telt el anélkül, hogy a szerződés szerinti beruházás megvalósítását szolgáló érdemi kivitelezési munkák egyáltalán megkezdődtek volna, és a beruházás eredeti műszaki tartalmától történő eltérés miatt a szerződésben foglaltak teljesítése a beruházó érdekkörében felmerülő okból a továbbiakban már nem is lehetséges.

„Mindezekre, valamint a jogszabályi környezet lényeges megváltozására és a szerződés gazdasági egyensúlyának felbomlására tekintettel a Fővárosi Önkormányzatnak a továbbiakban nem áll érdekében a szerződés fenntartása” – olvasható a határozatban.

A tervezett útvonal (forrás: Gelérthegyi Sikló Kft.)

Mint azt mi is megírtuk, a Tabánból a Gellért-hegyre vezető sikló megépítését a kormány is támogatta. A 2020 júliusában a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint a siklóra azért van szükség, mert környezetbarát és akadálymentes közlekedést biztosít, kiváltva a turistabuszok forgalmát is. Emellett a kormány egyetértett azzal, hogy szükség van Gellért-hegyi városi park átfogó, közterületi megújítására, így azt szabadidős pihenőparkká fejlesztik.

Bagdy Gábor (FideszKDNP) a mai közgyűlésen arról beszélt, a döntés meghozatala előtt az összes feltételt meg kellene vizsgálni, mert hatalmas pénzügyi kockázatokat rejt a szerdai ülésre benyújtott előterjesztés elfogadása. Azt javasolta, hogy vizsgálják meg a döntés jogi és gazdasági következményeit, és egyeztessenek a beruházóval. A döntésből adódó legnagyobb veszteség, hogy nem épül meg a sikló – mondta.

Karácsony Gergely főpolgármester arról beszélt, hogy a beruházásban a fővárost rengeteg környezeti kockázat érinti, és az időközben hozott módosításokkal a látványberuházás csak tovább terhelné a Gellért-hegyet, mert nem váltaná ki a turistabuszokat.

Forrás: MTI

Nyitókép: A Tabánból a Gellért-hegyre vezetett volna a sikló (fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)