Sikló épül a Gellért-hegyen – Vizsgálják a libegős összeköttetést a Várhegyre

Írta: Pestbuda.hu

2020. július 12. 11:00

Eldőlt, hogy megépül a Tabánból a Gellért-hegyre vezető sikló, de elképzelhető, hogy kötélpályás összeköttetést alakítanak ki a Várhegy és a Gellért-hegy között. A kormány úgy döntött, hogy meg kell vizsgálni ezt az utóbbi lehetőségét is.

A Tabánból a Gellért-hegyre vezető sikló megépítéséről és a Gellért-hegyi közpark megújításáról döntött a kormány, az erről szóló határozat pénteken jelent meg a Magyar Közlönyben.

A kormányhatározat szerint a Gellért-hegyi siklóra azért van szükség, mert környezetbarát és akadálymentes közlekedést biztosít, kiváltva a turistabuszok forgalmát is. Emellett a kormány egyetért azzal, hogy szükség van Gellért-hegyi városi park átfogó közterületi megújítására, így azt szabadidős pihenőparkká fejlesztik.

​A Gellért-hegyi sikló felső végállomása a Citadella közelében lesz (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

A beruházási, üzemeltetési szakmai koncepciót és a megvalósíthatósági tanulmányt 2021. június 30-ig – vagyis egy év alatt – kell elkészítenie a Budapest Fejlesztési Központnak, Budapest Főváros Önkormányzatával együttműködve.

A kormányhatározat azt is előírja, hogy a szakmai koncepció kidolgozása során meg kell vizsgálni a Gellért-hegy és a Várhegy kötélpályás közlekedési összeköttetésének lehetőségét. Emellett arra is számításokat kell végezni, hogy a Gellért-hegyi sikló működtetéséből származó nyereség fedezni tudja-e a későbbiekben a Gellért-hegyi közpark fenntartását. A tervek szerint a sikló nem magánberuházásban készül, hanem közberuházásként valósul meg, ám azt megvizsgálják, milyen hiteleket lehet bevonni a finanszírozásba.

​A turisták 2-3 perc alatt juthatnak fel majd a Döbrentei térről a Gellért-hegy tetejére (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

A tervezett fejlesztésekről az idén januárban létrehozott Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója, Vitézy Dávid osztott meg részleteket közösségi oldalán. Ebből kiderül, hogy a sikló a Döbrentei térről, a Rác fürdő elől indulna, a felszínen, de a Hegyalja út előtt alagútba vezetnék be, és innen tovább a hegy alsó részén alagútban haladna, és csak később emelkedne a felszínre.

Az alagutas szakasz a közölt rajz alapján a sikló útjának mintegy a harmadát tenné ki. A felső végállomás a Citadella közelében lenne. A tervek szerint a sikló menetideje 2-3 perc lesz, vagyis a Tabánból ennyi idő alatt lehet majd feljutni a Citadellához, a Szabadság-szoborhoz, valamint a Citadellában tervezett Magyar Szabadságharcosok Múzeumához. Elkészülte után teljesen megszüntetnék a Gellért-hegyre közlekedő turistabuszokat.

A Gellért-hegyi sikló kiépítése (Forrás: Vitézy Dávidnak, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójának közösségi oldala)

Vitézy Dávid szerint a járvány előtt, turisztikai csúcsszezonban naponta akár 200 busz is megfordult a Gellért-hegyen. „Ez jelentősen megterheli a Citadellára vezető utcák forgalmát, állandó zaj- és légszennyezettséget okoz. A Gellért-hegyre való feljutás pedig nemcsak a turisták, de a közparkot és a kilátást kereső budapestiek számára is nehézkes” – fogalmazott.

Bejegyzésében emlékeztetett arra is: a Gellért-hegyre vezető sikló több mint egy évszázada szerepel a városfejlesztési tervek között, ám eddig minden, a megépítésére irányuló próbálkozás elakadt. „Most a Főváros és a Kormány is egyetért abban, hogy itt az ideje a Sikló megépítésének és a közpark rekonstrukciójának” – közölte Vitézy Dávid.

Nyitókép: A Citadella a Gellért-hegyen ​(Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Összesen 7 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


Miért ne mehetne végig a föld alatt a sikló, és miért is ne lehetne a felső végállomás magában a Citadellában?


Kiváló megoldás a kilátóhely és az erősség megközelítésére, a végeláthatatlan kirándulóbusz sorok kiváltására. Az egyetlen szempont a hévízforrások megvédése és a régészeti lelőhelyek feltárása az építés előtt. A kötélpálya elrugaszkodott, nagymértékben sértené a budai látképet


"A tervek szerint a 220 méter hosszú, 60 méter széles, 4 méter vastag kőfalakkal védelmezett erőd lőrései mögé 60 korszerű ágyút helyezhettek el." -idezem a forrasokbol.
Az erőditmény rekonstrukciója és a "60 ágyú" elhelyezése, a hiteles öltözetű tüzérek /pattantyúsok viaszfiguráival (és "turisztikai igaziakkal") hamar világhírnevet adna a Citadellának. A hotel üvegfalai nevetségessé, kulisszává teszik az egész erőditményt. Becsüljük meg ellenfeleinket - ez nem volt játék... tükrözze a vár, erejüket.
2: a libego óriasi élmény lenne, de valoban tönkre vágná a nagyszerű panorámát
3: 2016 óta a FŐKERT-el komoly erdőrekonstrukciót indítottunk el, hogy a mostani (szaknyelven "pionir") másodlagos erdőket, amelyeket főleg juhar és kőris (valamint pár özön-növény fafaj formál) - jelen körülményekhez igazítva -minél hitelesebben rekonstruáljuk. Sok száz társulásilag illő fa- és cserjefajt telepítettünk el növénytársulási övek szerint - és már kezdenek látszani. Jó érzés, hogy egy Erzsébet-hidi séta a belvárosból egy egyre hitelesebbé váló természeti világba vezet majd. Ott, ahol az egykori eredeti erdőkből semmi sem maradt, pár évtizeden belül egyre szebb és természetesebb erdő formálódik, tovább szépitve a látványt és növelve a 'hegy' természeti értékét. A sikló egyetlen hátránya, hogy eltéríti majd a Citadelláról a Gellért szoborhoz ereszkedő turistákat és igy akaratlanul lemaradnak a természetbeni séta nagyszerűségéről és az egészséges sétáról, a zúgó város fölötti erdei séta feledhetetlen élményéről.

Válaszok:
Sándor | 2020. július 13. 15:46

A sikló nagyszerű ötlet. A libegő szintén érdekes elgondolás, de ott jól meg kel fontolni az útvonalat a városkép védelme érdekében.


A siklora szukseg van a libegore nincs es mig a siklo diszkret kialakitassal nem zavarna a varoskepet addig a libego a hatalmas poznaival es az idetlen ferde kabelekkel (a Gellert-hegy joval magasabb a Varhegynel) abszolut tonkre tenne.
Libegot a Varhegy es a Naphegy koze lehetne viszonylag konnyen es a dunai panorama elcsufitasa nelkul epiteni, de annak meg ertelme nincs.


Városképileg borzalmasan nézne ki egy sikló a Citadellához. Seb lenne a hegy oldalán a Duna felől nézve.
ELLENZEM!
a két magaslat közötti libegő még rosszabb ötlet. Az egész város, de főkép a Várpalota kinézetét agyonvágná.


Gondolkodni kellene arról, hogy másféle ablakokat kapjon a szálloda a Citadellában.



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó