A Margit híd Budapest második állandó hidja. Ez az állítás is igaz, de valójában az is, hogy a legöregebb budapesti hídszerkezet a Szabadság híd, míg a második legrégebbi hídszerkezetünk a Margit-sziget szárnyhídja.
Ez úgy lehetséges, hogy az összes budapesti hidat felrobbantották a német csapatok a második világháború végén, ám az akkori Ferenc József híd (Szabadság híd) nem semmisült meg, csak súlyosan megsérült. A Margit hídnak a Margit-szigetre vezető szárnyhídját viszont nem robbantották fel a németek, annak ellenére, hogy ezt a szerkezetet is aláaknázták.
A szárnyhíd ugyanis későbbi, mint maga a Margit híd, mert bár a híd eleve úgy épült, hogy a közepétől híd vezessen a szigetre, 1876-ban, a Margit híd átadásakor e szerkezet még nem volt kész. Arról, miért kellett közel negyedszázadot várni, hogy száraz lábbal is át lehessen kelni a szigetre, korábbi cikkünkben már írtunk.
A kis szárnyhidat 125 éve, 1900. augusztus 19-én helyezték forgalomba. Mivel az építéséről is olvasható cikk a Pest Buda korábbi számaiban, most a 125. évfordulóhoz kapcsolódva nézzük meg, miben ugyanolyan, és miben más ez a kis híd, mint a Margit híd többi része.
Ami nyilvánvaló: ugyanolyan a színe, sárga, mint a nagy hídnak, és ez is ívhíd szerkezet. A kisebb híd több apróságban eltért az eredeti, 1876-ban épített szerkezettől, leginkább a szélességében, mert míg a régi híd 16,9 méter széles volt, és 6 párhuzamos ívtartó hordozta minden nyílásban a terhet, addig a szárnyhíd 70 méteres nyílását csak négy tartóval építették meg, ezért keskenyebb is lett, csupán 12 méter. Az is különbség, hogy míg a nagy hidat francia terv alapján egy francia cég, szinte teljesen külföldi vasanyag felhasználásával építette, addig a szárnyhíd már teljesen magyar „termék” volt.
A nagy hídon eleve számoltak kötött pályás közlekedéssel, azaz lóvasúttal, amelyet a XIX. század végén villamos váltott fel, a szárnyhídon viszont nem épült villamospálya.
Amikor a nagy hidat 1935-1937-ben kiszélesítették, a szárnyhíd járdáig a híd déli részéről, illetve a villamosmegállókból aluljárón keresztül lehetett elérni, a szárnyhíd két oldalára egy-egy lépcső épült. Ezt az aluljárót a híd legutóbbi átépítésekor szüntették meg, de a középső pillér sziget felé eső oldalán az egykori aluljáró kijáratai, ahonnan a lépcsők vezettek a szárnyhíd járdáihoz, még látszanak.
A II. világháború után a nagy híd kicsit más szerkezettel épült újjá, mint amilyen a háború előtt volt. Ez a szárnyhidat két dologban érintette, egyrészt az új híd útpályája fél méterrel magasabbra került (az ívek eleve magasabbak lettek, a nagyobb teherbírás miatt), ezért a szárnyhíd pályáját is fel kellett emelni.
Ezen felül a szárnyhíd szerkezeti kialakítása a régi hidat idézte, ez két látványos dologban nyilvánult meg. Egyrészt a szárnyhídon a korlátok formája a régi, eredeti volt. Másrészt az új hídnál az ívek és a pályatest között csupán függőleges oszlopok biztosították a kapcsolatot, a keresztrácsozást elhagyták, ám a szárnyhídnál megmaradt.
Ez azonban a híd legutóbbi felújításánál megváltozott, hiszen a korlátok mindenütt az eredeti formában épültek újjá, valamint a szerkezetben is visszaépítették a rácsozatot, ezzel nemcsak erősítve a hidat, hanem az 1876-os formájához is jobban hasonlít. Természetesen emiatt a nagy híd és a szárnyhíd közötti fenti különbségek is eltűntek.
A Margit hídnak is voltak vámszedőházai, a nagy hídnál ezek később épültek meg, mint maga a híd, egy ideig csak egyszerű fabódéban szedték a hídpénzt. A szárnyhídnál a szigeten is épült két-két vámszedőház, azonban ez utóbbi kettő, ellentétben a nagy híd hasonló épületeivel, 1918-ban a hídvám megszüntetésével nem vesztette el eredeti funkcióját, ugyanis 1948-ig a szigetet csak belépővel lehetett látogatni. Igaz, a nagy hidat 1948-ra építették fel ismét, és ekkor el is törölték a szigeti belépőt, ezért a szárnyhíd vámszedőházai is okafogyottá váltak, és le is bontották őket. A szárnyhíd egészen 1950-ig egyedüli közúti kapcsolatot jelentett a szárazföld és a Margit-sziget között, ám 1950-re elkészült az Árpád híd is, amely nem szárnyhíddal kapcsolódik a szigethez, hanem annak északi csúcsán megy át.
Nyitókép: A Margit híd a szárnyhíddal (Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, ltsz: TFGY 8736)
Hozzászólások
Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!
Bejelentkezés Regisztráció