Jelentős közlekedési fejlesztések valósulnak meg idén a X. kerületben, a kőbányai Kolozsvári utca, Korponai utca, Vaspálya utca, Gyömrői út, Sibrik Miklós út, Mádi utca által határolt területeten. A kivitelezés előreláthatólag idén nyáron befejeződik – írja honlapján a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

A BKK közlése szerint a kőbányai kerékpárút-hálózat hiányzó szakaszainak megépítésével gyors és biztonságos kapcsolatok jönnek létre a kerületen belül. Rövidebb idő alatt lesznek elérhetők a kerület központjában lévő köz- és oktatási intézmények, az üzletek, a jelentősebb közlekedési csomópontok, a Szent László tér és a zöldövezetek – például az Óhegy park – is. A fejlesztés részeként több egyirányú utcán lesz biztosítva a kétirányú kerékpáros-közlekedés, és bővül a forgalomcsillapított övezetek száma.

Elkezdték a kerékpárutak kialakítását (Forrás: BKK)

A beruházás során a BKK kerékpársávokat alakít ki a Gitár utcában és a Kőér utcában, a Gyömrői út és a Sörgyár utca közötti szakaszon; kerékpáros vasúti átjárót létesít a Kőér utca, Gyömrői út csomópontban; kerékpársávot alakít ki a Harmat utcában; kerékpárutat alakít ki a Kőrösi Csoma Sándor út két oldalán a Halom utca és a Harmat utca közötti szakaszon; a kerékpározás támogatását segítő forgalomtechnikát készít a Korponai utca, Kolozsvári utca, Kőrösi Csoma Sándor út által határolt területen és az Óhegy park környezetében.

A fejlesztés részeként forgalomcsillapított övezeteket alakítanak ki; egyirányú utcákat nyitnak meg a kétirányú kerékpáros-forgalomnak, valamint automata kerékpárosforgalom-számláló berendezéseket telepítenek a Gyömrői úti vasúti átjáróban és a Kőrösi Csoma Sándor úton.

Kerékpáros fejlesztések Kőbányán (Forrás: BKK)

Mint fogalmaznak: a tervezéskor szempont volt, hogy biztonságos kerékpáros-kapcsolatok jöjjenek létre, és a megvalósuló útvonalak csatlakozzanak a hálózat jelenlegi, valamint tervezett szakaszaihoz. „Fontos, hogy a mindennapi ügyintézés, a munkába, óvodába vagy iskolába járás kerékpárral is elérhető legyen minden korosztálynak, illetve hogy a fejlesztések jóvoltából egyre többen döntsenek a kerékpározás mellett – akár a közösségi közlekedéssel kombinálva is” – olvasható a BKK-nak a fejlesztésről tájékoztató írásában.

Közlik azt is, hogy a beruházásnak köszönhetően jelentősen csökkennek a közúti közlekedés veszélyei, javulnak a kerékpáros-közlekedés feltételei, emellett a gyalogláshoz is rendezettebb és biztonságosabb körülmények állnak majd rendelkezésre. A gyalogos- és zöld felületek fejlesztése ösztönzi a közterületek közösségi használatát, és vonzóbbá teszi a fenntartható közlekedési módokat.

A kőbányai beruházás egy nagyobb fejlesztési program része. A XV. kerületben, Kispesten és Pesterzsébeten már tart a kivitelezés. Az Európai Unió támogatásával a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) keretében összesen bruttó 8,22 milliárd forint jut arra, hogy kerékpárosbaráttá alakítsák a fővárosi úthálózat bizonyos részeit. A BKK a X. kerületben ebből bruttó 1,088 milliárd forint támogatást használhat fel. 

Forrás: Budapesti Közlekedési Központ 

Nyitókép: Kerékpárosok Kőbányán